slowfeedingnät

aramis

Trådstartare
Jag står inför ett ev stallbyte och flera stall ser jag använder slowfeedingnät i hagarna.
Jag har aldrig haft nät överhuvudtaget till min häst, och inte erfarenhet själv på annat håll heller....

Min häst är van att ha fri tillgång på foder året runt, dygnet runt. Mitt "problem" brukar snarare vara att få i kusen tillräckligt med mat både grovfoder och kraftfoder äts med stort lugn och ett mått kräsenhet.

Hur stor är risken att hon kommer äta mindre med nät? Bör jag kanske välja bort stall som anväder dessa helt?

Jag är inte förtjust i nät då jag tycker det ser ut att ge ett onaturligt sätt att äta, både att stå och nypa fram strån med läpparna och sen att dom ofta hängs upp så hästarna står med huvudet högt och snett för att få tag på maten. Överdriver jag?

Det drösar ju inte av stallplatser och är övriga saker bra kanske näten är en pyttesak? Vad säger ni?
 
Vi hade nät i det stall där jag hade min 3åring. Den tunnade ur ganska omgående sedan nätet infördes. Vi byggde väggar och tak till balen för att förhindra att hästarna skulle fastna. Det gjorde de ändå, efter ett antal tappskor och hästar som fick skäras lös ur nätet slopades det. Kommer inte använda nät fler gånger, hellre portionera ut maten om fri tillgång är för mycket. Om det finns en säker lösning och näten inte hänger fritt några dm från marken eller ännu värre, tar i marken, kan det ju vara värt att prova. Men med skodd häst hade jag varit mer tveksam till skaderisken än den begränsade maten.
 
Jag skulle kunna tänka mig nät över t ex ett badkar eller liknande, så hästen får sin naturliga ställning när den äter och får ihop tuggtiden.
Men om hästen är tunn så skulle jag nog slopa nätet till hö och ge fritt.
 
Vi hade nät i det stall där jag hade min 3åring. Den tunnade ur ganska omgående sedan nätet infördes. Vi byggde väggar och tak till balen för att förhindra att hästarna skulle fastna. Det gjorde de ändå, efter ett antal tappskor och hästar som fick skäras lös ur nätet slopades det. Kommer inte använda nät fler gånger, hellre portionera ut maten om fri tillgång är för mycket. Om det finns en säker lösning och näten inte hänger fritt några dm från marken eller ännu värre, tar i marken, kan det ju vara värt att prova. Men med skodd häst hade jag varit mer tveksam till skaderisken än den begränsade maten.

Jag har än så länge inte varit och sett hur det ser ut på de olika ställena, det är givetvis något som kommer inspekteras noga innan flytt. Jag har en fasa över att dom på något sätt skulle lyckas få fast nätet somtyp tandtråd och slita sönder sig, men jag har aldrig hört någon som råkat ut för det som tur är.

Sen är det just ett stall jag åkt föbi då och då, där hänger näten säkert, ganska högt upp i träd, men det ger ju mycket udda ät-rörelse mönster som inte ser kul ut...
 
Jag skulle kunna tänka mig nät över t ex ett badkar eller liknande, så hästen får sin naturliga ställning när den äter och får ihop tuggtiden.
Men om hästen är tunn så skulle jag nog slopa nätet till hö och ge fritt.

Ätställnings mässigt så håller jag med dig. Min häst är i perfekt hull nu, brukar tunna ur lite på våren då den kräsna sidan tar över och hon överger både hö och silage för det lilla gröna som kommer upp.
Men ska jag byta stall till ett som använder nät i hagen så kan jag ju inte ge hö fritt (då hon ska gå med sällskap av andra inackorderingar.)
 
Ätställnings mässigt så håller jag med dig. Min häst är i perfekt hull nu, brukar tunna ur lite på våren då den kräsna sidan tar över och hon överger både hö och silage för det lilla gröna som kommer upp.
Men ska jag byta stall till ett som använder nät i hagen så kan jag ju inte ge hö fritt (då hon ska gå med sällskap av andra inackorderingar.)
Ja, jag är inte så mycket för att hänga upp hö heller, även om det blir smidigare för människan kanske.
Får hoppas det funkar för dig och att din häst håller hullet. :up:
 
Testade nät i boxarna för att förlänga ättiden på nätterna men tog bort dem efter några månader då jag upplevde att hästarna fick problem av ätställningen. Speciellt en av dem blev väldigt stel och spänd i halsen samt fick stora valkar på nedre delen av halsen längs med bogbladen vilket naturligtvis gav problem i ridningen. Jag kommer inte våga använda det igen men ser många som gör det så det tycks ju fungera för andra.
 
Om jag hade en häst som gick på fri tillgång utan nät och såg bra ut i hull skulle jag inte införa nät alls. Jag tror det skulle bli förödande och bara skapa stress och frustration.

De allra flesta (inte alla) @Lavinia (?), får förlängd ättid på sina hästar med nät. Det betyder att de får i sig mindre mat på samma tid.

Jag som har lättfödda hästar som ätit ur slow feeding-nät i tre år är väldigt nöjd med det. Mina hästar har inte några som helst problem med spända nackar, halsar eller dåliga tänder. Men detta, precis som allt annat, torde ju vara individuellt.
 
Hej!

Jag håller nästan med dig :-). Håller hästarna hullet utan nät hade jag lagt på ett stormaskigt för att minska svinnet (för det har jag sett flera gånger att ett stormaskigt nät gör).

Värt att notera är att balen tog slut lika fort med småmaskigt som utan när min häst och 4 andra hade fri tillgång med nät. Så det var inte bara min i hagen det var fler i hagen och det tog inte längre tid för dom att sätta i sig balarna :-(. Senaste åren har min gått själv och då har det inte gjort nån skillnad nät eller ej.

Min tjej som kollas väldigt noga av tandläkare har inte haft någon påverkan alls på tänderna. Nacke och hals märker jag heller ingen skillnad med, nu på "betet" mot i boxen där viss mat serveras i nät. Å andra sidan står hon inte och river ur nätet hela dygnet heller.

/Lavinia, som testat en låda med nät framför men där åt fina fröken fortare upp än om man la maten på marken. Sen stog hon och sparkade i väntan på nästa måltid... *suck*

Om jag hade en häst som gick på fri tillgång utan nät och såg bra ut i hull skulle jag inte införa nät alls. Jag tror det skulle bli förödande och bara skapa stress och frustration.

De allra flesta (inte alla) @Lavinia (?), får förlängd ättid på sina hästar med nät. Det betyder att de får i sig mindre mat på samma tid.

Jag som har lättfödda hästar som ätit ur slow feeding-nät i tre år är väldigt nöjd med det. Mina hästar har inte några som helst problem med spända nackar, halsar eller dåliga tänder. Men detta, precis som allt annat, torde ju vara individuellt.
 
Jag har haft nät till mina på lösdrift 2 vintrar. I vintras räknade jag på att de 3 hästarna satte i sig ca 14kg/häst med enkelt smn 3cm rutor = typ dubbla mängden de behövde. Införde då dubbla nät, de andra med 3,5cm rutor, då minskade konsumtionen till ca 12kg/häst. Efter ca 2 månader gav vi upp ovh gick över till fritt på halm under stormaskiga nätet och anpassad giva på silage i nät. Mycket bättre för vikten!
Har haft balen med nät i en foderhäck på backen = ingen risk för att de fastnar och mer korrekt ätställning. Själv skulle jag inte använda de som hänger högt upp pga vinkeln.

Ser inte behov av nät för din häst om den håller hullet på helt fritt utan nät. Men den kanske inte tunnar ut om nätet bara begränsar intaget lite. Sen beror det ju på fodret, de du haft kanske var mer åt magra hållet och nya stället har kraftigare eller tvärt om..
 
Tack för alla svar, fick jag välja själv så skulle jag utan tvekan ha fri tillgång utan nät. Det är så jag haft det senaste 10 åren. Men eftersom jag troligen får byta stall nu så är det ju frågan om man vågar stå på ett ställe där man inte kan välja bort nät?.
Jag har alltid försökt fått tag på foder med en analys som ligger lite högt i energi och protein eftersom jag vet att kusen inte äter så mycket.
 
Om jag hade en häst som gick på fri tillgång utan nät och såg bra ut i hull skulle jag inte införa nät alls. Jag tror det skulle bli förödande och bara skapa stress och frustration.

De allra flesta (inte alla) @Lavinia (?), får förlängd ättid på sina hästar med nät. Det betyder att de får i sig mindre mat på samma tid.

Jag som har lättfödda hästar som ätit ur slow feeding-nät i tre år är väldigt nöjd med det. Mina hästar har inte några som helst problem med spända nackar, halsar eller dåliga tänder. Men detta, precis som allt annat, torde ju vara individuellt.

Ja, det tål att fundera på... det sista jag vill är ju att skapa stress och frustration.
Det är ju det som varit så otroligt skönt med fri tillgång. Lugn och ro vid maten, man kan ta in från hagen och rida när som helst på "mätt och nöjd" häst, vid utsläpp är inte första tanken MAT utan istället en liten runda i hagen för att se om det hänt något spännande under natten.

Svårt att veta hur det blir med någon man aldrig fått för sig att prova :)
 
Tack för alla svar, fick jag välja själv så skulle jag utan tvekan ha fri tillgång utan nät. Det är så jag haft det senaste 10 åren. Men eftersom jag troligen får byta stall nu så är det ju frågan om man vågar stå på ett ställe där man inte kan välja bort nät?.
Jag har alltid försökt fått tag på foder med en analys som ligger lite högt i energi och protein eftersom jag vet att kusen inte äter så mycket.
Ska hästen stå på box så kan den ju äta löshö där, men ska den vara på lösdrift och redan äter långsamt skulle jag välja bort hönät.
 
Jag står inför ett ev stallbyte och flera stall ser jag använder slowfeedingnät i hagarna.
Jag har aldrig haft nät överhuvudtaget till min häst, och inte erfarenhet själv på annat håll heller....

Min häst är van att ha fri tillgång på foder året runt, dygnet runt. Mitt "problem" brukar snarare vara att få i kusen tillräckligt med mat både grovfoder och kraftfoder äts med stort lugn och ett mått kräsenhet.

Hur stor är risken att hon kommer äta mindre med nät? Bör jag kanske välja bort stall som anväder dessa helt?

Jag är inte förtjust i nät då jag tycker det ser ut att ge ett onaturligt sätt att äta, både att stå och nypa fram strån med läpparna och sen att dom ofta hängs upp så hästarna står med huvudet högt och snett för att få tag på maten. Överdriver jag?

Det drösar ju inte av stallplatser och är övriga saker bra kanske näten är en pyttesak? Vad säger ni?

Nät eller inte beror helt på häst. Jag flyttade från ett stall som tvångsinförde nät då min unghäst inte alls fick i sig vad han behövde. Jag införde själv nät (över bal i gummiring- skulle aldrig hänga upp nät) då jag stod med en lättfödd häst på lösdrift som svällde upp som en ballong på fri tillgång.

Det absolut bästa för mig hade varit portionerad utfodring av hö/hösilage och fri tillgång till halm.
 
Tack för alla svar, fick jag välja själv så skulle jag utan tvekan ha fri tillgång utan nät. Det är så jag haft det senaste 10 åren. Men eftersom jag troligen får byta stall nu så är det ju frågan om man vågar stå på ett ställe där man inte kan välja bort nät?.
Jag har alltid försökt fått tag på foder med en analys som ligger lite högt i energi och protein eftersom jag vet att kusen inte äter så mycket.
Du får helt enkelt kolla stallutbudet där du bor. Här i krokarna är det "ingen" (möjligen nån hemma i skogen) som använder sig av nät.
Så kolla vad som erbjuds och välj efter det. Antingen utan nät eller där det går att lösa så hästen kan gå utan nät.
Om det perfekta stallet använder sig av nät och det är krav att använda dessa så är det nog bara att prova. Funkar det så funkar det, annars får du leta nytt stall igen. Om du inte tycker att skaderisken är överhängande, men då har du ju redan svarat på din fråga - nät är inte ett alternativ.

Lycka till med stalletandet.
 
Vi har nät på givan på natten. Våra hästar äter inga mängder i den givan, jag har en ponny, men alltså ett mål om dahen i nät. Jag tycker det fungerar, men jag skulle nog inte vilja ha mer ätandes än så i nät.
 

Liknande trådar

Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 894
Senast: åke
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 849
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa grovfodret i hagen i höst. Hur gör ni med eget stall som inte kan lunchfodra? Jag skulle...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 699
Senast: mackan
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 212
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp