Sluta suga på tummen

Sv: Sluta suga på tummen

Kanske vantar på natten? Inte några tjocka yllevantar, men typ vanliga tunna fingervantar. Kan ju klippa av alla fingrar utom tummarna om det blir för varmt. Inte så gott att suga på vantar. Men hon kanske är "smart" nog att ta av dem?

Nu var det ju riktat till Valborg, men jag har svårt att se hur en treåring inte skulle kunna ta av sig ett par vantar? Det har min dotter fixat sen hon var ett år åtmonstone.

Jag har själv sovit med tunna bomullsvantar (från apoteket) i perioder då jag kliat mig sönder och samman på nätterna och det är så fruktansvärt obehagligt att jag alltid vaknat utan dem (har tagit av mig dom i sömnen). Det kanske går om man tejpar fast dom ordentligt möjligtvis.

Jag kom att tänka pp en sak. Tumsugningen är ju ett extremt rotat beteende. Det känns som det borde krävas en ganska lång period av icke tumsugande för att sedan vara så avvand att tummen ändå inte åker in eftersom den alltid är med (jämför med napp som man ofta slänger fysiskt).

Menade inte att hon inte skulle vara smart nog att ta av ett par vantar på det sättet, utan mer "jag vill suga på tummen, så nu tar jag av mig vantarna, punkt slut". Var kanske lite fel ordval där xD Tänkte mer om hon klarade att iaf ha dem på sig medan hon är vaken sas utan att med vilje ta av dem, och att hon iaf försöker behålla dem på. Sen att de kan tas av i sömnen är lite mer av en vanesak för kroppen tror jag.

Sov mycket med bandagerade underarmar när jag var liten då jag kliade mig blodig på nätterna. I början slet jag av bandagen i sömnen när det kliade, men efter någon vecka satt de på även när jag vaknade.

Ämne för ny tråd?

Var går den geografiska "tutt" gränsen?

Eftersom du är lapplänning så utgår jag från att du med tutte menar napp. Jag är från Umeå och där rä det också tutte = napp.

Nu bor jag i hälsingland och insåg snart att tutte här är = bröst och inget annat. Det blir lite konstigt ibland.

Är det lokalt här eller är ddet en nord- sydgräns?

Jag råder er verkligen att försöka få dem att sluta suga så tidigt som möjligt, ju tidigare desto bättre... Jag har sett hemsk ut i munnen och det tar många år att få till tänderna efter tumsugning, för det är inte bara tänderna som tar skada utan även gommen blir deformerad av mkt tumsugning.

Samma här, jag sög på tummen väldigt mycket och väldigt länge (!!). Min gom är deformerad och tänderna är inte vackra, har ett snett bett pga gommen som har "dragit ihop sig". Måste operera hela käken om jag ska kunna fixa bettet och tänderna, det går inte med bara tandställning.

Har ingen lösning på problemet tyvärr men tycker det är jättebra att TS fortsätter försöka få slut på tumsugandet. Önskar verkligen att mina föräldrar lyckats få mig att sluta tidigare - men jag känner väl igen tjatet och den dåliga stämningen som uppkom. Kanske funkar plåster över hela tummarna och samtidigt köra med lite "skrämselpropaganda" - eller ja, verkligen förklara hur dåligt det är för tänderna och munnen o.s.v. för att få hennes egna vilja att sluta lite starkare. Mina föräldrar pratade aldrig om detta utan det var bara standardfrasen "Ut med tummen" i princip. Resulterade bara i att jag slutade suga på tummen när dom såg, men annars lika mycket som vanligt.

Jag slutade självmant när jag blev tillräckligt gammal för att det skulle vara pinsamt. När jag väl hade viljan minns jag hur lätt jag tyckte det var att sluta... Men jag tyckte det var jättesvårt när mamma och pappa tjatade... Men som någon skrivit tidigare tar det lång tid innan man blir blev HELT avvand (dvs innan det känns onaturligt med tummen i munnen).

Senast ändrad:

Oj, det var värst.

När mina var 23 månader kunde man inte förklara och resonera med dem om nyttan av att sluta med tumme/napp och få dem att verkligen förstå och sedan på ren övertalning få dem att sluta, no way.

Sonen slutade med napp när han var 3-4 för att han ramlade och slog sig i munnen och kunde inte ha napp. Flickorna något senare, varvid den ena direkt började med tumme som slank in ända tills skolålder. Nog förstod hon resonemang, men tummen slank in iallafall på nätterna

L har inte slutat med napp helt, om det var så mitt inlägg tolkades. Men det har inte vart några som helst problem att förklara att man bara får ha napp när man är ledsen eller ska sova. När han gråtit en stund säger han själv att han inte vill ha nån tutte längre, trots att tårarna fortfarande rinner :p Så det jag menade var att man kan resonera med ett så pass stort barn, de förstår förvånansvärt mycket tycker jag. Förr hade han den där jäkla nappen dygnet runt...

Och jag står fast vid att det måste vara lättare att bryta beteendet nu än om ett par år.

Så var det för mina också ! Så den biten är ju lika. Ungefär som godiset på lördagarna som Lupino beskriver

Men att sluta helt är en annan femma. Man kan ju ta bort napparna och sen hoppas på att de inte vill ha tumme istället.

Senast ändrad:

Jag tror inte alls det är lättare nu än sen. Varför skulle det vara det, tänker du? Beteendet är ju extremt befäst eftersom det pågått i 17 månader, tror det helt enkelt inte kan bli mer befäst än det redan är...

Sen kom jag att tänka på att definitionen av vad som är att suga mycket säkert skiftar från person till person och antagligen mellan föräldrar till napp- och tummebarn. En tumme går det antagligen inte att suga på hela dagarna för då kan inte barnet göra så mycket annat. Handen behövs vid de allra flesta aktiviteter. Så min dotter suger på tummen när hon är trött och vill sitta i knät, när hon är ledsen samt vid läggning. Sen snuttar hon antagligen vid ett antal tillfällen på natten om hon vaknar till. Tummen åker också in någon minut då och då under dagen. Det är i min ögon "ganska mycket", men självklart mycket, mycket mindre än ett barn som har nappen dagarna i ända.

Efter att ha surfat runt lite i ämnet och ha läst diskussioner på andra forum så känner jag mig övertygad om att det löser sig när min dotter är stor nog att förstå varför det inte är så bra.

Jag tänker som så att ju längre ett beteende har fått fortsätta, ju mer befäst är det. Speciellt när det är kopplat till trygghet, såsom tumsugandet blir. Men det är mycket möjligt att barnet självt vill sluta när det blir äldre och inser att inte alla andra barn suger på tummen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag irriteras vid varje förkylningsperiod över hur svårt det är att spraya småbarns näsor, jag vill helst göra det med lillan liggande...
Svar
9
· Visningar
2 390
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod
  • Sopsortera kattsand?