Slutat äta hö?

B

Beebii

Har en häst som alltid glatt stoppat i sig allt hö och mat med god aptit och i år har vi hunnit med en stor 600kg bal som dom åt som vanligt men för ngr dagar sen fick vi ny leverans av bal och nu verkar dom inte alls intresserade?!:confused:

Höet ser fint ut och luktar gott, samma skörd som balen innan...

vad kan det bero på? vi separerade hästarna i höstas och nu har hon en ny vän men kanske hon blev deprimerad :(och saknar sin kompis? sällskapet är en shettis som i princip gör allt min andra häst gör.

Kan det ändå vara fel på höet? var skickar man för höanalys isf och vad kostar det?
:bump:

Sv: Slutat äta hö?

Du kan ju skicka efter en analys på hygienen i höet. Då får du svar på om det är t.ex. mögel i någon mängd.

Annars vet jag inte, har aldrig stött på det problemet.

Jag skulle bytt bal.
Visst kan man skicka in analys för att få veta, men du kan ju inte låta hästarna gå utan att äta i väntan på analysen..

Antagligen är det något som inte är fräscht i balen som gör att hästarna inte vill äta.

Vi hade en sån ensilagebal ett år. Bra foder, och alla andra hästar i stallet (som fick annat) åt det med glädje, men våra hästar var så bortskämda med godare mat så de vägrade äta. :D

Byt bal hjälper inte det kolla tänderna på hästen. Kan gå väldigt fort att en häst får tandproblem och då brukar de flesta hästar har svårt att äta grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 214
Senast: Horse1738
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
E
Foder & Strö Hej! Hur förvarar man egentligen hö på bästa sättet? Jag har det i en tom boks just nu, heltgjutet på golv och väggar, och det...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: Ingela_S
·
M
Foder & Strö Om man köper hö från en höbonde som har allt sitt hö på en skulle och detta hö är delvis skulltorkat... Höet levereras ca varannan...
Svar
12
· Visningar
1 391
Senast: CosmicQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10