SM i Westernridning ?????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ä

Änglahäst

Det finns inte möjlighet att gå vidare i utbildning i från att vara C,D-domare, till A,B-domare.
Man tar in utländska "dyra" domare för att A,B tävlingar ska bli bedömda på ett så korrekt sätt som möjligt.
Hur kan då en "svensk" C,D domare som har minimalt med dömda tävlingar bakom sig, få döma på SMet???
Jag har under min aktiva tid som westernryttare i 8 år hört, "Vi måste höja kvalitén på westerntävlingarna i Sverige"

Kul att kvala, betala licenser och bli bedömd av en C,D-domare på ett SM som går på A,B nivå............

Fattar noll ????? :crazy:

Sv: SM i Westernridning ?????

Vem är domare?
Var hittar man mer om WRAS-SM för det är väl det du menar ?
Låterkonstigt. Verkar inte vara något bra vis att höja statusen.
Jackpot

Hittar heller inte vem som ska döma? Har inte sett proppen någonstans?

Var har information om vem som skall döma SM funnits någonstans?

Jag gjorde misstaget att gå in på Wras hemsida och leta.. hahaha. Där hittade man inte mycket. Eller rättare sagt ingenting. Borde det inte stå datum åtminstine.
Jackpot

Jag ringde arrangören och frågade vem som ska döma SM, han heter Chris Benedict från Texas. Han har tydligen alla domarkort som finns och har dömt World Finals sju gånger! Vilken C-D domare va!!!!Det är väl nästan så man efterlyser lite faktagranskning innan man yttrar sig.

Ninni

Men vem är arramgören? Skitskoj om åtminstine Wras kunde berätta det. Det låter ju som om domaren är en höjdare iallafall. Men var g¨r SM:et och vem arrangerar? Är det några kval?

Grevagården
1-3 September
RHA
Se WRAS hemsida =SM regler 2006
Ninni

ninni skrev:
Jag ringde arrangören och frågade vem som ska döma SM, han heter Chris Benedict från Texas. Han har tydligen alla domarkort som finns och har dömt World Finals sju gånger! Vilken C-D domare va!!!!Det är väl nästan så man efterlyser lite faktagranskning innan man yttrar sig.

Ninni

Visst har du rätt. Chris Benedict är en jättebra domare. Men det finns en svensk C,D-domare som ska döma medans har lunch eller behöver ta en paus.....
Läs gärna tråden på sidan tre under western..
Kanske "svensken" hinner gå en snabb kurs..hihihi, vad vet jag

Änglahäst skrev:
Det finns inte möjlighet att gå vidare i utbildning i från att vara C,D-domare, till A,B-domare.
Man tar in utländska "dyra" domare för att A,B tävlingar ska bli bedömda på ett så korrekt sätt som möjligt.
Hur kan då en "svensk" C,D domare som har minimalt med dömda tävlingar bakom sig, få döma på SMet???
Jag har under min aktiva tid som westernryttare i 8 år hört, "Vi måste höja kvalitén på westerntävlingarna i Sverige"

Kul att kvala, betala licenser och bli bedömd av en C,D-domare på ett SM som går på A,B nivå............

Fattar noll ????? :crazy:

Måste tillägga att den "svenska" domaren ska bara döma i kvalet vid behov. Det vill säga att då ordinarie domare har något annat för sig ska denne döma.
Lika illa det måste jag säga. Jag trodde att man behövde mer kött på benen än att bara ha gått WRAS domarkurs, dömt C,D-tävlingar en säsong. :eek:

Undrar (och hoppas...) om inte du har missförstått detta.
Det som står om C-D domaren i den andra SM tråden var väl att vi hoppades kunna kvala till SM via Bokeberg, där han dömer vissa allbreedsklasser.
Nu är det ju inte möjligt att kvala där, så om du inte fått info någon annan stans ifrån, så tror jag att du har fel om detta.

Dessutom har väl WRAS aldrig tillåtit mer än en domare på sina tävlingar, har svårt att tro att detta inte gäller SM.

Ja, om det vore så väl att det var en missuppfattning. Men jag har säker info källa. Vi är några som ifrågasatt. Det har kollats upp, och det kan komma bli protester i från de som blir bedömda av enligt oss "icke behörig" domare. Hoppas att det tas på allvar så att man ändrar tills tävlingen. (Kvalet till SM)

Senast ändrad av en moderator:

Det låter ju jätteskumt, och inte alls bra! :crazy: Tycker verkligen inte att de skulle ha någon svensk "reservdomare", som dessutom bara är C/D -domare! Är det helt säkert att det blir så alltså? Är det någon som vet när proppen kommer ut?

Jag undrar var all info kommer ifrån.
SM:et som arrangeras av RHA på Grevagården 1-3 september består enbart av finaler och inget annat. Kvalar gör man ju genom att rida den gren man vill starta i på SM på två A- eller B-tävlingar inom WRAS eller på rasshow Dessutom kommer finalen för Westernallsvenskan att gå där också och den skall också dömas av Chris Benedict. Det är den enda domare som är involverad i SM-tävlingarna. Rasförbunden har mycket högre krav på sina domare än bara svensk D- och C-domarbehörighet. WRAS A- och B-tävlingar kan aldrig dömas av domare som inte har den behörigheten. Var får ni allt ifrån????
FG

Varför skrev du det inlägget till mig!? Jag har INTE skrivit något annat än kommentarer till det som skrevs i tråden?

Det var inte menat specifikt till dig utan till alla som funderar. Ledsen om jag gjorde dig upprörd.
FG

Så här är det:
Öppna Svenska Mästerskapen arrangeras av WRAS, teknisk arrangör, det vill säga de som genomför arrangemanget är RHA.
Kvalar gör man genom att deltaga på två A- eller B-tävlingar, i två rasshower eller två tävlingar arrangerad av specialförbund som till exemper SRHA. Detta står tydligt på WRAS hemsida.

Domarna på dessa tävlingar är anlitade av respektive arrangör. Ras och specialföreningarna har alltid hög kompetens på sina domare och på A- och B-tävlingar MÅSTE domare med A respektiver B-behörighet döma.
På SM:et på Grevagården dömer Chris Bennedict. Han är mycket kompetent, har dömt det mesta i USA, och han kommer inte att ta paus eller gå iväg och döma något annat!

Som arrangör undrar man var ni får allt ifrån?
Ulf/RHA

Ursäkta, du har rätt. Man kan fatta saker fel när man är upprörd.
Mkt snack i liten verkstad.

Ber 100 gånger om ursäkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

H
Hoppning Jag har precis skaffat mig en 4 åring. D-ponny. Han tävlar just nu LC hoppning, och 5års SM går i LB så han kommer kunna kvala dit. MEN...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: skjona
·
A
Tävling Jag förstår ingenting gällande NF SM. Hittar inga regler på vad som gäller och sådant, men har fattat att man inte behöver kvala för att...
Svar
3
· Visningar
2 339
Senast: Gabby_Ossi
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: a_schuber
·
M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 462
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar