Små föl- utevistelse?

kullerbytta

Trådstartare
I går (fölet fött 18.30 kvällen innan) lät jag sto och föl vara ute på ridbanan med trästaket mellan 10.30 och 16.00.
I dag är planen att släppa dem i en stor gräshage (under övervakning) så att stoet får beta. Är det ok att ha dem ute 10-12 timmar när de blivit en vecka gamla? Jag har ju semester nu så jag kan hålla koll och parera för dåligt väder ca en vecka till. Mina hästar är vana vid att i princip bara sova inne eller om det är extremt dåligt väder.
Hur har ni andra med småfölsvana gjort? :)
Eva

Mina föl går ute 30-40 min åt gången de första dagarna, när fölet är ca 7-10 dgr får de gå ute längre stunder vid bra väder och förutsatt att det är torrt i marken.
Jag har märkt att de tycker det är skönt att sova inne i tryggheten och då kan man ta det lugnt.

De verkade ganska nöjda i går. Enda abret var att stoet är vant vid att beta 3-4 timmar per dag. Hon åt hö men när fölet reser sig och lägger sig mellan tuttningarna så kom de längre och längre från hö-högen.
Eva :)

Tilläggas kan att det var 19+ och lä. Bia hur gör du? Är de födda ute borde de väll kunna vara ute sen med. Jag menar inte i dåligt väder förståss? :confused:
Eva

Klart fölet kan vara ute. jag tror inte på att behandla dem som små barn. Jag har själv helst stona till att föla ute (om det är bra väder) sen får de vara ute med sin fölunge. Jag har haft minst 1 föl varje år i 15år och aldrig haft några problem med infektioner eller nåt annat.
Klart jag tar in dem om det vrål regnar eller om de är föddai februari men inte nu. Personligen tror jag man minskar risken för följd problem om sto och föl kan röra sig ordentligt på ett naturligt sätt.

Precis så tänker jag. Annars kanske stona skulle vara födda med ett litet husvagnsstall i släp där bak :) Men jag känner mig som en skurk när jag hör 30-40 minuter. Jag som oroade mig för att de var inne för mycket i går...
Det är bra att få höra hur andra gör.
Eva

Är vädret bra med sol och en bra torr hage så kan dom små liven gå ute, skönare att ligga ute och lapa sol, än att ligga inne i en box tror jag.
Vår lilla fick gå ute några timmar de första dagarna, men igår och idag, och då är hon nu 5 dagar får hon gå ute hela dagarna, vi har 20 grader varmt, men självklart en beredskap att ta in dom om vädret blir dåligt.
Så låt dom gå ute du om vädret är ok.

"Mitt" föl föddes ute i söndags och har varit ute sen dess. Självklart kollas han och mamma noga men, båda två verkar må toppen. Mamman har järnkoll på fölet men, hinner beta lite emellanåt ändå. Nu har vi ju varmt och fint väder för årstiden så jag hade nog inte gjort likadant om det hade varit februari.

Jag väntar föl vilken dag som helst och har tänkt att stoet ska föla ute. När det väl har blivit fött har jag inte tänkt ta in dem heller utan låta dem vara ute i hagarna. (har lösdriftstall i hagen om det blir regningt som de kan söka skydd i) Tycker det är naturligast så för våra hästar som är vana och föredrar själv att vara ute. :)

Det är en väldig skillnad på föl som är födda ute eller inne, är dom födda ute är dom starkare, men är dom födda inne är dom känsligare, man ska naturligtvis göra som man själv vill. Men om det är fuktigt i marken blir fölen fuktiga och kalla och det kan leda till lunginflammation vilket ofta leder till döden för föl.
Ponnyföl brukar inte vara lika känsliga som halvblodsföl.

Mina föds ju senare (ute) och får då vara ute dygnet runt vid bra väder. Men vi bor ju högre upp i landet.. dessutom nära kusten, med lerjord som denna årstid kan vara väldigt blöt & kall trots 15-20+ i luften.. lite skillnad hos dig i Skåne kan jag tro!?

Ett tips (skrivet i ngn tråd) är att du själv tar på ett par tunna byxor och sitt ner på marken ca 15-20 minuter, blir du fuktig och kall om rumpan.. då blir även den lille det om magen. Efter en vecka har han ju fått lite mer hull om magen och klarar sig bättre!

Det hänger alltså inte på lufttemp, utan marktemp och underlaget.. har ni sand- mulljord så är det perfekt!? :)

I dag går de hagen där hon fölade. Jag har kvar den halmhög som det var tänkt att stoet skulle föla i. Ungen har legat i den hela dagen. Jag har suttit på marken och rökt i min pipa och beundrat dem emellan varven (ingen blåskatarrsvarning). Jag stängslar i hagen brevid så jag har kunnat ha koll på dem. Nästa föl ska jag planera in i juni! Tänk, många tyckte att jag betäckt sent (6/6)! Nu ska jag baxa in dem för jag måste fara till affären.
Tack för alla synpunkter.
Eva

Mitt hingst föl är 10 dagar idag. Han har gått ute från morgon till kväll sedan han var 4 dagar. Har varit varmt och skönt, (sand-jord) även på marken.

Utom den dagen vi hade ösregn nästan hela dan, då fick dom gå ut mellan regnskurarna, det blev ungefär 15-30 minuter åt gången. Då var han så pigg att han överhuvud taget inte ens tänkte på att lägga sig.

Det känns bättre att ha dem ute. Tänk va lilla loppan har upptäckt ute i dag! Hon är mycket intresserad av allt omkring sig. Liksom studerar saker nogrannt. I morgon ska jag fortsätta mina strävanden med att stängsla (sätter upp breda band).Då kan dom få gå med mig i gräshagen om vädret är ok. Jag har även satt plastband på elrepen. Fölet står på behörigt avstånd och kollar när det fladdrar. Hon kom minsann inte i närheten av några stängsel i dag (första dagen utan trästaket), mamma gick emellan hela tiden.
Det är en trött fölmamma som tuggar sitt hö i kväll :)
Evva

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Hästhantering hej. Jag har ett helt underbart stoföl fött 24/4 - 2010. Hon och hennes mamma går på bete nu och kommer så att göra tom. sep/okt. Men...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Avel Ni som normalt har era ston skodda hur gör ni när de är högdräktiga och sen med litet ömtåligt föl i boxen ? Tar ni alltid av skorna...
Svar
7
· Visningar
2 617
Senast: Jet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka