Slut på tokosel - vad gör jag.

shlubberdubb

Trådstartare
På en diameter av 7 mil finns det inget apotek som har tokosel i 800gr burkar.

2kg finns men jag har inte behov av 2kg. Dessutom ligger apotekets pris 100kr över vad det står på apotekets hemsida.

Hur i sjutton ska jag få tag i tokosel?

Tittade in på foderbutiken och där fanns ju bara sådant som man klarar sig på i några dagar. det är en jäkla skillnad i pris och valuta för pengarna mellan tokosel, seloe, vsl etc.

Jag skall utanför 7milaradien på torsdag. Hur kan jag på nätet ta reda på om det finns på apotek i den staden?

Säljer klinikerna tokosel?

Sv: Slut på tokosel - vad gör jag.

Men det är väl bara att ringa apoteket och be att de beställer hem? På det apotek jag brukar gå till finns aldrig nåt för häst hemma (avmaskningsmedel osv) så jag ringer apotektets nr (0771-450450), talar om vad jag vill ha och till vilket apotek de ska beställa till. Brukar kunna hämta inom 2 dagar.Nemas problemas;)

Problemet är att de sa det är restnoterat. Tidigast, med tur, nästa vecka.

Jag lovar på heder och samvete att din häst inte får selenbrist av att vara utan tokosel en vecka. eller ens en månad.

Jag har inte fodrat med tokosel alls, eller annan selenhaltig produkt. Det är det som är problemet.

då förstår jag ännu mindre, varför skulle en försening på en vecka vara rikskatastrof?

Börja med att läsa innehållsförteckningen på det mineraltillskott du ger av, hur mycket selen innehåller DET?
(mina mineraler täcker selenbehovet väl)
Läs även på vad ditt vanliga foder innehåller, om du ger pellets eller någon annan foderblandning.
Kanske behövs inget selentillskott alls.

Annars är det väl bara att knata in på t.ex Granngården och köpa vilket selen-E-vitaminpreparat som helst. Jag brukar köpa Basic flytande (finns även i pulverform) och det räcker LÄNGE även till mina många hästar.

Tack ameo. Ska kolla Granngården.

Har faktiskt slopat mineraler helt. Har ett kanon hösilage. Kraftfoder får de inget heller just för att hösilaget är bra.

Har totalt 5 hästar i stallet och vill ha något som kan fylla selenbehovet fram tills betet kommer igång.

Till nästa uppstallning får vi se hur vi gör. Hänger på analyser och annat. Därför känns det dumt att nu skaffa en 2kg hink med tokosel. Det var det enda som fanns.

Finns det ingen som har mineraler i stallet eller grannstallet? Annars, inte kommer den väl att trilla av pinnen för att den inte får tokosel på en vecka? Om man bara hade kunnat lite på posten hade jag kunnat skicka ett mått tokosel till dig, samtidigt så kanske någon undrar vad det är för vitt pulver du fårskickat till dig..
/u

Om man bara hade kunnat lite på posten hade jag kunnat skicka ett mått tokosel till dig, samtidigt så kanske någon undrar vad det är för vitt pulver du fårskickat till dig..
/u

HAHAHA. Ja de hade väl misstänkt att du skickade mjältbrandspulver.

Skall till en grannby och rota runt bland apoteken där. Tack gode gud för GPS.

:)

Senast ändrad:

Ett inlägg om Tokosel som är oorganiskt....kanske bättre att prova en annan sort....vet visserligen inte om den finns som tillskott ensamt utan som ingrediens i Vitamin & Mineral tillskott.......

Detta handlar om nöt....men ko & häst har samma problem/symtom vid överskott eller underskott !!!
Lena Stengärde
Nöthälsoveterinär Skara 2002

Finns det något sätt att upptäcka Selenbrist i tidigt stadium, innan muskeldegeneration inträffar? Ger djuren Tokosel i förebyggande men har ändå problem.

Nej, det går inte att upptäcka muskeldegeneration innan den inträffat. Symptom på muskeldegeneration är små, svagfödda kalvar, kalvar med rörelsestörningar och svårigheter att resa sig, djur som skakar samt plötsliga dödsfall. Sjukdomen kan förekomma på nyfödda kalvar eller i samband med ökad rörelse/stress, till exempel vid betessläpp. Vet man att muskeldegeneration förekommer i besättningen rekommenderar jag följande:

Kontakta din besättningsveterinär/nöthälsoveterinär för att utreda problemen.
Kontrollera att korna äter sitt mineralfoder. De vanligaste typerna av mineralfoder innehåller 30-40 mg Selen/kg mineralfoder i form av Natriumselenit. Rekommenderad giva för kor ligger mellan 100-150 gram mineralfoder per dag. Om kon äter rekommenderad mängd är hon väl tillgodosedd. Däremot höjs inte mjölkselenhalten tillräckligt mycket för att kalven skall vara helt på den säkra sidan. Natriumselenit passerar nämligen dåligt över till mjölk. Det finns olika former av Selen, både oorganiska (Natriumselenit) och organiska (Selenjäst). Organiskt Selen passerar över till mjölken bättre än oorganiskt. Mineralfoder med organiskt selen finns idag inte på marknaden i Sverige men låt oss hoppas att det kommer (Det kanske går att specialbeställa mineralfoder med Selenjäst från någon av de svenska mineralfodertillverkarna).
Om korna behöver ytterligare Selentillskott kan de ges Selen via munnen/i fodret var fjortonde dag de sista två-tre dräktighetsmånaderna. Då föds kalvarna med god Selenstatus.
Kalvarna kan behandlas före betessläpp.

Idag finns organiskt selen i tillskott & i foder :

Kraft (ingen personlig favorit...men ett bra inlägg att läsa)

http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=18&contentItem=46

http://www.lillhagna.se/default.asp?search=Selen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka