Slutat krubbita!

super

Trådstartare
Min pålle har slutat krubbita!:banana::banana: Är bara såå glad!!:bump: Enligt säljaren så har han aldrig krubbitit innan han kom till mig.. Men det var det första han gjorde när han kom in i stallet dit jag flyttade honom efter köp..

I vilket fall så var det bara att sätta dit en krubbitarrem som han har gått med dom senaste 10 månaderna. Jag har provat med olika sorters foder eftersom jag har hört att det kan bero på obalans i magen eller typ magsår.

Det senaste som jag provade är linfröpellets och det har han gått på ca 3 månader, han fick oxå byta box i samband med ommålning i stallet. Upplevde att han trivdes bättre i den nya boxen, trots att den är mindre, så han har fått bo kvar i den.

Fick bara för mig att låta honom vara utan krubbitarremmen för ca 3 veckor sedan och han bet ingenting och har inte bitit sedan dess heller!!!!! Vet inte om det är bytet av box eller linfröpelletsen, han har dock bitit i den nya boxen några ggr men som sagt inte nu på sista tiden. Har aldrig hört någon annan som fått sin häst att sluta bita. Är det någon här som har hört talas om det??

Har alltid hört en gång krubbitare alltid krubbitare.. Vad säger ni??

Sv: Slutat krubbita!

Vad roligt för dig!!! :rofl:
Jag har oxå en krubb-bitare. Hur ger du linfrö? Som basfoder eller tillskott? Hur mycket? Många frågor från en tjej som blev mycket intresserad :laugh:

Han får det som tillskott, ca 5 dl/dag. Enligt påsen så ska dom ha 100g/kg kroppsvikt, så jag har tänkt att han väger ungefär 500 kg och 100g är väl ungefär en dl eftersom det är pellets=linfrökaka. Det är mkt smidigare än att hålla på och skålla fröna.. Han har som sagt fått det under relativt lång tid innan jag provade att plocka bort remmen. Har hört att linfrö lägger sig som en hinna och skyddar magslemhinnan, men tänkte att det tar tid innan eventuella magsår har läkt.. Detta är min absolut ovetenskapliga teori....:angel:

jag har oxå en krubbitare och blev mkt intresserad - köper du linfrö på lantmännen eller?
vore absolut värt att prova - att jag inte tänkt på det tidigare....det ger vi ju de gamla på jobbet när magarna krånglar :o
Vore helst klart värt ett försök - bytt box har vi precis gjort då han äntligen fått flytta hem till sitt nya stall................

Nej jag köper det inte på lantmännen, dom har enbart rena linfrön som man måste skålla innan fodring och eftersom jag har full skötsel i stallet så fungerar inte det. Jag köper linfröpellets/linfrökaka i min lokala ridsportsbutik, tillverkare är Hippo.

Grattis! Hoppas att det håller i sig! Min tjej biter också, rätt mycket t.o.m. Jag har gett henne linfrön tidigare, men av någon anledning har jag haft ett uppehåll nu. Ska dock köra igång igen så snart jag kommer till granngården för att köpa linfrön - jag stöper dem så att de blir slemmiga och härliga :)

JO fast i vår skola säger dem att forskiningen har visat att krubbitning är inte farligt och krubbitaremmen förvärrar bara. Det är vad dme säger i vår skola men jättebra att han slutat :)

Jag köper linfröpellets istället så slipper man hålla på att stöpa etc..:idea:

Köper på St**b*geln

Jo jag vet... men jag gillar det på något konstigt sätt... Jag gör ju ändå iordning mitt foder och då kan jag lika gärna stöpa linfröna också. Vad kostar en säck och ungefär hur länge räcker den?

På vilket sätt skulle en krubbitarrem förvärra krubbitandet?

I dom flesta fall så accepteras inte krubbitning utan gamla fördommar finns fortfarande kvar, såsom att hästar lär sig av varandra, och som inackorderad så är det bara att anpassa sig och sätta dit remmen. För hur det än är så slutade i alla fall min pålle så fort han fick remmen på sig.

Dessutom så är det ju fortfarande inte fastställt vad krubbitning beror på utan dom tvistar fortfarande och det finns väldigt många teorier.. Det man har kommit fram till och är överens om är ju att det är ett stereotypt beteende.. Att sedan därifrån säga att krubbitarremmen är farlig tycker jag är att gå lite långt, däremot kan jag hålla med om att den maskerar ursprungsproblemet.

Den enda som jag har kunnat testa på är som sagt min egen pålle och det är den första häst som jag har haft som har krubbitit. Jag har hela tiden resonerat så att det måste finnas en anledning till att han krubbiter och har hela tiden utgått från att det är något med magen. Hästar kan ju inte rapa och har man själv magknip och känner sig svullen så tar man gärna till knep för att må bättre. Har därför provat lite av varje såsom tex mag tarm balans, specialfoder från Eggersman sk Mash, vetekli, lusern etc..

Dom har ju oxå genom forskning konstaterat att hästar inte biter mindre om dom har mer att göra, tex leksaker eller dyl. Jag märkte heller ingen skillnad när han gick ute mer i somras, snarare bet han mer när gröngräset kom, tvärtom mot vad jag trodde. Jag var övertygad om att det skulle bli bättre när han fick börja gå på gröngräs och äta hela dagarna mot att vara begränsad till fodertider, men icke sa nicke.. Vändpunkten kom först när han hade gått på linfröpelletsen ett bra tag samt fick en ny box med en krubba som inte var bitvänlig (rostfri). Krubban är nu utbytt mot en med stålkant men i övrigt i plast, han bet i början i vattenhinken men det har som sagt gått över oxå..:banana::banana:

En säck på 10 kg kostar 138:- och den räcker ca 1,5 mån, tror jag..:angel:

okejokej ja var läraren som sa det , jag bryr mig inte speciellt mkt

Nej jag köper det inte på lantmännen, dom har enbart rena linfrön som man måste skålla innan fodring och eftersom jag har full skötsel i stallet så fungerar inte det. Jag köper linfröpellets/linfrökaka i min lokala ridsportsbutik, tillverkare är Hippo.

Tack för ditt svar, ska kolla i vår lokala butik om de kan ta hem - är helt klart värt ett försök. Annars så får jag skålla själv då vi har eget stall :rofl:

Min (numera pensionerade) ena häst började krubbbita efter fem år i min ägo. Inget i rutinen hade ändrats annat än att han fick en granne som krubbbet. Han gjorde det inte så mkt så vi gjorde inget åt det. Något år senare flyttade vi från inackorderingsstallet till egen gård på landet. Krubbitandet slutade genast.

De senaste sex åren har han inte gjort det en enda gång. Inte ens då han var konvalecent. Miljöombytet var kanon för honom med andra ord.

Har hört att linfrö lägger sig som en hinna och skyddar magslemhinnan, men tänkte att det tar tid innan eventuella magsår har läkt.. Detta är min absolut ovetenskapliga teori....:angel:

Denna egenskap har enbart kokta/stöpta hela linfrön då det är slemmet som har den effekten, linfrökaka har tyvärr inte alls den effekten

Vad skönt:bow: Grattis!

Jag har inte haft nån krubbitare men jag vet ett par som har slutat efter lite ändrade vanor osv. En av dem är cirka 10 år och har krubbitit länge och gått med halsrem länge, kunde inte vara utan den.

Men ny stallplats, byte av boxdörr så att den kan se ut mer vad som händer, lugnare miljö omkring den, och delvis annat foder (vet inte exakt hur fodret ändrats, dock) har fått den att nästan helt sluta och att inte behöva ha remmen. Någon gång kan den tydligen bita lite, men det är bara som "i förbigående" ungefär som en rökare som trevar efter cigaretter efter flera år:rofl: Den går f ö inte ute mer nu, snarare mindre, men mår bättre, så jag är helt på din linje ang magen.

Så jag vill verkligen ge dej hopp om att detta är helt möjligt,:idea:

Om det är linfröna eller annat (ska fråga om bekantens häst får det?) men linfrö är bra för magen!

Jag tänker att både vävning och krubbitning tex mest finns hos hästar som har lite mer lätt att bli osäkra ( i alla fall min erf:confused:) och att magen då påverkas, stress av olika slag osv, som ger sätt att försöka bli av med oron, obehaget i magen, osv. Men det är bara mina egna funderingar efter de hästar jag har stött på i omgivningen med såna ovanor.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är sant, och som tips kan man om man är inackorderad, koka en lite större mängd hemma och ta med, och kanske ha små hinkar med lock utanför boxen som man ber personalen ha i fodret. Jag gav min gamla linfrö och gjorde så, vilket fuingerade även när han stod upppstallad i ett större stall.
Jag kokade för ett par dagar i taget, lite jobbigt blir det, så jag slarvade i perioder:o

Kapar tråden en smula, jag ber i förväg TS om ursäkt :o

Jag har funderat på just linfrö till min pålle (som iofs är krubbitare, men det är inte enbart av den anledningen jag funderar på linfrö). Kakorna och pelletsen verkar ju smidiga att ha att göra med, men konservativ och bakåtsträvande som jag är (:angel::p), så kommer jag nog ändå att köra på linfrö som jag kokar/stöper själv (har eget stall så böket blir mitt eget).

Så...nu undrar jag; hur länge skall de kokas? räcker det kanske om man kokar vatten i en vattenkokare och slår det över fröna?
Hur mkt vatten bör man ha i förhållande till frömängden och hur länge skall de koka/stå i kokt vatten?

Många frågor nu :o

Det räcker om du stöper linfröna, dvs kokar upp vatten och häller över. Jag brukar hälla så att de simma rätt fritt om man så säger, men inte för mycket vatten, det ska ju bli slemmigt. Det ska stå tills det har svalnat av.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
666
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar