Sluta som förberedelse för piruette

Kookaburra

Trådstartare
Nu var det ett tag sen, men det har funnits trådar som tidigare diskuterat G-piruett och då har det blivit ett herrans liv när AR-ryttarna har förespråkat att använda sluta som förberedelse och förövning. Det är öppnan som skall användas för att gå in i g-piruetten menar de som är emot slutan.

Nu när jag läser Kottas bok och kommit till g-piruetten så kände jag att jag behövde lägga upp detta här, för det är så klart som korvspad.

Så här skriver Kottas:

"Canter the square in travers with slight flexion - this should only be slight - about two hooves' width. This helps to maintain fluency in the canter. [...] A travers-volte is good training for a full piruette. A full piruette should be ridden on the spot, but you should still 'think forwards'.
Next, establish a balanced, collected canter. Bring the horse in to a circle and ride travers. Make the circel progressively smaller, maintaining the travers to make the quarters supple and then ride out of the circle with the horse straight. The canter rythm and balance must ramain, with the poll the highest point."


Inte någonstans kring g-piruett har han skrivit shoulder in eller liknande. Men däremot har han med "travers" ett flertalet gånger under rubriken.
Lite intressant tycker jag :)
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

vad är konstigt menar du? Han beskriver ju arbetspiruetter? :confused:
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Inget är konstigt. Skrev jag det?

Jag bara ville poängtera Kottas ord kring ett ämne som hett diskuterats tidigare. Det är lite intressant att läsa tycker jag, och då kände jag att jag ville dela med mig av det.
Det var bara det. :)
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Inget är konstigt. Skrev jag det?

Jag bara ville poängtera Kottas ord kring ett ämne som hett diskuterats tidigare. Det är lite intressant att läsa tycker jag, och då kände jag att jag ville dela med mig av det.
Det var bara det. :)

Men arbetspiruetter görs ju alltid ur sluta på volt så jag förstår inte alls din poäng.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

I arbetspiruett blir ju hjälpgivningen lite annorlunda IOM att man inte behöver vända runt bogarna lika mkt som i riktig piruett.
Jag tänker absolut sluta i jobbet för arbetspiruett. Jag gör det även i riktiga piruetten. Just för att jag vill ha hästen böjd och ha "arslet på plats". Men det är ju där eg de vändande ytter och upprätande/framåtdrivande inner som jobbar mer.
För mig är all ridning på böjda spår lite tänk av skolorna. Framför allt öppnan IOM att man på böjt spår hela tiden måste svänga i varje steg och då alltså flytta in bogarna. Det är ju samma hjälpgivning som i öppna. Även om man där "gör mer" för att få mer böjning, fler spår och mer samling.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag har alltid fått rida sluta i galopp på volt när vi övade piruettgaloppen, för alla tränare jag ridit för, min hemmatränare och tysk GP ryttare. :)
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

va? :confused:

hur ska du rida en bra piruett om det inte handlar om en tagen bakdel först och främst, och en sluta princip i grunden? :confused:
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Titta på filmen från SRS o se att de går in i öppna innan piruetten på en FÄRDIG häst.

själva styrkearbetet sker med tagen bakdel o allt som han beskriver.

Piruettarbete sker på en 10m volt cirkus för att inte kräva för mkt o bibehålle bjudningen, så den sedan inte stannar upp o häver sig runt- se bent.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Ja det är klart man går in i öppnatänk före en regelrätt piruett, annars kommer ju bakdelen före och man får ingen centrerad piruett,i själva vändningen sedan i piruetten så rider man ju med sluta-tänk, samma tänk som när man rider ett par steg i öppna före man går in i en diagonalsluta dvs framdelen måste leda. Men nu pratade vi ju om arbetspiruetter så då förstod jag ö.h.t inte varför TS blandade in öppna?

Här på spanska ridskolefilmen som tom TS la in i diskussionstråden och där ser man vid 8 minuter blankt 2 st piruetter på rakt spår med tydligt öppna- tänk innan man går in i piruetten

http://www.youtube.com/watch?v=EYThblo74hg&feature=youtu.be
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

SRS= Spanska ridskolan;)

Såhär går det när man lyssnar blint på sin Guru o heller inte kan se skillnad på en galopppiruett o en stillastående snurr.

Varav folk som inte har ridit riktiga piruetter anser sig veta att man går in från sluta.
Jag vet inte hur många såna diskussioner som vi har haft på endast just detta forumet.

Hur ska hästen kunna bära sig runt när ena bakbenet ändå bär mer i just galopp.
Den ska bära runt på bakdelen för att kunna galoppera samt komma runt.

ytterligare ett sätt för att göra det ännu svårare än vad det behöver vara.:mad:
Sen har ryttarna dessutom sin vikt åt fel håll- hela rumpan hänger ut för att man själv har vikt sig i sidan. ytterskänkeln vänder.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Det har tidigare blivit väldigt mycket protester när några skrivit att de närmar sig galoppiruetter via tagen bakdel/sluta på volt.
(Sen kan det säkert ha blivit missförstånd för man rider inte på samma sätt när man tränar för att närma sig piruetten, som man gör när man rider en piruett på en häst där den är befäst.) Men jag minns att det var rätt hätska ord i den tråden så det är bara bra att ta upp det igen. Kanske vi kommer längre den här gången?
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Men arbetspiruetter görs ju alltid ur sluta på volt så jag förstår inte alls din poäng.

Min poäng var egentligen bara att göra ett referat från Kottas, i ett tidigare hett debatterat ämne. Just det Kottas skriver, och det många av er nu i tråden skriver, tycker inte jag kom fram då. Då var det, som jag kommer ihåg det (och jag har inte fotografiskt minne), flera som menade att det bara var fel att starta i sluta.

I denna diskussionen låter det ju annorlunda än det gjorde då, och det är intressant tycker jag - hur uppfattning på forum kan förändra genom tid.

:)
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

*KL*

För att en piruett ska bli bra krävs ju att flera saker funkar. En är att man får med sig ytter bak och får det att arbeta på rätt sätt, en annan är att inte hästen tippar runt utan håller upp sin insida när den vänder. Sluta tränar det förstnämnda, öppnan är bra mot det sistnämnda.

Jag tycker att den här delen av Kottas-citatet är väsentlig i sammanhanget: "with slight flexion - this should only be slight - about two hooves' width". Två hovbredder, det är en ganska rak sluta, kanske 2,5 spår, vad många kanske skulle tagen bakdel. Precis vad som behövs för att inte ytter bak ska spreta iväg, men med tillräckligt rak häst för att den ska ha tillräcklig frihet för sin framdel för att flytta den runt, och gå lätt att bolla mot öppnatänket om den får bråttom runt.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Det har tidigare blivit väldigt mycket protester när några skrivit att de närmar sig galoppiruetter via tagen bakdel/sluta på volt.
(Sen kan det säkert ha blivit missförstånd för man rider inte på samma sätt när man tränar för att närma sig piruetten, som man gör när man rider en piruett på en häst där den är befäst.) Men jag minns att det var rätt hätska ord i den tråden så det är bara bra att ta upp det igen. Kanske vi kommer längre den här gången?

+ TS

Jag förstår inte, menar ni verkligen att någon har påstått att man rider arbetspiruetter i/ur öppna?

Bara så att det inte blir några missförstånd nu.. arbetspiruetter och piruett är inte samma sak och rids inte på samma sätt.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag menar att det pågick ganska heta diskussioner kring piruetten och huruvida man skulle eller inte skulle arbeta från sluta över huvudtaget ("arbetspiruett" eller inte). Många stod starkt på sig att arbetet ur en sluta var helt förkastligt av flera olika anledningar och ingen av "slutamotståndarna" nämnde att de lärde in arbetet ur en sluta (det du refererar till arbetspiruett?). I min uppfattningsbild gick diskussionen inte kring den färdiga piruetten utan jag uppfattade det som att det ofta handlade mer om början till piruett både ur skritt och galopp.

Jag personligen har inte tidigare använt begreppet arbetspiruett, och det är möjligt att det är ett vedertaget begrepp. Piruett som piruett för mig - men på olika nivåer, och på olika nivåer kan arbetet ske på olika sätt. Det är ju alltid bra att ha begrepp, så arbetspiruett kan jag tänka mig använda mig utav framöver för att bli tydligare. Då skulle jag gärna ha en begreppsförklaring på ordet.

Alltså, för att svara på din fråga: Jag säger inte att någon har påstått att man rider arbetspiruett i/ur öppna, för begreppet arbetspiruett fanns aldrig med i diskussionen (vad jag minns). Dock har jag för mig att det talades om just påbörjan till piruetter, att lära hästen piruetter osv. Så, på sätt och vis vill jag även påstå att argumentationen kunde uppfattas som att man startade arbete med piruetter just från öppnan. Det var iaf så jag uppfattade det, vilket alltså anlett till att jag ville qouta Kottas nu när han skriver det så tydligt att arbetet kan ske med hjälp av slutan (om än ack så vag).

Men som sagt, jag har inte fotografiskt minne, och egentligen är det oväsentligt. Det är ju nu vi lever.

Oavsett så tycker jag att det var intressant att läsa hur Kottas skriver om Piruett och hur man kan arbeta mot den och ville dela med mig av det. (Han använder enbart ordet piruett, arbetspiruett finns inte med.)

Svea: Ja, det var därför jag tog med den biten för även om det inte är en regelrätt sluta så är det ändå antydnigar mot sluta - och inte öppna.

Att de senare rider med öppnatänk in mot piruetten kan jag förstå.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Läs
A travers-volte is good training for a full piruette
................
Traversvolt är piruettträning.

det krävs mkt sådant innan man successivt minskar o då menar jag verkligen inte den dagen.

Det tar tid o det tär på bakknäna varav försiktighet med den typen av träning förordas.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Oavsett så tycker jag att det var intressant att läsa hur Kottas skriver om Piruett och hur man kan arbeta mot den och ville dela med mig av det. (Han använder enbart ordet piruett, arbetspiruett finns inte med.)

Det enda han beskriver är just arbetspiruetter och inget annat. :)
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Han har med en bild oxå där hästen går in i en travers-volt som succesivt minskar och sen rider rakt ut.
"Travers on a decreasing circle as preparation for riding piruettes."

Där jag har skrivit [...] i mitt första inlägg så beskriver han succesivt arbetet från kvarts, till halv till full piruett:
If the horse can take weight behind easily in the quarter piruettes, then you can start to train the half pirouette
- och sen pratar han om det arbetet genom "half or full volte in travers" och senare som förberedelse till full piruett beskriver han övningen där volten succesivt minskar.

Jag förstår det som att öppnatänket (som syns på filmen) kommer in först när hela detta arbetet är klart, för att se till att hästen är rak och "ren" inför ingången.

Han skriver även att piruetten vänds med ryttarens axlar, han skriver inget om ytterskänkel.
"Once the horse can maintain collection and the canter steps are clear, then the forhand can be brought around with the rider's shoulder so that the forhand turns around the quarters in a full pirouett."
Men på filmen kan man tydligt se ytter underskänkel användas.

... eller jo! Det gör han visst. I punktform står det...
The ouside leg asks behind the girth for the pirouette. The inside leg maintains the impulsion and bend at the girht. The riders shoulders turn with the horse.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

KL

Kookaburra menar kanske tex den HÄR tråden?

Men om du läser noga i den så diskuterades där färdig piruett, där några AR-nissar som vanlig pratar om att den rids ur sluta, medan andra säger precis som här att den färdiga rids ur öppna medan styrketräning och arbetspiruetter rids som volt med tagen bakdel. Jag ser inga förändringar som några påstår här. :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 192
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
944
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 754
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp