Slowfeeding-nät

FruBieber

Trådstartare
Mina pållar går på lösdrift året om med fri tillgång till hö. Vi har alltid haft hö't i dubbla slowfeeding-nät men på senaste tiden har jag hört så mycket om att det sliter på nacken för de måste rycka ut hö't.. Men jag kom o tänka på att när hästar betar så rycker de ju av grässtråna på samma sätt, så då kan det väl inte vara så farligt, eller? De är ju trots allt gjorda för att beta.

Att tillägga är att vi har våra hönät i foderlådor som står på marken så de står inte i nån konstig vinkel o äter utan äter från marken.. Fast ur dubbla nät då..

Så det jag undrar är helt enkelt; Är det skadligt för hästar att äta ur slowfeeding-nät??
 
Om det är skadligt beror på hur hästen äter. Mina hästar står lugnt och drar ut några strån i taget. Då är det inte skadligt. Däremot har jag sett andra hästar som sliter, river och rycker ut hö´t och då tror jag att det kan vara skadligt i längden. Jag ber alltid veterinären kolla nackarna vid den årliga vaccination och tandkollen och ber henne då också kolla framtänderna extra så att de inte har tagit stryk. Hittills har det inte varit några problem men jag kommer fortsätta be henne kolla dem extra när hon ändå är här.
 
Som @TinyWiny säger beror det nog på hästen.

Jag har två hästar som äter allt ur nät, sedan tre år tillbaka. Den ena är helt vild och kastar ganska mycket med nätet men den andra tar det lite lugnare.

Den som är lugnare äter alla sina nät från krok i taket eller krok mellan träden ute. När han äter ser det ut som han duttar på näten med mulen. När det svänger tillbaka mot mulen tar han nya strån genom att putta till samtidigt som han greppar en tuss. Så det mesta sker i längdriktningen på halsen så att säga.

Den andra, som äter vilt, både kastar, duttar och puttar. Han sliter och drar men kan också ta det lugnt när han är på det humöret. Han äter de flesta målen med nät i låda men han gör så även där. Åt alla håll och kanter och en hel del i halsens längdriktning. I lådan på marken blir det mer i längdriktningen, tack och lov.

Hittills har jag inte fått några indikationer från veterinären att tänderna tagit stryk. Inte heller har de blivit stela i nacke och hals.
Nu har jag dock två fjordhästar med kortare och starkare halsar, så det kan ju spela roll.

Vi får se i framtiden. Jag tänker att det bara blir dåligt om man inte upptäcker det i tid och kan behandla. Om det uppstår får jag tänka om och hitta på något annat slow feeding-system.
 
Jag har inte heller märkt av nått dåligt med nätet.Min dam äter dock lugnt och rycker inte.Lite OT men ni som har nät.. märker ni att balen räcker längre med nät?

För i min hage spelar det ingen roll om vi har nät eller inte.. balen räcker 5 dagar till 7 hästar
 
Jag har inte heller märkt av nått dåligt med nätet.Min dam äter dock lugnt och rycker inte.Lite OT men ni som har nät.. märker ni att balen räcker längre med nät?

För i min hage spelar det ingen roll om vi har nät eller inte.. balen räcker 5 dagar till 7 hästar

Jag har inte ens tillgång till halm 24/7 med nät för att de äter så mycket, så här är det kontrollerade högivor med nät fem gånger per dag.

Det å andra sidan ger lite längre ättider beroende på. Den glupska äter 1 kg på ca 10-15 minuter utan nät, 20-30 minuter med hängande nät och 40-45 minuter med nätet fast i en plastback på backen.

Dubbla nät skulle eventuellt fungera på den glupska men jag vill hellre hitta nät med mindre hål.
 
Jag har inte ens tillgång till halm 24/7 med nät för att de äter så mycket, så här är det kontrollerade högivor med nät fem gånger per dag.

Det å andra sidan ger lite längre ättider beroende på. Den glupska äter 1 kg på ca 10-15 minuter utan nät, 20-30 minuter med hängande nät och 40-45 minuter med nätet fast i en plastback på backen.

Dubbla nät skulle eventuellt fungera på den glupska men jag vill hellre hitta nät med mindre hål.

För oss finns ingen möjlighet att åka ut 5 ggr om dagen så de är inget alternativ hur mkt man än vill, så mkt äter de inte tycke jag.. de äter ca 10 kilo vardera
Dock är hemligheten att hitta balar med så låga värden som möjligt så de k äta många kilon utan att bli feta=)
 
För i min hage spelar det ingen roll om vi har nät eller inte.. balen räcker 5 dagar till 7 hästar
I vintras hade vi bal i hagen som hästarna slet av nätet av (så inget nät alltså), 5 stora hästar (eller 4 och min på 150 ;)) åt upp en bal på 5-7 dagar. Då var det dock väldigt kallt också. :p
 
För oss finns ingen möjlighet att åka ut 5 ggr om dagen så de är inget alternativ hur mkt man än vill, så mkt äter de inte tycke jag.. de äter ca 10 kilo vardera
Dock är hemligheten att hitta balar med så låga värden som möjligt så de k äta många kilon utan att bli feta=)

Jag berättade hur jag har det egentligen bara för att visa på att hästar, trots nät kan äta lika mycket på samma tid.
Det vore underbart att kunna ge "fri" tillgång.

Det är dock ingen hemlighet att man kan hitta balar med lågt värde, men som jag också skrev äter mina hästar halm för mycket och håller hullet med det och hö med lägre värde än halm är omöjligt att hitta.
 
I vintras hade vi bal i hagen som hästarna slet av nätet av (så inget nät alltså), 5 stora hästar (eller 4 och min på 150 ;)) åt upp en bal på 5-7 dagar. Då var det dock väldigt kallt också. :p
Okej.
Vi har 4 fullstora hästar över 160 i alla fall 1 d ponny 1 c-ponny och 1 shettis. 1 bal räcker 5 dagar nästan exakt under hela vintern. höst och vår när de finns gräs ute räcker en bakl1½-2 veckor.
 
Jag berättade hur jag har det egentligen bara för att visa på att hästar, trots nät kan äta lika mycket på samma tid.
Det vore underbart att kunna ge "fri" tillgång.

Det är dock ingen hemlighet att man kan hitta balar med lågt värde, men som jag också skrev äter mina hästar halm för mycket och håller hullet med det och hö med lägre värde än halm är omöjligt att hitta.


Ja de jag undrade över att de verkar inte spela någon roll om man har nät eller ej balen tar slut lika fort för de.
En teori jag har är att med nät står de kanske 10 timmar utan att gå därifrån tills de känner sig nöjda.
Medans utan så blir de mättare fort och går därifrån och äter/sover osv med annat i några timmar ist.
 
Ja de jag undrade över att de verkar inte spela någon roll om man har nät eller ej balen tar slut lika fort för de.
En teori jag har är att med nät står de kanske 10 timmar utan att gå därifrån tills de känner sig nöjda.
Medans utan så blir de mättare fort och går därifrån och äter/sover osv med annat i några timmar ist.

Ja, jag satt just och tänkte det med. Det vore intressant att veta om det är så eller om de äter lika snabbt.

På sätt och vis är det ju bättre om de äter fler timmar än att gå därifrån och sova. Det är väl kanske jämförbart med bete?
 
Ja, jag satt just och tänkte det med. Det vore intressant att veta om det är så eller om de äter lika snabbt.

På sätt och vis är det ju bättre om de äter fler timmar än att gå därifrån och sova. Det är väl kanske jämförbart med bete?

Ja man skulle ha en kamera och filma dygnet runt i 2 veckor.. 1 med och 1 utan nät och se vad som händer i hagen=)
i vår hage som är 5 h kan de alltid pilla med annat typ gräva fram gräs pilla på träd och sova leka så för min del gör de inge om de går ifrån och inte äter=)
 
Hej!

Nät gör ingen större skillnad på min, oavsett vad jag stoppar i det (halm/silage). Men hon äter som om all mat vore den sista i världen. Senast för några dagar sen ställde jag henne på gräs 1 timme och gav sen 2 kg silage i boxen direkt efter - hon gnäggade när jag kom med silaget och slängde i sig silaget som om hon inte fått mat på flera veckor.

Ingen fri tillgång på henne längre, tyvärr.

/Lavinia, som ger halm i småmaskigt i hopp om att det ska ta någon sekund längre att kasta i sig.
 
@FruBieber Vi har samma princip åt våra två hästar. Har inte märkt att det skulle ha skadat på ngt sätt. Tandläkaren berömde hästarnas tänder sist så de var inte påverkade iaf. Jag ger mat uppdelat på 4 ggr/dygn plus att storhästen betar några timmar under dagen. Ponnyn slukar i sig hö (eller hösilage) i skrämmande takt utan nät så det skulle inte fungera utan dubbla nät för oss..

Har hästarna hemma på gården,är gravid och sjukskriven så jag har all tid i världen att dela ut matgivor och studera mattider...:angel:
 
Mina som jag provat på håller samma takt med nät som utan tyvärr.
Jag hör att att jag haft tur jag då som lyckats stoppa upp mathetsen:angel:.Vi har tom hönät åt den svårfödda över natten, han har alltid kastat sig hysteriskt över mat men har lugnat sig enormt sen han flyttade hit och började äta ur nät.
 
jag ger frukost och lunch i hönät, och middag på golvet i boxen.

jag använder 3 olika typer av hönät och roterar så att hästen aldrig äter ur samma typ av nät två gånger i rad, jag har fått för mej att det är bättre för nacken så.

jag ger middag på golvet så att hästen får chans att rensa luftvägarna (som dom gör när de har huvudet neråt) och sträcka på nacken.

det fungerar bra för oss och hon har inga problem med nacken.
 
Köpte en häst som sa att den måste äta med nät för annars vräker den i sig.. Stackaren fick knappt någon mat i sig.
När den vande sig (snabbt) att här får man hö 5 gr om dagen och gå i gräshage så behöver man inte gå hungrig eller vräka i sig. Den äter som vanligt som "alla andra" nu. Jag gillar inte slowfeeding nät dels pga det med nacken och jag tycker inte man kan jämföra med hur dem betar gräs.
Hur vågar ni lägga nätet ner? Sitter det fast i lådan? Tänker på risken att fastna osv :)
 
Köpte en häst som sa att den måste äta med nät för annars vräker den i sig.. Stackaren fick knappt någon mat i sig.
När den vande sig (snabbt) att här får man hö 5 gr om dagen och gå i gräshage så behöver man inte gå hungrig eller vräka i sig. Den äter som vanligt som "alla andra" nu. Jag gillar inte slowfeeding nät dels pga det med nacken och jag tycker inte man kan jämföra med hur dem betar gräs.
Hur vågar ni lägga nätet ner? Sitter det fast i lådan? Tänker på risken att fastna osv :)
Vi har fyrkantiga foderlådor som står på en låg fot (10cm). Sen har vi satt fast nätet så att det ligger i lådan, i ena sidan fastknutet med repen av näten, i motsatt sida med karbinhake som är knutet i ett balsnöre fastknäppt i nätet. På så vis blir ätställningen naturlig eftersom de äter i princip "från marken". För att fastna i näten måste de isåfall hoppa upp i lådan och så matglad är inte ens shettisen..skulle gärna ha henne i gräshage och fritt hö men trots daglig motion skulle hon rulla fram....
 
Köpte en häst som sa att den måste äta med nät för annars vräker den i sig.. Stackaren fick knappt någon mat i sig.
När den vande sig (snabbt) att här får man hö 5 gr om dagen och gå i gräshage så behöver man inte gå hungrig eller vräka i sig. Den äter som vanligt som "alla andra" nu. Jag gillar inte slowfeeding nät dels pga det med nacken och jag tycker inte man kan jämföra med hur dem betar gräs.
Hur vågar ni lägga nätet ner? Sitter det fast i lådan? Tänker på risken att fastna osv :)

Jag har lådorna på marken. Den ena hästen FÅR inte äta ur dessa lådor för han ställer sig i och trasslar in sig. Den andra håller sig utanför och kan således äta långsammare och mer naturligt.

Men, om jag fick välja, så skulle jag lägga nätet direkt på marken med båda hästarna. När jag ger dem mat så slänger jag ju in ena nätet till den ena hästen medan jag sätter upp nätet till den andra hästen.
Då äter de egentligen som allra bäst. De måste ta strå för strå då nätet inte sitter fast någonstans. Det i sin tur blir ju mer naturlig ställning, långsammare ättid och inget slitande i nätet.

Men jag måste ha mina skodda så det är omöjligt, tyvärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 929
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 613
Senast: svea
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp