Slog mot skänkeln..

movi

Trådstartare
Ja,nu vill jag ha tips/råd av er!
Har ett sto,haft henne i 8 år och ALDRIG varit halt/sjuk:love:,och det är ju på sjukdomar/skador man lär sig..Men till frågan
Hon har endast promenadridits lätt i dec och jan av dotter och medryttare,jag har operat handen! Men kände igår,att nu ska jag rida(drygt en mån sen sist)!!Allt gick bra tills jag ville börja trava,lägger till skänkeln och jävlar vad hon slog med bakbenet,vågade ej utmana ödet en gång till och testa,då inte min hand är helt ok! Men skrittade vidare,provade en gång till,blev lite tjurig,visade motvilja,men travade! Gick ner i skritt och skrittade på en bra bit,sen gick det att trava utan problem!
Ska jag reagera direkt och ta ut vet eller ska jag vänta och se om hon tex testade mig?
Rdningen f.ö var inga som helst problem,pigg och glad,trampade på i skritten,taktade mellan varven!Ja,precis som hon brukar vara!
Sporrar det har hon aldrig gillat,visar direkt sin ovilja,går nästan bakåt istället för framåt,men hon har aldrig tidigare visat ovilja vid skänkling utan sporrar!
Alla råd mottages tacksamt!

Sv: Slog mot skänkeln..

Detta gör min pålla oxå, när hon går emot skänklen. Hon är fruktansvärt envis och blir sur direkt när men ber om något hon inte vill.

Så jag tycker vänta och rid i en vecka och se om det blir bättre. Om inte. Kontakta en vet.

Skänklar du med hälen eller med hela benet?

Tänk på att skänkeln inte bara är foten och hälen, utan hela vaden, låret och sittbenet. Försök att använda dig av din kropp och röst för att få henne att förstå att hon ska öka till trav.

En häst lyssnar ju aldrig på mindre än den minsta hjälpen man ger den, och man vill ju ha en känslig, lyhörd häst som man kan rida på med så små hjälper som möjligt.

Skänklar du med hälen eller med hela benet?

Tänk på att skänkeln inte bara är foten och hälen, utan hela vaden, låret och sittbenet. Försök att använda dig av din kropp och röst för att få henne att förstå att hon ska öka till trav.

En häst lyssnar ju aldrig på mindre än den minsta hjälpen man ger den, och man vill ju ha en känslig, lyhörd häst som man kan rida på med så små hjälper som möjligt.

Tänk,vad ställd man blir så här när man får en fråga..Hur gör jag egentligen..? Men jag använder hela benet,inte bara foten! Det jag reagerade mest på var at hon aldrig tidigare gjort detta när man skänklat på henne!

Vad säger dotter & medryttare? Några reaktioner när de rider? Visst kan hon testa dig nu när du börjar rida igen, men du har haft hästen i 8 år och känner inte igen hennes beteende - det tycker jag är lite skumt. Men det kan vara fråga om en tillfällig ömhet efter bus i hagen. Jag skulle testat ömma punkter (hela området från ryggrd + ner under magen och avvakta några dagar. Det är inte så att du rider med sporrar och dotter&medis utan - eller tvärtom?

Nej,ingen av oss rider med sporrar! Och under denna period dec-jan så har hon bara blivit skrittad,dels för att inte vara i full kondis,då dottern hade mycket med skola,jour o lite extrajobb och medryttaren haft problem med sin sjukdom och jag med min operarade hand(alla problem samtidigt..)! Så då kom vi överens om att om v bara skrittar hene kontinuerligt,så blir hon inte helt avställd! Och är då lättare att få igång!
Så det blev nog jag som "la i trav-växeln" först..och blev helt paff av hennes beteende! Och att det dessutom varit mjuk ridning innan,så det var inte pang-på-trav,nu ger vi järnet!
Ja,så jag reagerar på hennes beteende,man blir ju lite "samkörda" efter 8 år!

Vad jag menade med "skumt" var att om DU reagerar är det mycket möjligt att det verkligen ÄR ngt. Hur hästen förväntas reagera sitter ju sas "i kroppen" och om reaktionen plötsligt är en annan är det en varningssignal.
Fast efter ditt senaste inlägg kan jag gott tro att hon var ovan vid "trav-växeln" och reagerade på det. En tillfällig grej alltså.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 967
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 800
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 837
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka