Sluta = galoppfattning

S

Shadowfaxe

När jag försöker göra en sluta vill min häst gärna fatta galopp! Vad är det för skillnad på hjälpgivningen egentligen? Vad gör jag för fel?

Sv: Sluta = galoppfattning

Jag har en teori om att när man gör en slut, så tar man ju fram innerhöften en liten bit och sitter till lite extra på yttersittbenet. Vid galoppfattningen så lyfts innerhöften upp lite och kan då åka fram en bit, omedvetet och så sitter man till lite på ytter, och då så har man ju en hjälpgivning som är ganska liknande slutan. Min häst brukar göra ngt sluta-aktigt när hon är uppspelt och vi skall galoppera.

jag gör sluta när jag fattar galopp o sedan håller jag den.
men det låter som din häst e van med den vanliga galopp fattningen innerbenet fram o ytterbenet bak,samma vid en sluta

Fast jag har fått lära mig att INTE sitta till på ytter sittben. Men jag tror att jag kanske gör det ändå.

Pallas_Athena: Jag använder bara ytterskänkel vid galoppfattning.

Skillnaden kan vara så liten som att ryttaren tänker galopp i ena fallet, tänker sluta i andra fallet. Hjälpgivningen är ju i stort sett det samma för slutor, galoppfattningar, tagen bakdel, volt tillbaka osv osv... Om din häst vill falla in i galopp i st f sluta, prova att göra några uppbromsningar, så att h*n förstår att det är trav/skritt som gäller.

Har själv problem med det också. Vet inget bättre än att bara vara nogran, försöka göra så stor skillnad som möjligt.

Försök att ha en rak häst i fattningen, bara lite ställd åt galoppsidan - lämna innersidan fri att gripa för sig./T_B

Fast hur gör man när hästen vill fatta galopp när man vill gå in i en sluta? Jag har aldrig haft problem med att hästen vill göra sluta när jag vill fatta galopp (tycker hon att galoppen är lättare eller är jag tydligare då?).

Shadowfaxe skrev:
Pallas_Athena: Jag använder bara ytterskänkel vid galoppfattning.

OCh det är därför du har detta problemet också. Jag själv skulle aldrig få för mig att fatta galopp för ytterskänkel eftersom hästen då kan få problem med att missförstå hjälpen. Jag fattar alltid galopp för inner

Hur använder du innerskänmkeln då? För min häst betyder innerskänkeln använd ditt innerbakben mer och för det mot tyngdpunkten. Inte ett komando för ökad gångart.
/T

Aldrig testat att fatta galopp för inner skänkel. Hur tänker du när du menar att hästen missförstår den hjälpen (galopp för ytter)? Man vill ju aktivera det yttre bakbenet i fattningen, det är ju det som "leder" galoppen s a s. Men jag har precis som Vennie aldrig haft problem med att hästen gör sluta när man vill fatta galopp, utan bara tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:

Carmenzita, jag funderar på det där med volt tillbaka. Är hjälperna verkligen detsamma där, som för sluta? Menar du skrittpiruett? Ehum, sitter på kontorsstolen och funderar på vad jag ger för hjälper vid volt tillbaka. :confused:

OlleAtlas

Ytterskänkel känns mest logist, galoppen startar ju med ytter bak.

OlleAtlas

Ja men med att hästen lägger vikten på ytter bak. Sen måste innersidan lämnas fri att ta för sig.
Man måste tänka lite tramåt också, är det bara komma igång att galoppera man vill - eller vill du ha hästen rak och i en bra balans för vidare övningar?mvh/T_B

Mina hjälper för volt tillbaka, sluta, galoppfattning, bakdelsvändning är desamma. Vrider bak ytter höft, och även ytter axel. Bromsar med mage vartannat steg. I galoppfattningen ger jag efter på inner mer än i de andra rörelserna. (innan detta utförs gör jag givetvis halvhalt(er), centrerar, rakriktar osv)

Det där var ett nytt sätt för mig att se på hjälpgivningen. "Flytta bak ytter höft", jag har alltid flyttat fram inner höft! Detta måste jag testa i morgon när jag rider om det blir någon skillnad. Någon som vet om det blir/är någon skillnad?

Carmenzita skrev:
Mina hjälper för volt tillbaka, sluta, galoppfattning, bakdelsvändning är desamma. Vrider bak ytter höft, och även ytter axel. Bromsar med mage vartannat steg. I galoppfattningen ger jag efter på inner mer än i de andra rörelserna. (innan detta utförs gör jag givetvis halvhalt(er), centrerar, rakriktar osv)

Vrider bak ytter höft för sluta är jag med på. Men hur får jag hästen att göra volt tillbaka genom att göra så? Dessutom har jag fått lära mig att alltid göra galoppfattning med innerhöft/lätta på innerhand för att undvika missuppfattningar mot slutan.. kanske är för oss mindre begåvade kanske.. *s*

Har du lust att förklara hur du utför volt tillbaka lite närmare??

Jag gör volt tillbaka med tagen bakdel och struntar i ställningen. Hur sitter du i en volt? Jag sitter som i en sluta, fast med mindre "utslag" i höften. (det låter som en könssjukdom! :smirk:). Samma sak i volt tillbaka (i själva volten, på väg ut till spåret kan man ju rakrikta, rida skänkelvikning el annan skola). Och du, mindre begåvad än jag är på ridning kan man inte vara. :crazy:

Kanske du inte behöver använda ytterskänkeln utan bara sitta i en sluta. Hjälperna är ju så lika och hästen kanske övertolkar din ytterskänkel. Bara för fram inner höft, för ut framdelen och sitt på inner sittben utan att peta med ytterskänkeln.

Carmenzita skrev:
Jag gör volt tillbaka med tagen bakdel och struntar i ställningen. Hur sitter du i en volt? Jag sitter som i en sluta, fast med mindre "utslag" i höften. (det låter som en könssjukdom! :smirk:). Samma sak i volt tillbaka (i själva volten, på väg ut till spåret kan man ju rakrikta, rida skänkelvikning el annan skola). Och du, mindre begåvad än jag är på ridning kan man inte vara. :crazy:

Jo, när jag tänker efter så sitter jag som i sluta.. men jag trodde (eller det kanske du gör) att det e n d a du gör är att styra hästen med höften.. :angel: Men man måste ju visa vägen också *s*. I alla fall jag ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka