Sv: Slö galopp mellan hinderna
Jag gör alltid så som jag skrev, om han är spänd och inte lyssnar, in på volt, kräv att han lyssnar genom att få honom att trampa under sig, följa mig runt volten utan att tappa bog eller bakben, så fort han lättar fram o söker sig nedåt, tuggar på bettet o blir mjuk o följsam mellan hjälperna, eftergift o beröm, jobba vidare. För oss har dte blivit ett sätt att snabbt komma ned i stress. Jag förösker jobba likadant på rakt spår, men volterna går forttare o han blir mkt mer lösgjord av dem snabbt.
Han blir väldigt uppjagad o spänd i nya situationer, exemplevis om vi åker o tränar på nytt ställe med folk o hästar, åker iväg o tävlar, det avviker från det normala på nåt sätt (vilket det ju ofta gör, vi rider mkt ute och jag har miljötränat honom hela hans inridningsperiod) han är elektrisk helt enkelt, och det ger ju också att han är otroligt fin när han är mjuk, väntande o lyder/lyssnar, mkt utstrålning.
Jag har hållit på mkt från marken både före o under inridningen och han är väldigt lydig, går aldrig på mig, och lyder mina kommandon, men blir lätt spänd och nervös.