slutdiagnos på ickis...

E

empty

fick i veckan domen från veterinärerna på blå stjärnan.
efter sex röntgenplåtar konstaterades det att hon har metastaser i bägge lungorna och har högst en månad kvar att leva.
så hon har inte haft någon luftvägsinfektion, som jag vart så nojig över (i princip daglig descinficering av burarna ett tag, mögelkollat hö med lupp osv osv) utan cancer.

i augusti svullnade en av hennes spenar upp och kort därefter tyckte jag att jag kände en tumör innanför - vilket nu bekräftades av veterinär.
tumören har växt mycket snabbt, nästan otäckt snabbt. men enligt vet är det därifrån lungcancern kommer - men problem med luftvägarna har hon ju haft sedan i våras, så det där fattar jag inte..

hursomhelst känns det väldigt tungt just nu och blotta tanken på att avliva henne hos den dumma inkompetenta veterinären som varken kunde svenska eller något om kaniner, får mig att dra ut på det hela.

av honom fick jag massor av briljanta förslag, t.ex. att kaniner måste ha hö varje dag, att jag borde byta till en plastbur, att kaniner kan spränga sina lungor om man går ut och går med dom osv.
känns inte direkt lockande att låta honom avliva min närmaste själsfrände som jag praktiskt taget levt tillsammans med i 7 och ett halvt år.
men han vikarierar på den närmaste kliniken (den braiga veterinären där är mammaledig :() och jag tänker inte köra längre än nödvändigt, då hon hatar allt vad veterinärer och sjukhus heter (veterinären som ställde diagnosen högg hon i handen...)

samtidigt verkar hon inte alls vara påverkad, hon pratar och skuttar runt i trädgården som vanligt, det gör det hela bara ännu svårare.

emma ledsen :cry:

Stackare...
Men jag vill ändå råda dig att avliva så snabbt som möjligt eftersom det blir mkt obehagligt när lungmetastaserna vuxit till sig så lilla djuret knappt andas mer.
Kanske kan din "braiga" vet. göra ett hembesök?

Usch-jag har oxå insett så här i efterhand att min bästa kanonhophona dog av cancer vid 2 års ålder när all päls på magen trillade av...

Hon var lite inavel om än långt bak-hoppgenenerna blev extrembra men se hur det slutade... Jag inavlar aldrig pga det- men hon var till av en tjuvparning oxå.

Usch... Vågar man kolla upp Tintin... Fast isåfall hade han väl rédan vart död om det är nåt... För som vetr sa en gång-det brukar inte vara nåt om de inte rinner från ögon el nos och det har det aldrig gjort på han.

Var glad över att din kanin fick bli 7½ år! Det är en bravad inom uppfödarvärlden! :bow:

Menar du mig? Kan inte vara 100% säker men magen svullnade upp och livmodecancer är vnligt- hon var inavlad lite längre bak i stamtavla mormor o farmors mor el nåt sånt var samma kanin.

Dessutom hade en annan kanin samt ett marsvin dött av cancer på samma sätt.
Hennes symptom tydde ej heller på ngt annat. 1 mån var hon sån trodde på skendräktighet först då de gärna drar päls o svullnar om magen .hon varfrisk till slutet-dagen innan slutade hon äta o bara dog. = snabbt spridande cancer tror jag.

Det kan mycket väl ha varit något annat.
Cancer drabbar i huvudsak äldre djur och
inavel i en generation påverkar inte så mycket.
Men var och en får ju ha sin teori.

inavel i något led är väldigt vanligt främst inom hermelinaveln, för att befästa färger och liknande.
de ger inga problem - men å andra sidan så lever inte avelskaninerna såpass länge att man egentligen kan utvärdera dem...

jag vet exakt hur du känner dig då jag hadde samme på min katt,jag visste att han hadde canser i lungan och hadde en viss tid att leva bara.han tid är nu över,och det gör ennu ont,men som sagt,,,,jag vet hur du har det.
det är jobbigt och veldig hårdt.
finns det ingen annan veterinär der soim kan hjälpa dig på den sista tiden ?
antingen hembesök eller avlivning der borta?
ja tycker verkligen synd om dig alltså....hoppas ni får en fantastisk slut tid ihop.
kramar från mig och mina djur :cry:

För kaninens skull kvittar det om den dör av en spruta eller ett kraftigt slag i huvudet med avblodning efter.
Det kan faktiskt vara mindre stressande för en kanin
och dö av ett slag (nu pratar jag om korrekta slag och inte en massa bankande) än att den ska tas till veterinären och sprutas ner. Du kan kanske be en jägare att skjuta den?

Varför avbloda den? Använder man baksidan av en yxa till exempel krossar man ju skallen.

jag tror inte heller att det spelar någon roll för kaninen hur man avlivar den.
för MIG spelar det dock stor roll, jag krossar inte skallen på en själsfrände som jag levt ihop med i nästan åtta år.
annat skulle det vara med en kanin man inte hade någon relation till.

När man använder bultpistol så avlivar man
faktiskt inte utan bedövar bara, så för säkerhets-
skull tycker jag att man ska avblöda eller separera
huvud och kropp.

Jag vet att ett djur inte räknas som dött om man bara använder bultpistol men man använder knappast en bultpistol på ett så litet djur! Tar man något hårt och slår i huvudet krossas skallen och djuret är garanterat dött. Att använda ett trubbigt föremål för att slå ihjäl ett djur står faktikt med i lagliga avlivningsmetoder.

Det finns bultpistoler till kaniner
och vad jag menar är att man för
säkerhetsskull kan avbloda dem så
är man garanterad att de är döda.

Hävdar fortfarande att om skallen är mos kan kaninen omöjligtvis leva! Alltså ser jag det onödigt att avbloda den.

Sv: Re: slutdiagnos på ickis...

:(:(:(..förstår dig hur det känns..känner med dej! :(:(:(:(

Liknande trådar

E
Övr. Djur varning! mycket rörigt och långt! blev uppringd av en veterinär jag kontaktat för några dagar sedan. en veterinär på den klinik jag...
Svar
19
· Visningar
2 725
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama