Slutmättning

LaMaya

Trådstartare
Jag måste bara fråga det här, vet inte om jag lägger det rätt eller inte.

Tänkte höra med det här om slutmättning.
Är så att en jag känner ska slutmätta sin ponny nu i dagarna och
både dem och alla andra vet att hästen ligger lite över ponnymåtten.
Nu är det bara så här att hon igår hade ute en hovslagare som skulle verka ponnyn.
Kom ut nu i morse av att det var blodfläckar på golvet och fick lite små panik eftersom jag trodde någon av hästarna var skadade.
Men de berättade sen att hovslagaren "råkat" ta för mkt av strålen så att det börja blöda.
Men sen var det inget mer med det.
Men jag menar, verkar man så pass mkt att det börjar blöda,
Är inte det farligt för hästen sen när den går ute i hagen?.
(Gjorde det idag precis som normalt). Måste ju vara sår och sen kommer lera i?
Men ialla fall. Om det nu skulle vara så att den som gör slutmättningen märker att de verkat ner hästen för mkt,
vad kan hända?
Kan ju inte vara lagligt att göra en sån här sak, inte för jag har någon som helst erfarenhet. Någon som vet?

Sv: Slutmättning

lagligt eller inte, tyvärr alldeles för vanligt! Var med på en slutmätning en gång där veterinären fick skriva ut smärtstillande till en c-ponny pga att den var för hårt verkad... :(
Däremot kan man ju råka illa ut på tävling senare, om hästen är över ponnymåttet och någon kräver mätning kan man bli diskad, så varför ska man ha en för stor ponny?
jo för att värdet på ponnyn försvinner helt om den blir en liten stor häst, kan vara förödande för vissa!!

hej hej...ja vet bara av egna erfarenheter i ponnykretsarna förr att hade man en ponny(dock inte jag själv) som va på gränsen till stor häst så verkade man ner den hårt o red den hårt i en timme eller nåt innan det va dags för slutmätning..
Många gör på detta viset för att hästen ska ha en ärlig chans på tävlingsbanorna..hästar som ligger runt 1.49-1.51 har det ju rätt tufft på tävlingar mot hästar som e upp mot 1.75 höga. dock e det inte alls humant o verka ner dom så hårt att d blöder.
hoppas d går bra med din kompis häst/ponny eller va d nu blir? :banana: :bump: :bump:

Joo. Har själv en ponny på 147 cm.
Och den här är väldigt mkt större än henne.
Taskigaste är ju om den nu blir slutmätt som storhäst.
Hästen blir ju ännu mindre nu när de verkat ner den.
Så egentligen kanske det är tur i oturen.
Men vi får se..

Men i alla fall. Blir ju inget kul om hästen nu får i skit i fötterna när det är sår liknande efter verkningen. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 518
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar