små skorv på hals och bog

T

truls

min häst, ett sto på sju år har sedan jag köpte henne för två år sedan haft småskorv på huden( det är inget hon lider av). Jag har tagit upp detta med vet, och de tycker inte att det är något speciellt. Men vad är det? De kommer och går men hon är aldrig fri från dem (även vintertid).
Jag har plockat många festingar på min hund och de ser ut som såren efter en festing. En liten skorv, men pillar man bort den blir det som en liten kurater under och trycker man på den börjar den blöda! Problemet är bara att jag aldrig har hittat någon fästing på min häst.

Jag har provat med de flesta sätt att få bort dem, men inget funkar.

Det är inte regnskållor. Snälla hjälp mig att lösa detta lila problem.

Sv: små skorv på hals och bog

Kan vara en vanligt bakterieinfektion i huden. Många hästar som har och det kan komma o gå, en del blir fula i pälsen/huden av täcke osv.

Prova tvätta med klorhexidinschampo. Är det bara några få ställen kanske det räcker att badda dom med klorhexidin men jag rekommenderar att du försäker bada hela hästen grundligt åtminstone en gång.
Du kan också ha väldigt utspädd jodopax i en sprayflaska som du sprayar hela hästen med regelbundet mellan tvättarna. Det funkar som pälsglans också, men ska inte vara för starkt.

En del hästar får lite hudproblem om dom har obalans i magen. Även om du inte har märkt något av det kan du prova att ge något magunderstöd tex bakjäst, Diamond V eller liknande under en period och se om du ser någon skillnad.

Lycka till!

Jag hade liknande på min dam i slutet på sommaren, men på bakdelen. Jag fick tipset att tvätta med utspädd jodopax som blandats med laktacydtvål. Fungerade jättebra, märkbar skillnad på bara ett par dagar.

jeg har tvättat henne åtaliga gånger. flera kurer med hexocil shampo.
Tvättat med jodopax och klorhexocil. ingen efekt. Jag har haft uten en equterapeft som satte nålar på lever och njurar. Jag har provat med naturläkemedel. men inget funkar. Hon är fin och glansig i pälsen ser ut att i övrigt må jättebra. Men hon är en lättstressad dam, pga av det går hon på lösdrift och mår jättebra av det.

Jag vet ju ej vad som har hänt henne tidigar och kanske är det ett gammalt magsår? vad tror du? men å andra sidan borde väll en vet veta sånt!

Det är ju svår att säga vad det är, men min häst har något liknande. Från början ganska obetydliga små skorv över rygg och mage. Försvann på sommaren, men kom tillbaka på vinterhalvåret.

Jag har provat schamponera med hexocil, tvättat med sårrengöring, klippt henne, med täcke, utan täcke, linfröolja, msm... ingen effekt.

Eftersom det blivit värre har veterinären tagit hudprov, hårprov och blodprov. Svaret var att det inte var orsakat av bakterie eller svamp, går alltså inte att tvätta bort. Det verkar vara allergi. Är fortfarande under utredning.

För två år sedan var det obetydligt antal, idag är det riktigt illa, kan inte lägga på en sadel ens.
Bilder finns här.

Hoppas inte din häst har samma som min...

det har blivit mer om jag jämför med för två år sedan, men nu är det mer lokaleserad till övre delen av halsen, där näckstycket sitter, under pannluggen samt längs luftstrupen.
Det är både en enstaka skorv och flera på samma ställe tätt tätt ihop.

Jag ska prata med en equterapeft igen om njurar och lever. Jag tro att det kommer innefrån

Låter som nån typ av allergi, min häst får det om hon regerar på något i fodret. Hon tål inte soja och reagerade också nu när vi bytte hö men det är nästan borta nu. Saker man kan fundera på:

- Har hästen täcke? tvättar du dessa med vanligt tvättmedel?
- Äter hon något kraftfoder du kan prova utesluta?
- Gå igenom hagen efter ovanliga växter, kanske småäter hästen på något som inte är bra?
- Hur är halmen/spånet/torven i ligghallen?
- Äter den hö /hösilage från samma vall hela tiden? Eller är den lika illa oavsett vart höet är ifrån.
- Pälsglans, behandlat lädret med något? Behandlat trä i hagen som den gnager på?

Den kan ju vara allergisk mot någon växt i grovfodret, så om inget förändras skulla jag till och med gå så långt att jag provade byta höet mot halm plus lucern en period och se om det blev någon förändring.

Bara några ideer, verkar ju som nånting är lite off i kroppen eftersom den hela tiden har knutor/skorpor, så det kanske är något som är enkelt att ändra på i omgivningen om man bara hittar vad det är.

tack för dina förslag. det låter troligt, Vi tar vårat foder själva och det är taget från samma vall, dåde höet och hösilaget. Men det är mycket örter i vallen! kan var något. Trots att hon är dräktig nu så äter hon inget kraftfoder då blir hon ohanterlig. Hon håller hullet fint med fri/reduserad tillgång + mineral. jag ska ta kort på dessa skorvar imorgon

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hejsan Jag har en femårig shetlandsvalack som kliar sig något extremt. Sommaren har gått relativt bra med flugtäcke och Ultra Shield...
Svar
14
· Visningar
3 910
Senast: Thora
·
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 245
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka