Slö på träning utan draghjälp

P

Pluring

Har ett ovanligt (?) problem. Har tränat distans enl alla konstens regler sen mars ungefär och ponnyn (korsningstyp) klarar sisådär två mil med godkänd puls inom ca 10 min - längre än så har jag inte orkat själv än :crazy:

Problemet är enkelt - han går villigt som ett duracellbatteri om han får hålla sig till ca 8 km/tim i världens kortaste trav - lyfter knappt hovarna från marken...... Men jag tycker det är dags att öka tempot lite nu. Tyvärr får jag inte honom att gå i frisk trav om inte någon annan häst är med (helst vill han hem till stallet om han får välja....) men då är han å andra sidan hur pigg som helst hur länge som helst! Jag misstänker att han hade satt upp farten på tävling men vill ju testa att han orkar först!

Tips? Har nästan aldrig någon att rida med och ingen som tränar distans så jag måste komma på nåt till mina ensamma turer.

Sv: Slö på träning utan draghjälp

Länger han traven på hemvägen (när han vill tillbaka till stallet)?

Jag tror att du först och främst ska försöka motivera honom utan draghjälp av nån annan häst. Annars är risken att han ökar tempot och länger traven bara för att hinna med den andra hästen, och går i ett tempo som han egentligen inte är mogen för.

Om jag fattar rätt får du honom alltså inte att trava fortare än 8 km i timmen?

Han travar ca 12 km/tim om han är motiverad.... men det är motiveringen jag behöver hjälp med. Visst ökar han på hemvägen - om det inte är för varmt ute.... Han är också väldigt framåt på vintern. Jag förstår honom, han använder helt enkelt bara energi när han behöver, som en klok häst ska ;)
Problemet är just träningen - om jag ska kunna mäta pulsen efter lite ökat tempo behöver jag få honom att öka tempot även när vädret är varmt, hästkompisarna står kvar i hagen och det inte är hemväg.....
Tips efterlyses alltså - det måste vara en och annan som råkat ut för samma sak? I boken "naturen som ridhus" står om vissa hästar som är slöa på träning men pigga på tävling - ingen här som haft en sådan?
Han är ju som sagt inget fullblod heller...

min kan vara så ibland men han travar ändå på i minst 12km/h. han ökar farten ju mer man travar så det kommer förr eller senare.
på tävling går det fort... för fort enligt mig :crazy: runt 16-18km/h. jag har stora problem att hålla min hastighet på tävling... han vill ju alltid ligga först och släpper gärna inte någon förbi sig.

vi har mycket att träna på än...
har du prövat att galoppera en stund innan du tränar på traven? min får enorm energi efter det.

jag gör så att om min är seg så får han trava en stund i det tempo han vill och sedan försöker jag öka lite. det brukar fungera även om han nästan aldrig ligger i över 16km/h på träning, men det är ju heller inget jag eftersträvar.

Jo, jag har provat att få upp ångan med galopp och det funkar jätte bra på ridbanan, då han annars ALLTID är slö för han vet att det är jobbigt och tråkigt.... (Tränar därför oftast dressyr i skogen/på grusväg, för att han inte ska tappa gnistan.) Men ute är det inte lika lätt.
Tror problemet egentligen är lite självförvållat - förra ägaren red korta sträckor eller tränade i paddocken. Så han behövde nästan aldrig vara ute länge....
Själv är jag lite av en nomad - skulle gärna rida Sverige runt eller nåt fast inte på denna hästen förstås haha :p
Så han har i min ägo ridits på många långturer, mest i skritt i början - har alltså varit ute i många timmar men långsamt om ni förstår.
Jag tror han är lite av tjuren Ferdinand men vet också att han har enorm energi och framåtanda när han är på det humöret - d v s när andra hästar är i närheten.
Och problemet är just som ni andra säger - jag vill inte att han ska riskera gå över sin förmåga på tävling utan vill veta att han orkar förstås. Tempot beror förstås på hans storlek också - är endast C-ponny av lite Cobtyp och alltså egentligen inte en distanshäst exteriört. Hade heller inte planer på att gå fort eller rida längre än 5-milare. Är vuxen och får inte rida ponny i andra tävlingar. Vill inte heller utan tycker distanstävlan är en av de få tävlingsgrenar som är "naturliga" för hästar.
Men jag är öppen för alla tips!!! Undanber mig tips om att byta häst för hellre ger jag upp och låter honom gå i sin slötrav (hade ju klarat maxtiden på en CR i alla fall....) då han är en familjemedlem och icke utbytbar.:love:

Skulle test att rida några prova på och se om får lite mer lust och funkar det bra så kan man gå vidre med tränigen sen. Jag tror på att växla mycket mellan alla, hoppa, dressyr, skritta i skogen, rida intervall och så klart lång turer men att man försköker att rida länge nästan varje gång en siså där 1,5-2 tim och lägga in några kortisar i mellan på 30 min. Funkar för oss.

Tack för tipsen - har idag varit ute ca 2 timmar, mest trav men även lite galopp och skritt. Blev ca 10 km/tim sammantaget och det är ok. Analyserade hur han egentligen går och det stämmer att han faktiskt går med på att öka lite när jag väl travat en halvtimme eller så. Glömmer kanske att det var mer bekvämt med kort trav ;)
Ska följa rådet att ställa upp på några kortisar och se vad som händer.... Har inte transport m m så det blir kanske inte i år men då hinner vi å andra sidan träna desto längre.... Vi ses kanske!

Problemet är enkelt - han går villigt som ett duracellbatteri om han får hålla sig till ca 8 km/tim i världens kortaste trav - lyfter knappt hovarna från marken...... Men jag tycker det är dags att öka tempot lite nu. Tyvärr får jag inte honom att gå i frisk trav om inte någon annan häst är med (helst vill han hem till stallet om han får välja....) men då är han å andra sidan hur pigg som helst hur länge som helst! Jag misstänker att han hade satt upp farten på tävling men vill ju testa att han orkar först!

Tips? Har nästan aldrig någon att rida med och ingen som tränar distans så jag måste komma på nåt till mina ensamma turer.

Hej!

Nu har jag inte alls samma problem som dig men tänkte ändå bidra med lite erfarenheter. Kanske hjälper det, kanske inte.

Min häst är i normala fall som ett Ånglok, han tuffar på och ju längre jag rider ju mer tryck får han. Men han var med om en otäck grej i början av april och skadade ryggen och bakdelen, så nu är han under rehabilitering.

Så när vi nu är ute och travar så håller han gärna ett tempo på runt 10km/h och max 12km/h (mot tidigare då han hellre låg i 15 - 18km/h) och anledningen till att han själv väljer ett lägre tempo nu är enkel. Han orkar helt enkelt inte trycka på/från med bakdelen eftersom han inte är musklad längre (förlorade alla muskler under sin sjukperiod).

Kanske kan det vara en del av ditt problem? Din häst är så van att gå långsamt att han faktiskt inte har muskler för att gå fortare?

Ett annat exempel. Jag och en kompis köpte ett varmblod. Han kom direkt från tränaren och var i tävlingskondition. Som han kunde trava! Så länge som det gick rakt fram alltså. Gick vi in i paddocken, som är 40m * 60m, så kunde han inte annat än gå i skritt och grisepass. Inte för att han inte ville, utan för att hans muskler begränsade hans möjligheter att röra sig på ett begränsat utrymme. Det tog ett helt år innan vi kunde rida honom och trava på en 10m volt och två år innan han kunde galoppera på liten volt.

Så jag tror att det är viktigt att man verkligen ser sin häst så att träningen blir så optimal som möjligt.

Lycka till!

I boken "naturen som ridhus" står om vissa hästar som är slöa på träning men pigga på tävling - ingen här som haft en sådan?

Jag har haft en häst som var tittig hemma, men mer framåt på tävling. Jag kunde aldrig rida i lika snabbt tempo hemma, som på tävling. Men jag tyckte inte att det var så stort problem. Tävlingarna (oftast CR) såg jag som träningstillfällen.

Du kan ju antingen skritta iväg långt, och sen öva tempoökning på hemvägen. Eller köra intervall i padocken, som du beskriver funkar bra, och därefter kolla pulsen. Eller helt enkelt anmäla dig till en CR eller pröva-på och se det som träning.

Och problemet är just som ni andra säger - jag vill inte att han ska riskera gå över sin förmåga på tävling utan vill veta att han orkar förstås.

Om han går fortare än vad han har kondition till, och åker ut på puls, är det egentligen ingen fara. Det farliga är om han går i en trav som inte är hans naturliga, och blir halt. Men det kan du nog känna, om du är uppmärksam. Tvinga honom inte att gå i trav, när han vill haka på andra travande hästar. Väljer han själmant galopp betyder det att det inte känns naturligt för honom att trava så fort. Då får du avgöra om ni ska hänga med i galopp (fast de andra travar), eller om ni ska fortsätta trava och därmed släppa de andra.

Läs igenom och analysera vad som har skrivits tidigare. Det är mycket bra tips och idéer som står. Speciellt tanken om muskulaturen.

Jag har själv haft problem med en häst som sackar när hon inte vill. Problemet finns inte längre och jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att det försvann men när hon blev omotiverad förut körde jag lite intervaller, skritt - galopp, skritt - galopp, trav - galopp, trav - galopp. Inte skritt - trav för ingen av dessa var hennes starka gångarter som hon tyckte var roliga. Kunde även börja pass på banan med dessa efter viss uppvärmning för att hon skulle få lite fart. I samband med detta lyssnade hon mer på skänkeln för hon väntade verkligen på ett kommando som hon visste skulle komma förr eller senare. Efter att ha brukat detta ett par gånger har jag bara behövt ge kommandona 2-3 gånger för att hon förstår vinken.

Det var precis som om hon sov i hela hjärnan och behövde jobba igång den lite och aktiveras med någonting som hon var tvungen att vakna ur sin dvala för. Nu vet jag inte om det kan vara problemet för din häst men det kan vara en idé. Hon har även fått mer krut i sig sedan vi började distansträna. Hon tycker att det är roligt. Jag försöker lägga upp det så att jag rider mestadels hemma och helst någon gång i månaden komma iväg till kompisar eller tävling för att förgylla vardagen. När man rider borta med någon blir det ofta lite högre tempo än vad vi kör hemma men det innebär inga slängtravar eller flängande galopper utan att jag helt enkelt minskar på skritten. Att komma iväg tycker både jag och hästen är roligt. Nu kanske du har tillgång till sällskap i stallet vilket inte jag har (eget stall) och då kan man nyttja det med.

Liknande trådar

Hundträning Ni som har aktiva hundar som behöver mycket fysisk och psykisk träning för att må bra skulle ni kunna hjälpa mig med ett typ schema för...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: Monstermom
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 469
Senast: raggsock
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 171
Senast: squarepants
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 254
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar