Slut foder, vad ska man göra?

ankic

Trådstartare
Fodrar med lucern hackat strå , men det är slut och butiken får inte hem förrän tidigast Torsdag .
Några förslag?

Sv: Slut foder, vad ska man göra?

Finns det inte lucern pellets? Luserns strå pch pellets är ju samma på alla vis utom formen.

Om inte det finns så kanske det finns Lucern mix. Finns inget så beroende på hur mycket hästen får så skulle jag valt att var utan och ge mer hö istället dessa dagar än att ge ngt. helt nytt en stund.
Sedan skulle jag jag se till att alltid ha en extra säck hemma så det aldrig tar slut...

Finns det inge annan butik i närheten som har kvar hemma i lagret som du kan åka till?

Det är bara Gra**gården som säljer det , det är väll nackdelen att bo i Norrbotten . Närmaste stället att åka till är 6mil .
Våran kille har en "problem"mage så jag vill inte ge pellets - han fick kolik av det förra vintern .
Att ha en extra säck kommer jag att ha i fortsättningen , det har aldrig varit slut tidigare.
Jag får nog ge extra hö + ngt som skramlar i krubban vid fodring .

ankic skrev:
Det är bara Gra**gården som säljer det , det är väll nackdelen att bo i Norrbotten . Närmaste stället att åka till är 6mil .
Våran kille har en "problem"mage så jag vill inte ge pellets - han fick kolik av det förra vintern .
Att ha en extra säck kommer jag att ha i fortsättningen , det har aldrig varit slut tidigare.
Jag får nog ge extra hö + ngt som skramlar i krubban vid fodring .

men varför fick han kolik av pellets? böter du lucernet?

Vi blötte pelletsen , men han drack inte så bra . Efter koliken så började vi ge vatten i hink ,både inne och ute.
Det skulle kanske fungera att ge nu ,men jag törs inte prova .

Okej, det var ju synd. 6 mil är ju en lite väll överdriven omväg för en säck lusernhack oxå...

Ingen annan du känner som ger sin häst som har så att du kan få köpa lite/ge tillbaka när du köpt din säck?

I vårat stall fodrar de flesta med havre eller betfor , Ridklubben som ligger bredvid hade inte heller ngn som fodrade med lucern .
Kanske kan man ge lite havre ?

för att undvika fler kolikanfall rekomenderar jag dig att ge han mer hö tills du kan köpa lucern. tror inte han tar så stor skada att inte få lucern under några dagar.

Okej, kan bli lite svårt om det blir ett nytt foder för bara några dagar. Det är ju en inväjningstid på nytt foder och visst har havre normalt sett en bra kvot men vissa hästar blir lite i huvudet utav havre.
Och själv skulle jag inte vilja ta in något nytt foder för enbart några dagars användning. Skulle kännas onödigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama