Slö, snubblig....?

majapia

Trådstartare
Min häst är inte sig lik....:(

Han är lite slö, snubblig, varma ben och svullnad som kommer och går.
Har låtit han vila i 5 dagar nu för att jag inte vill pressa honom när jag inte vet vad det kan vara. För något är det ju..men vad :confused:

Ska ringa veterinären men ville kolla lite här om det är någon som känner igen sig här...?

Tacksam för svar/berättelser :bow:

Sv: Slö, snubblig....?

Det första jag tänker på är ehrlichios, en fästingsjukdom. Värt att kolla upp?

Det första jag tänker på är ehrlichios, en fästingsjukdom. Värt att kolla upp?

Ja jag var också inne på det...men jag hoppas att det inte är det för då kommer jag att få problem...han går nämligen inte att vacc tex för han är super super känslig vid nålstick. Han blir dålig i 7 dagar efter en vacc spruta, så vet har sagt att vi ska skippa det helt (tyvärr) men hästen blir så dåkig att han inte ens kan äta på fyra dagr, han kan inte röra halsen.. men det kanske är så att det är det i alla fall, han är lite raggig i pälsen också. Ingen glans liksom, svårt att förklara. Tack för din :idea:

I bland måste man välja mellan pest och kolera !
Kanske är det så att din häst endast är känslig mot vaccination .
Min första tanke är oxå erlischias

Hej från hambo

Han har varit så här ett tag, det hela började med rasp sen har det bara gått utför...men jag ska ringa vet i morn.

Nu har jag ringt veterinären....kommer idag. :bow:

Så nu är det bara hålla tummarna för att det inte är något allvarligt.:crazy:

Återkommer hur det går.,

MIn d ponny jag hade betedde sig sådär gjick tio steg och snubblade han hade kotledsinflammarion..

Nu har min veterinär varit här....:D känns skönt.

Hon trodde inte att det var elichios i alla fall, hon tog två blodprov 1 för elichia och 1 för att kolla så att han inte har något virus i kroppen. Hon skulle ringa mig senare idag om hon såg något konstigt på det provet och elichia provet får jag vänta till på fredag kanske tidigare.

Hon kände på alla benen och gjorde böjprov och han haltade inte på något ben alls...skönt :laugh:
Men han var lite svullen på tre ben och lite varm på ett ben, men hon trodde att han var överkänslig mot sin rasp så han ska få äta metacam i fem dagar för svullnaden.
Så nu får jag vänta och se vad som händer, och så fort det blir svalare så ska jag raka hela honom inkl benen och sen bada honom ordentligt och skrubba benen på honom det var det jag kunde gjöra i dagsläget.

Blir det inte bättre så får det bli kliniken. (vilket jag hoppas att jag slipper)

Fång!? Går din häst på bte? Är det en ponny?
Fångsymtom; Slö,snubblig,vinglig,feber,svullna ben,varm vid kotorna,varma hovar, vill inte "sätta" ner hovarna som vanligt....
Symtomerna kan variera men detta är ju väldigt vanligt så kontakta vet som får komma ut och kolla och ta bort hästen från betet och ge torrhö/halm att äta ochej ngr kraftfoder.
Lycka till med pollen!

Ståndsförgiftning?!
Den börjar ju med vinglig gång, svullna ben och törst, enligt de få uppgifter jag har hittat.

Jamen stånds äter dom väl inte i "växande form", det smakar ju BLÄÄÄ.
Dom blommar ju nu ?och är alltså inte i höet ännu ?
Fast man vet ju aldrig......
Hej från hambo

Jamen stånds äter dom väl inte i "växande form", det smakar ju BLÄÄÄ.
Dom blommar ju nu ?och är alltså inte i höet ännu ?
Fast man vet ju aldrig......
Hej från hambo

När stånds torkar försvinner den beska smaken. Vilket innebär att om hästarna eller annan har råkat trampa ner växten (vilket inte är ovanligt) så finns det stor risk för att hästarna kan äta upp den. Och tyvärr är den ännu giftigare i torkad form. :crazy:

Ståndsförgiftning?!
Den börjar ju med vinglig gång, svullna ben och törst, enligt de få uppgifter jag har hittat.

Fast de blir väldigt vingliga. Hela bakdelen blir svajjig och de pressar ofta huvudet mot vägg etc. Är tydligen inte helt olik slinger. Är även klassiska symptom vid övrig förgiftning. "Lite slö och snubblig" låter alldeles för lindrigt för att stämma in, enligt det jag har fått lära mig.

Fast de blir väldigt vingliga. Hela bakdelen blir svajjig och de pressar ofta huvudet mot vägg etc. Är tydligen inte helt olik slinger. Är även klassiska symptom vid övrig förgiftning. "Lite slö och snubblig" låter alldeles för lindrigt för att stämma in, enligt det jag har fått lära mig.

Vi har inga stånds alls på våra vallar där vi tar hö/hösilage inte heller i våra hagar... men han är piggare nu när allt regn kom kanske var så att värmen slog hårt på honom..vad vet jag..han ska nu äta sin metacam i fyra dagar till och magtarm (kraft) får han också då vet. rekomenderade det till honom om det kanske var så att hans tarmflora har blivit dålig. Raspen kunde bero på det ialla fall. Det är vad min vet sa, kan inte göra så mycket mer än att vänta och se hur han mår.
Men som sagt idag var han på hugget - som han brukar..:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka