Sluta amma??

rubytoo

Trådstartare
Nu har jag ammat i 4månader men även gett lite extra vid sidan om eftersom jag har en hungrig lite kille.

Nu de senaste dagarna har han dock visat ovilja att amma vill inte ta bröstet och blir skrikig. Jag har inte ätit något annorlunda vad jag vet men att amma vill han inte riktigt.

Är det fler som haft samma problem?? Eller är det så här de gör när de inte vill amma mer??

Sv: Sluta amma??

Just vid den aldern brukar de bli intresserade av allt annat som hander runt omkring. Forsok att amma pa samma stalle, i ett tyst och lugnt rum. Det gar antagligen over. Vill du sluta amma?

Vid 4 månader ratade Ella också bröstet och tog bara flaskan, det kan lätt bli så när man växlar ( både ammar och ger flaska ) tyvärr.

Jag försökte få till det, men hon tvärvägrade till slut och blev rådigt förbannad på kuppen!

Rent tekniskt brukar det ju fungera så att ju mer du ammar desto mer mjölk producerar du. Dessutom är det så att mjölken kommer fortare från en flaska och är därmed enklare för barnet att dricka. Så just nu kanske du får välja att antingen ta bort flaskan ett tag eller minska på amningen om han hellre vill ha flaskan.

Min var tvärtom, ratade flaskan totalt från 5-6 månader till över ett år. Flaska, napp samt annan mat var bara strunt sa han.

Det jag vill säga är att det är jättevanligt att de blir okoncentrerade i den åldern och släpper och skriker och är arga. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att du har för lite mjölk. Om du inte vill sluta amma tycker jag du ska bojkotta flaskan ett tag, amma fritt i ett lugnt rum och se om det ger med sig på en vecka eller två.

Jag håller med dig vindvissla..

Vill du olgaklara forts amma så tror jag det nästan är nödvändigt att ta bort flaskan för att se om han vill återgå till bröstet. Forts du ge flaska så tror jag att han inte kommer vilja amma mer ..

Lillfis har gjort likadant i perioder, tuttstrejkat. Jag har trots detta fortsatt med samma rutiner som vanligt, inte gett henne mer annan mat eller mer flaska än innan, och det har efter några dagar-veckor återgått till att dia normalt igen.

Visst kan barn äta sämre i perioder, men jag tror inte att ett barn frivilligt skulle svälta ihjäl sig, så lite is i magen kanske?

En tunn filt att lägga över axeln och ner över barnet kan hjälpa till att skärma av. Kommer ihåg den tiden. ALLT annat var intressantare än att äta och så var det skrik panik superhungrig på kvällen/natten för det blev för lite under dan.

Sådan var min 4-månaders också för några veckor sedan. Helt hopplöst om man skulle amma ute bland folk eller på kalas.
Började gallskrika av hunger, men blev förbannad när jag la till bröstet. Skulle kolla på allt annat. Fick till slut amma ute i bilen eller lite avskilt, börjar jag prata med någon, så började han igen.
Men det gick över.

Kan bara inflika att min lillfis uppförde sig likadant just vid 4 månaders ålder, hon hade upptäckt världen och hade inte tid att äta fast hon var hungrig :crazy:
Sådant kommer och går i perioder, ibland går det sämre med amningen, ibland bättre.

Som alla skrivit så börjar de kolla lite för mkt på allt annat vid den åldern.

Rasmus fick gröt och ersättning på dagen så ammade jag när det var lugnt, mörkt och mysigt på em/kvällen och sen fram till det var full fart igen på fm. Vid 5 månader slutade han helt men då var det nog lite annorlunda i vårt fall än för er. Eftersom jag rasa i vikt och mådde dåligt och Rasmus hade problem med magmunnen så ju fastare mat ju bättre för honom.

Fast min kompis bebis är 6 månader och hon ratar nästan bröstet helt, någon gång på natten går det bra. Fast föda vill hon ha och min kompis är jätteledsen. Vissa barn slutar av sig själva och vissa kan amma i all evighet om de fick.

Precis så gjorde vår bebis! Strax innan han blev 6 månader och fick mer vanlig mat så började han rata bröstet fullständigt. Han blev jättearg om jag försökte, oavsett när/hur. Han som bara skrikit någon enstaka gång i livet skrek plötsligt som en galning om jag försökte amma. Så han blev invand snabbare på vanlig mat än han skulle blivit annars och BVC sa uppmuntrande
att jag skulle vara glad att han ville sluta själv, även om jag tänkt amma lite längre.

När han sedan inte längre erbjöds amning mer än 1 gång/dag så var han mycket mer positivt inställd, men åt fortfarande dåligt (men massor av vanlig mat) - max ett bröst/gång, så det blev mer som mellis och inget han stod sig på. Så för ca 1 vecka sedan så började jag plocka bort den amningen också.

Nu är han 7 månader och några dagar och ammar 1 gång per natt (1 bröst, mer vill han inte ha) och någon gång ibland på kvällen och/eller morgonen (samma där, max 1 bröst/gång), och då enbart i sövande syfte om han är lite övertrött och har svårt att komma till ro vid nattningen, eller vaknar tidigt och är lite småhungrig, annars vill han inte ha.

Innan han började med vanlig mat så ammade han helt klockrent (och helammade).

Ja tänk aldrig blir man nöjd :D Antingen slutar de för tidigt eller så tycks de aldrig vilja sluta!

Fast jag måste erkänna att när man väl har slutat så är det rätt skönt på ett sätt. Man märker verkligen hur låst man har varit. Trots att jag älskade att amma... Men allting har sin tid, nu är det snart dags igen för mig!

*kl*
Bara en fundering angående amning:
Hur vanligt är det att man ammar ända tills barnet är 3 år? Min sambos moster har en dotter som hon fortfarande ammar, barnet blir 3 år i februari. Är det vanligt att man ammar så länge?

*kl*
Bara en fundering angående amning:
Hur vanligt är det att man ammar ända tills barnet är 3 år? Min sambos moster har en dotter som hon fortfarande ammar, barnet blir 3 år i februari. Är det vanligt att man ammar så länge?

Det är ganska vanligt och mycket bra. Finns fördelar för både barn och mamma. :)
WHOs rekommendation är amning i minst 2 år.

Det du egentligen undrar är om det är normalt, inte vanligt. För vem bryr sig om det är vanligt? Och ja, det är fullt normalt, jag antar att barnet äter annan mat också.

Nej, jag skriver det jag menar. Det var en fundering, eftersom hon själv sa att det var ovanligt, men förklarade att det var bra.

Ok. Det är relativt vanligt att amma tills de är 3 och äldre, men så länge mamman och barnet är nöjd med situationen bryr man sig väl inte om vad andra gör?

Om man inget frågar får man ju inget veta :) Det hela handlar inte om att jag lägger mig i vad någon annan gör, om du nu misstolkade det hela? Man kan ju vara intresserad på ett positivt sätt :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka