Små barn, utrustning och shettisar.

Sv: Små barn, utrustning och shettisar.

det finns fler små hjälmar med ställbar storlek än Casco. Jag köpte våra på Börjes men de har tyvärr inte kvar den modellen längre.

Vi köpte våran på lillh*sten i stav, dom har även internetbutik. Hittar dock inte deras Casco hjälm för barn på nätet, men vi måste dit snart och köpa ny hjälm eftersom att det är lite trångt med mössan under och hoppas på att dom finns kvar om inte någon billigare passar. Men den hjälmen har verkligen suttit perfekt. Hon i butiken sa att det kan vara svårt att hitta hjälmar som sitter bra på så pass små barn(nu var ju alex ännu mindre när vi köpte denna), den här är lixom rund, som ett litet barns huvud.

*kl*
Sen en fråga till er som har/har haft cykelhjälm till era små, hur vågar ni det?
Tänker att det brukar stå i hjälmen att dom ej ska användas för ridning och moppeåkning. Såg att nån skrev att dennes barn inte var ute och flängde/hoppade hinder osv men även den snällaste häst kan ju få spel och dra iväg världens fart, och kanske till och med hoppas över nått i farten...

Jag vågade iaf inte köpa en cykelhjälm istället för ridhjälm och skulle han få åka med/rida med så var kravet här att en "riktig" hjälm skulle på. Har tom köpt en ridhälm till min man för att han skulle kunna åka med i vagnen samt rida, han ställde dock krav på att den skulle vara snygg och modern, det har inte alex gjort än.

Jag kan ju bara svara for mig, men mina barn rider pa sin Welsh A ungefar en gang i veckan och mest i skritt. Nar de travar (nagra meter at gangen) sa maste jag fortfarande halla i benet for de ar sa korta annu (under 1 meter) att de inte riktigt racker om att halla balansen. Och jag leder ponnyn hela tiden, om den blir radd for nagot (vilket har hant ett par ganger) sa blir det liksom inte sa mycket konsekvens for barnet for jag styr ju upp pa en gang.
Fallhojden ar endast lite hogre an fran cykel - och cykeln gar bra mycket fortare kan jag saga!

Nu maste vi kopa ny utrustning iaf i var, allt ar mer eller mindre urvuxet, och da blir det "riktiga" ridhjalmar ocksa (a la Jofa) eftersom jag raknar med att de kommer att vilja trava lite mer och rida lite mer sjalva i sommar. De har precis fyllt 4 om det har ngn betydelse.

Men alla ar vi olika. Jag skulle aldrig rida med mina barn framfor mig som nagon visade bild pa i traden.... sarskilt inte ute i skogen och i trav! Dar sitter man ju verkligen i sjon om hasten blir radd for nagot och skenar i vag, eller annu varre reser sig upp...

Sen en fråga till er som har/har haft cykelhjälm till era små, hur vågar ni det?
Tänker att det brukar stå i hjälmen att dom ej ska användas för ridning och moppeåkning.
I min värld är det skillnad på ridning och ridning. Den ridning som ett pyttelitet barn sysslar med anser jag är jämförbar med de krafter som kan uppstå om man cyklar omkull. Det är ju inte direkt hopptävling eller ponnygalopp de håller på med...

Det man också måste komma ihåg är att hjälmarna till små barn måste vara LÄTTA, är de för tunga så riskerar man nackskador om något händer.

Ja visst är det en risk man tar, att ta med barnet framför sej på hästen(det var jag som la ut bilden), jag anser dock inte att det är så stor skillnad på att rida så jämfört med att bli ledd på en mindre häst om det händer något.
Men som sagt, alla tycker vi olika.

Vad anser ni som tagit med era barn på körtur med häst och vagn, är det mindre riskabelt än att rida? Kräver ni hjälm på då?

I min värld är det skillnad på ridning och ridning. Den ridning som ett pyttelitet barn sysslar med anser jag är jämförbar med de krafter som kan uppstå om man cyklar omkull. Det är ju inte direkt hopptävling eller ponnygalopp de håller på med...

Det man också måste komma ihåg är att hjälmarna till små barn måste vara LÄTTA, är de för tunga så riskerar man nackskador om något händer.

Jo visst är det så, så länge det inte händer nått, men blir shettisen rädd så blir det ponnygalopp, ofrivilligt dock. Det är lite så jag tänker, att allt kan hända därför ska man ha en hjälm anpassat för sitt ändamål.

Det där med hjälmarna och dess tyngd tänkte jag på när vi letade hjälm, att vissa kändes väldigt otympliga. Det borde ju vara en viktig grej att tänka på om man tillverkar så små hjälmar.

Apropå diskussionen och att rida med barnet framför och riskerna med det. Tja, jo, ja; allt beror ju helt på häst och ryttare/förälder. Jag red med sonen framför mig i sadeln några gånger när han var 1,5-2,5 år. Då red jag på vår gamla trotjänare; en islänning som var över 20 år gammal, en ganska rejäl latmask som hellre stod stilla än gick, som i princip knappt skulle bry sig om det smällde av en mindre bomb bakom honom. Visst; han var en häst och självklart därmed KUNDE han reagera. Men farhågan som någon nämnde med skenande eller stegrande häst; den var liksom så yttepyttigt minimal i hans fall. Skulle han ha blivit rädd skulle han förmodligen hoppa ett steg åt sidan och sen inget mer.

Någon som galopperat med sitt barn framför?

Ja, på ovan nämnda häst (som jag utan problem kunde styra med enhandsfattning och hålla andra armen runt barnet) i paddock. Något varv eller så. Annars skrittade vi mest. Och lite tölt förstås.

Det där med hjälmarna och dess tyngd tänkte jag på när vi letade hjälm, att vissa kändes väldigt otympliga. Det borde ju vara en viktig grej att tänka på om man tillverkar så små hjälmar.

Jag letar och letar, men kan inte nu googla fram var vi hittade fakta om just hjälmars tyngd när vi skaffade hjälm(ar) till sonen förra året. Vi skulle ha en hjälm som var säker nog för skoteråkning (i skoterpulka) men ändå lätt nog viktmässigt. Vi vuxna åker skoter med crosshjälmar.

Till slut köpte vi en slalomhjälp från Jofa där man kunde köpa till integralbåge. En sån här:http://abnian.se/jofa-hjalm

Nu är ju detta OT för just rid-diskussionen; där funkar ju ridhjäm (eller kanske cykelhjälm till små barn) Men det är en viktig sak det där med VIKTEN på hjälmen. Blir den för tung kan den vara livsfarlig för barnet vid en häftig inbromsning.

Förresten; är det bara jag som tycker cykelhjälmen är svår att få att sitta bra? Vi har i och för sig bara en, men den halkar lätt på huvudet hit och dit tycker jag. Därför har vi allt oftare använt en slalomhjälm (en annan som vi har; utan integralbågen) vid pulkåkande, cykling, trampbilskörning och annat. Den använde jag också när han var på ridskolan och provred i höstas.

Vikten pratade försäljaren om när vi letade hjälp till Emilia, iof en skidhjälm men det borde vara samma med alla hjälmar.
Det fanns en billig tyngre hjälm men försäljaren avråde från den av säkerhetsskäl

Vikten pratade försäljaren om när vi letade hjälp till Emilia, iof en skidhjälm men det borde vara samma med alla hjälmar.
Det fanns en billig tyngre hjälm men försäljaren avråde från den av säkerhetsskäl

Ja, det var ju en proffsig säljare!
När vi köpte skidhjälmen på en stor sportkedja och frågade om vikten på hjälmarna så försvann den killen iväg och "skulle hämta någon", men han kom aldrig tillbaka..... :crazy:

Vad anser ni som tagit med era barn på körtur med häst och vagn, är det mindre riskabelt än att rida? Kräver ni hjälm på då?

Jag skulle absolut ha hjalm pa barnen vid kortur. Det kan handa saker dar med och slangs man ur vagnen fran fullt sken t.ex. sa ar det bra att ha skydd pa huvudet.

Jag har jobbat pa Solvalla i min ungdom ;) och har varit med om det mesta...

Bjork: sjalvklart beror det pa hasten. Mina barn har ocksa suttit framfor mig pa min gamla slofock som jag hade tidigare, dock endast i skritt, pa ridbanan, och bara ett varv eller tva. Men jag tycker nog anda att det kanns sakrare att leda en ponny - det gar ju faktiskt att slappa hasten och rycka av barnet om sa behovs - an att rida ut i skogen med barnet framfor sig OM nagot skulle handa. Men det ar forstas fullt mojligt att jag kanner sa darfor att min stora hast ar en unghast och tavlingshast dartill - inte sa nervig men anda ingenting jag skulle ens fundera pa att lata min barn rida..

Vi köpte den i Innsbruck så jag antar att det inte går att vara säljare i en sportaffär utan att ha full koll på skidutrustning där :)

Jo visst är det så, så länge det inte händer nått, men blir shettisen rädd så blir det ponnygalopp, ofrivilligt dock. Det är lite så jag tänker, att allt kan hända därför ska man ha en hjälm anpassat för sitt ändamål.
Olyckor kan alltid hända om man nu ska ta med worst case scenario.
De shettisar jag har till våra barn är det minimal risk för att det skulle bli "ponnygalopp" med, de har helt enkelt inte så bra galopp... Så hastigheten blir knappast större än en cykeltur i hastighet något över medel. Dessutom leder jag de minsta barnen så även om ponnyn blir skrämd så springer den inte längre än grimskaftet räcker. Mina shettisar är inga bulldozerkorsningar, utan trygga, välhanterade sådana, som inte blir rädda för tutande bilar, fladdrande presenningar eller andra "farligheter".

Lilltösen (idag 3½) har i två års tid när vi besöker hennes morfar, suttit och skrittat på en av hans shettisar och till henne har vi mer eller mindre full utrustning. :cool:
  • Sadelputa ifrån hööks med dressyrsadelgjord 40 cm + 50 cm beroende på vilken ponny hon sitter på.
  • Till stigbyglarna, ordentliga i metall har vi stigbygelkåpor( just för att förhindra att små fötter, lätt slinker igenom).
  • Hon har schabrak och två träns beroende på vilken storlek på liten ponny som hon sitter på.
  • Hon har senskydd för de lite större mindre ponnyerna.
  • Hon har också ryktsaker, grimma och grimskaft.
  • Ridbyxor har hon ifrån någon vanlig klädbutik som hade för små barn typ från hon kom runt stl 98 cl
  • På vintern allväders stövlar och på sommaren gummistövlar med klack eller som liknar svarta jodphurs när det ska fotas. För vi fotar morfar tillsammans med fröken och en ponny varje sommar.
Sadeln var det absolut bästa köpet, för då sitter hon ordentligt i sadeln.
Hon har börjat trava lite, försöker stå i fältsits när hon skrittar i små backar. Naturligtvis håller vi hela tiden i hästen i grimskaft fastspänt i tränset.
När hon är för stor för putan har hon redan en liten 14 tum sadel som väntar, som ska bara kompletteras med rätt utrustning etc.
Säkerhetsväst kommer om något år, visserligen har hon redan ramlat av några gånger, men vi har inte hittat någon som passar. Den vi hittade är just nu lite för stor. Däremot hjälm är något har har haft sedan hon började skritta ordentligt. När hon var baby och man mest höll henne, så fanns ju ingen hjälm då var hon faktiskt utan men nu är hon inne på sin andra hjälm. Fick en ny av sin morfar i julklapp.:cool:

En fundering är var ni hittar cascohjälmarna?
De finns även på MyOn*

Vad gäller cykelhjälmarna - provat - men tyckte den modellen vi köpte inte satt bra på huvudet, åkte runt och hade sig, dessutom tunt ytterskal som inte tål särskilt hårda tag :(

Så vi använder Casco-ridhjälmen till Alla aktiviteter istället (cykla, pulka osv) då den har så grymt bra passform, och är tillräckligt lätt och smidig för det. Känns som en vettig investering trots allt, framför allt då vi inte har en marknära shettis utan en maxad-D-fd. kapplöpningshäst :o

Senast ändrad:

*delvis kl*
Var inne på vår ridsportbutik idag för att köpa ny hjälm till Alex, då fanns bara en Casco kvar, den minsta som vi redan har, det gick inte att beställa in nya heller för dom hade slutat tillverka dom en butiksägaren:(

Vi testade några andra barnhjälmar men ingen passade Alex huvudform, testade då en Tattini(ej barnhjälm) i strl 52, den satt bra men jag blev lite tveksam över vikten på hjälmen. Som tur var hade dom en våg i butiken, en barnhjälm av nått märke(kommer inte ihåg vad) vägde 290g och Tattinihjälmen vägde 400g.

Nu vet jag vad den hjälmen vägde men vågade inte köpa den ifall det klassas som för tungt, någon som vet vart man kan finna info om rekommenderad maxvikt för en så liten nacke som Alex har, alltså ett barn på 16 månader?

Men jag ska kolla in på My on* och se om en casco kanske finns kvar där i hans strl.

Jag blir lite bekymrad och får leta upp måttbandet, sonen är ju 15 månader och jag tänkte att det automatiskt var minsta storleken som gällde. De hade på ovan nämnda sida en Cascohjälm till erbjudande... :)

Jag måttade alex huvud här om dagen och fick då ett mått på 49 cm, vet dock inte om det blev helt rätt. Jag beställde iaf en casco jockey hjälm(svart med en galopperande häst på,lite tuffare än dom färgade, jag hoppas på att han kan ha den ett tag nu) från My On*. Jag blev smått besviken efter vi varit i affären och inte hittat nått som satt bra, tänkte att han inte skulle kunna rida på flera år bara för att det inte finns någon bra hjälm för honom.
Han vill absolut upp på hästen när han är i stallet.

Men jag ska kolla in på My on* och se om en casco kanske finns kvar där i hans strl.
Senast förra månaden hade de både baby- och juniorhjälmen (50-55) i butik.
Tror säkert den du köpte (juniorstorleken) räcker länge - jag har vanligtvis storlek 56, och får på mig den hjälmen, fast den sitter väldans ytligt.
49 cm i vinter betyder att den passar perfekt med mössa under, alldeles lagom utan mössa till våren ;)
Köpte samma storlek till dottern när hon fyllde 2, och hon ligger en möss-storlek under rek.ålder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 763
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 449
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka