Små svarta prickar?

L

LillaQ

Min katt, 5 månader gammal, har små svarta grejer i pälsen på hakan, vad kan det vara för något? Så gott vi kunnat se så är det bara på hakan(inte hela hakan, en del av hakan) där hon har små små svarta typ prickar som sitter i pälsen, drar man lite i d så kan man få några på fingrarna. (Hon är en Maine Coon så har rätt bra med päls på kroppen, men korthårig och vit på hakan, därför syns det tydligt). Hon är innekatt, men brukar få gå ut lite i sele och så.
Någon som vet vad det kan vara? för jag har ingen aning..:confused:

Sv: Små svarta prickar?

Det kallas för svarthaka och är ganska vanligt. Det är en form av "katt-acne" och är inte farligt men kan i extremfallen bli infekterat.

Det finns en massa huskurer man kan prova för att bli av med svarthaka. Exempelvis smörja in hakan med matolja (flera gånger) som ska lösa upp det, torka med alsolsprit, eller smörja in hakan med aloe vera gel. Om du har mat- och vattenskålar i plast så byt till skålar i glas/keramik, i plast blir det nämligen repor där det kan samlas bakterier.

Båda mina katter har haft svarthaka, jag provade alla saker ovan men för mig hjälpte aloe vera gel bäst!

/Erica

Aha, vad intressant. En cremefärgad perser jag hade för några år sedan hade det några år i ungdomen... Fick aldrig något svar på vad det var och det retade mig alltid att det inte gick bort. Såg ut som "svartmjäll"... Han såg ovårdad ut tyckte jag :crazy: och var glad när det av sig själv försvann (försökte tvätta lite själv men det dök upp jättesnabbt igen)... Haha katt-acne.. va kul. Inte katt-mjäll?

ops nu hijakar jag tråden lite (ber om ursäkt) men du verkar kunnig på området. Min perser ovan hade också i svansen massa svar och svansen blev fet och pälsen lossnade lätt där. Är det något besläktat? Fanns också i några år och jag tvättade den ofta och efter några år helt plötsligt var det bara borta :confused: Ingen av mina andra perser hade det någonsin.. Mysko.
Fårlåt kidnappningen av tråden :angel:

massa SVART mjällaktigt menar jag förstås (inte svar) :angel:

Nej, mjäll kan ju katter också få (vitt) men detta är typ pormaskar. ;)

Här är en bild på hur det kan se ut för de som undrar.

svarthaka.jpg

/Erica

Min ena perser hade det, jag köpte en luskam på apoteket o kammade bort det, försvann direkt o kom aldrig tillbaka.

ops nu hijakar jag tråden lite (ber om ursäkt) men du verkar kunnig på området. Min perser ovan hade också i svansen massa svar och svansen blev fet och pälsen lossnade lätt där. Är det något besläktat? Fanns också i några år och jag tvättade den ofta och efter några år helt plötsligt var det bara borta :confused: Ingen av mina andra perser hade det någonsin.. Mysko.
Fårlåt kidnappningen av tråden :angel:

Detta låter snarare som fetsvans, det är helt enkelt en överproduktion av fett vid svansroten. Det heter "studtail" (avelshanesvans) på engelska och beror oftast (alltid?) på hormoner. Namnet kommer av att det är vanligast på fertila hanar och ibland även honor, men kan säkert även uppkomma på kastrater om man har otur. Det är ett helsike för folk som ska ställa ut avelshanar som måste försöka bada bort det. ;) Även där finns massor av huskurer: smörja in med matolja (fett löser fett), ha på fettabsorberande puder typ talk, fettlösande medel typ galltvål eller speciella produkter för just fetsvans t.ex. Groomers Goop. Själv har jag sån tur att ingen av mina katter fått det, inte ens avelshanen. :D

Aha, min var kastrat men hade ett tag en pinne :cry: till svans - tur det inte var just en utställningsavelshanne... Han var ju lika go för det och prickarna på hakan på bilden såg precis ut som det han hade. Det är ju 20 år sen och jag kommer ihåg att jag satt med förstoringsglas för att se om de rörde på sig... och de gjorde de ju aldrig förstås...Men det retade mig att de inte gick bort. Tvättade fint bort allt och nästa dag...pufff massa nya igen..grrr:devil:

Ahaa, okej, tack för informationen:):bow:
Ser ut så som på bilden på min katt, så måste vara det.. Svarthaka.. Aldrig hört talas om förut^^ Men ska börja smörja in med aloe vera gel då och hoppas på att det försvinner!:idea:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka