Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Veterinärerna brukar ha sådana lösa vaccinhäften (som man hade förr), gå över i en sån?
Flera organisationer, t ex travsporten och galoppen godkänner inte det utan det ska stå i passet. Vet någon hur Svrf ser på saken?
Jamen det var ju inte det frågan gällde. Det är inte Svrfs bord utan jordbruksverket väl?Passet ska alltid vara med vid transport av häst så såvida man inte rider till tävlingen, då ska man kunna uppvisa passet inom 3 tim.
Sorry, skulle varit lite tydligare med att det var ett tillägg/förtydligande till ditt inlägg så att ingen drar iväg utan passJamen det var ju inte det frågan gällde. Det är inte Svrfs bord utan jordbruksverket väl?
Jag lämnar passet i bilen och visar vacc-kort i sekretariatet vid förfrågan.
I mitt fall har jag på en tidigare häst haft löst vaccinationshäfte (hon blev sex år innan hon fick kolik i år som hon inte överlevde). I hennes fall köpte jag henne som föl, och efter mycket kommunikation fram och tillbaka (och ganska många månader som gått) visade det sig att uppfödaren (stuteri) aldrig skickade in registreringspapperna till föreningen. Då hade jag redan börjat vaccinera henne, men jag hade alltså inte något pass. Vi fortsatte att lägga in vaccinationerna i häftet för att ha dem samlade, och några år senare byttes passet ut då jag ändrade registreringen (när allt krångel uppdagades så registrerade jag henne som utan stam för att få till en registrering, några år senare orkade jag ta mig tid att försöka hitta mamman och få tag på DNA från henne så att det gick att registrera med stam i rasföreningen).Hur är det möjligt med lösa häften år 2022? Vaccinationerna ska ju sitta i passet. Kontroll av hästar är ju liksom hela idén med passen från första början. Ligger ni efter däruppe i norr?
Tilläggsregistrering är ju oxå ett svenskt jädra mysterium som kräver en helt annan diskussion.. Men lösblad på vaccinationer kan jag inte få ihop att det är godkänt oavsett liksom. Det är ju den enklaste handlingen i världen att förfalska. Dessutom ligger ju lilla Sverige - tack vare travet och den stora flunsan i slutet av 70-talet - hästlängder före övriga Europa gällande vaccinationer så det låter helt bizarro att lösnumren fortfarande är ok hos er.I mitt fall har jag på en tidigare häst haft löst vaccinationshäfte (hon blev sex år innan hon fick kolik i år som hon inte överlevde). I hennes fall köpte jag henne som föl, och efter mycket kommunikation fram och tillbaka (och ganska många månader som gått) visade det sig att uppfödaren (stuteri) aldrig skickade in registreringspapperna till föreningen. Då hade jag redan börjat vaccinera henne, men jag hade alltså inte något pass. Vi fortsatte att lägga in vaccinationerna i häftet för att ha dem samlade, och några år senare byttes passet ut då jag ändrade registreringen (när allt krångel uppdagades så registrerade jag henne som utan stam för att få till en registrering, några år senare orkade jag ta mig tid att försöka hitta mamman och få tag på DNA från henne så att det gick att registrera med stam i rasföreningen).
Med nuvarande hästar (båda importerade) har jag väntat lite med tilläggsregistreringen så att jag skulle vara klar med A+B sprutorna i vaccinationen för att inte riskera att behöva krångla med vaccinationshäfte om passet var iväg under tiden som de var tvungna att få sina andra sprutor.
Jag var dock aldrig ute och tävlade med min tidigare unghäst, så jag kan inte säga huruvida det är godkänt eller inteTilläggsregistrering är ju oxå ett svenskt jädra mysterium som kräver en helt annan diskussion.. Men lösblad på vaccinationer kan jag inte få ihop att det är godkänt oavsett liksom. Det är ju den enklaste handlingen i världen att förfalska. Dessutom ligger ju lilla Sverige - tack vare travet och den stora flunsan i slutet av 70-talet - hästlängder före övriga Europa gällande vaccinationer så det låter helt bizarro att lösnumren fortfarande är ok hos er.
Men hur löser man det utomlands om passet blir fullt då?Tilläggsregistrering är ju oxå ett svenskt jädra mysterium som kräver en helt annan diskussion.. Men lösblad på vaccinationer kan jag inte få ihop att det är godkänt oavsett liksom. Det är ju den enklaste handlingen i världen att förfalska. Dessutom ligger ju lilla Sverige - tack vare travet och den stora flunsan i slutet av 70-talet - hästlängder före övriga Europa gällande vaccinationer så det låter helt bizarro att lösnumren fortfarande är ok hos er.
Jamen självklart har man ju vaccinationerna i passet också? Om jag sen väljer att ha ett löst kort att visa på tävling också är ju min ensak.Hur är det möjligt med lösa häften år 2022? Vaccinationerna ska ju sitta i passet. Kontroll av hästar är ju liksom hela idén med passen från första början. Ligger ni efter däruppe i norr?
Slutar vaccineraMen hur löser man det utomlands om passet blir fullt då?
Min veterinär skriver in influesavaccinationen på de sidor som är för andra vaccinationer. Eftersom lappen för vaccinet klistras in i passet så ska det inte vara något problem.
Nu är dock min häst gammal och pensionär så huruvida det skulle tas emot vid tävling vet jag inte.
/Lizzie
Ja, alla vaccinsidor ar fulla i passet.Om man vaccinerar mot t ex botulism blir de ju lika snabbt fyllda dock. Konstigt eg det inte bara finns rejält med sidor i passen för vaccin