"Små-lös" i magen....

L

Lemieux

Är det någon som vet om man kan ge någonting eller ändra någonting i foderstaten för hästar som är lite små-lösa i magen hela tiden?
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Du kan ge t.ex,A-fil,korn,vetekli.
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Vet inte vad du har för foderstat nu. Är han ordentligt avmaskad, frisk i övrigt?

Linfrökaka (typ Hippo LinCubes, med Omega 3 och 6) eller linfrö ska visst vara bra för magen.
Annars finns det Krafft Magtarm, vet dock inte om det verkar på sådant som lös mage.
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Min häst blev lite halvlös av vetekli. Vi fick ha så mycket pga hövärdena och det ställde till det en hel del. Blev bättre när jag gjorde om fodestaten och baserar den mest på grovfoder.

Mvh//LG
 
Sv: "Små-lös" i magen....

jo han får ca 0,5 kg vetekli, är det för mkt? Jag har också funderat på om det kan va den...
Han får det och lusern för proteinet....
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Det beror på varför hästen är lös i magen! Vissa hästar verkar t.ex. reagera på betfor, medan andra blir bättre i magen av det. För att kunna ge ett bättre svar vore det bra med mer information om din foderstat, om det är ett specifikt fall du tänker på!
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Vad sägs om att ge halm??? Det brukar fungera...
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Lemieux skrev:
jo han får ca 0,5 kg vetekli, är det för mkt? Jag har också funderat på om det kan va den...
Han får det och lusern för proteinet....

Vetekli har en lösande effekt! Är tex jättebra att ge till högdräktiga ston som lätt blir förstoppade.

GRS
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Japp, och ibland är det inte enskilda fodermedel som spölar utan hela foderstatens obalans. Ibland är det inget fel på utfodringen alls, det kan bero på andra faktorer som stress eller sjukdom.
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Min häst reagerar direkt om jag ger hösilage...hans mage klarar inte av det. Vet ju inte om du ger hö eller hösilage...men ger du det sistnämnda kan det ju vara värt att prova något annat...
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Tack för alla svaren! Förlåt att jag va lite virrig och inte skrev upp vad han får.Det här är iaf hans foderstat för tillfället:

Lite mindre än 2 kg fibergi låg
drygt 0.5 kg lusern
ca 0.5 kli
drygt 1 liter betfor
11-12 kg Hö. Det har 40 g sältbart råprotein och 7,2 MJ/kg. Det har ingen analys på kalsium eller fosfor, och inte heller nån hygienisk analys men det är också inskickat till analys nu.

Och så får han b-vitamin.

Jag har inte räknat någonting på ca/p kvoten för jag vet inte hur det är me höt, det förra va iaf väldig "obalanserat".

Vi bytte hö för drygt en månad sen. men han va "små-lös" redan inann, kanske till och med lite mer. Men det gamla höt va hygiensikt väldigt dåligt...

Förut låg ca/p kvoten på 1,5.. Jag gav både lusern och kli för att balansera upp det..Finns det något som har liknande värden som kli. Som man kan byta ut och ha istället för kli om det har lösande effekt?

Är hans foderstat i väldig obalans? :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Små-lös" i magen....

Har du testat att ta bort alla kraftfoder och se om det blir bättre? Sedan kan du försöka vänja in ett kraftfoder i taget och se om hästen verkar reagera på något av dem. Betfor och kli kan vara fodermedel som en del hästar reagerar på.

Utan att räkna ser foderstaten inte helt tokig ut, det är i alla fall inget som sticker mig i ögonen omedelbart.
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Skönt att höra att den inte såg helt hemsk ut!

Betfor är jag ganska säker på att det inte är, han har inte haft problem med det tidigare..

Ska kanske prova att ta bort kli och lusern ett tag då och se om det bli bättre med magen..Han tränas ordentligt så jag vill helst inte låta honom gå på bara grovfoder....
 
Sv: "Små-lös" i magen....

Det går utmärkt att ha en häst i träning på bara grovfoder, så länge grovfodret täcker behovet!
 
Sv: "Små-lös" i magen....

jooo okej.. Men jag vet inte om mitt skulle göra det eller hur mkt man ska ge då :o :crazy:
Jag har ju än så länge bara proteinvärdet och energin...
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Senast: AbCdE
·
Hästvård Någon som varit med om att hästen blir lös i magen på gräs? Brukar ju vara tvärtom... Att de hästar som är lösa i magen på vintern blir...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Amk
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp