Slö galopp mellan hinderna

L

LeviosA

Jag och min häst har problem med galoppen mellan hinderna på hoppbanan.. Hennes galopp är slö, smygande och liten :confused: Det finns som ingen energi i den :o Hur kan jag träna detta? Tar gärna emot tips och övningar :crazy:

Sv: Slö galopp mellan hinderna

Hästen kanske inte tycker det är så kul att hoppa?
Gör lätta roliga saker och hoppa inte för ofta. Variera övningarna så det inte bli samma sak. Hoppa gärna i skogen.

Eller så är den orutinerad, då är det enkla övningar du ska köra på som ger hästen självförtroende och glädje. Gärna löshoppning.

Kan hjälpa med intervallträning samt mkt övningar med tempoökningar så att hästen blir mer lyhörd för hjälperna.

Det är inte endast i hoppningen som galoppen är "energilös". I dressyren är den också "trippig" och försiktig. Det skulle behövas mera energi i den, hon är inte uppmärksam på mina hjälper. tittar på allt annat, lite klurig är hon.. :/

Försök sätta lite mer tryck i hästen kanske? Att du till exempel kan få hästen att trava på rejält, för att sedan fånga upp det och korta och jobba lite så, så den kan börja sätta under sig lite och trampa på :)

Är hästen verkligen framme för skänkeln? Dvs om du lätt lägger till dina ben, svarar hästen frammåt o tar i mer? Bara för att den är "pigg"o vill springa när du lättar på tygeln, betyder inte att den är framme för skänkeln.
Ett enkelt "test" är att göra övergångar dvs. från skritt börja trava. Hästen ska reagera DIREKT gör den inte de får du se till att den gör det. (genom att smacka o smälla till den med spöt) pröva igen o hästen kommer förmodligen "flyga" fram gång nr 2. Gör den inte så får du göra om o kanske ta i lite mer. Var inte mesig, då blir hästen bara skänkeldöv. Du ville ju trava NU o inte om 7 skrittsteg senare..När den travar saktar du av till skritt igen (samma sak där, den ska sakta av direkt!) Annars gör du halt o ryggar. Prövar igen utan spö o smackning, du ska få samma reaktion för skänkeln. Nu ska det fungerar o göra med mjuka hjälper, det är ju inte meningen att du ska slå o dra hästen i munnen.Glöm inte att berömma när den gör rätt! Men du måste visa att om den inte lyssnar på dina mjuka hjälper, gör du något åt saken! Samma övergångar gör du från skitt-galopp. galopp skritt. halt trav halt osv..

När hästen är framme för din skänkel kan du aktivera den mer i galoppen, sätt mer tryck i galoppen använd dina ben!.
Var även noga med att hitta på saker o inte bara rida runt runt på fyrkantspåret, spec med en häst som du säger är "tittig" ge den inte chansen att titta på saker. Tex från skritt fatta galopp rejsa så fort du kan till andra sidan av ridhuset, sakta mjukt av till skritt (men glöm inte att hästen ska sakta av direket när du säger till) Gör en bakdelsvändingen o fatta galopp direkt igen. Så rid på mer frammåt för att sedan ta tillbaka o hitta ett mellanting, som du sedan kan använda i hoppningen. Glöm inte halvhalterna. Samla upp, o rid frammåt. samla rid frammåt, gör bara några steg i taget. Använd fantasin o "lek" tycker du att de är roligt, tycker förmodligen hästen det också!

Det du fömodigen behöver är ju att häste ska ta i mer med sina bakben o jobba med ryggen.
Bäst av all är ju att du tar hjälp av en tränare!Hur är hästen i munnen?

Senast ändrad:

I mitt fall har det varit en lydnad och fokuseringsfråga. Börja kräv att din häst lyssnar, fokuserar o lyder dig. Hästen ska vara mellan dina skänklar och lyda direkt. I början var min häst spänd och springig, tittig, (det är ett sätt för honom att komma undan arbete) när jag började kräva koncentration blev han istället seg och stum i främst galoppen, inget sug mot hindren. Nu när jag kommit åt honom o fått honom att inse att det är jag som bestämmer o att vi jobbar i ett team, kan jag få honom jättefin, avspänd, lyhörd och han följer mig dit jag vill.
Fortfarande har vi återfall där han testar att komma undan och en diskussion i början av passen innan han är lösgjord och går in o fokuserar på mig om det exempelvs är ett nytt ridhus, stökig publik etc

Vi har jobbat mkt med små volter i alla gångarter, där vi ligger exempelvis i skritt på tygeln runt fyrkanten, 5-7m volter var 10:e meter, var noga med att han jobbar med inner bak, inte skjuter ut bogen eller är förböjd, håller takten och följer dig mjukt. Kör så ett par varv, sedan i kort trav samma. Tittiga o stressade hästar behöver hitta ett lugn och veta vad de ska göra, inte 10000 övningar för stimulansens skull.
Men en tränare är a och o för att få hjälp att utvecklas.

Hon svarar bra på skänklarna men som sagt i hennes takt, hon blir sur och sparkar bakåt när man tar i och faktist försöker få henne mera framåt eller petar till med spöt. Har varierat många övningar både hopp och dressyr övningar, så det är inte det att hon tröttnat på någon övning. Hon är också väldigt tung riden, i dressyren är hon tung på handen, hon är inte känslig i munnen. Hon är inte speciellt tittig, men ändå har hon "trippande" steg ÖVERALLT.

Hur gjorde du när du krävde att din häst skulle lyssna på dig? I vilka situationer lyssnade inte hästen på dig? Var det också i stallet?

Hon svarar bra på skänklarna men som sagt i hennes takt, hon blir sur och sparkar bakåt när man tar i och faktist försöker få henne mera framåt eller petar till med spöt.
Alltså är hon inte framme för skänkeln! Hon ska ju inte bara gå "sitt" tempo.

Har varierat många övningar både hopp och dressyr övningar, så det är inte det att hon tröttnat på någon övning. Hon är också väldigt tung riden, i dressyren är hon tung på handen, hon är inte känslig i munnen.
Vilket betyer att måste få henne att jobba mer med vikten på sina bakben än på framdelen, genomtex övergångar tempoväxlingar o att hon verkligen lyssnar på dig. Strunta i vart hon har sitt huvud, du ka inte "bära" omkring på huvudet i tyglarna. Hon ska bära det själv, men ha stöd på bettet. "hänger" hon så lätt i handen o mer skänkel!

Hon är inte speciellt tittig, men ändå har hon "trippande" steg ÖVERALLT.

Alla hästar har ju inte naturligt "Briar" steg,men med en bra tränare går det säkerligen att få ut mer av hästen. O jag tror framförallt att du behövr träna mer dressyr och markarbete. För fungerar det där, kommer hoppningen också att fungera. Hoppas svaret var till någon hjälp.:)

Senast ändrad:

Jag gör alltid så som jag skrev, om han är spänd och inte lyssnar, in på volt, kräv att han lyssnar genom att få honom att trampa under sig, följa mig runt volten utan att tappa bog eller bakben, så fort han lättar fram o söker sig nedåt, tuggar på bettet o blir mjuk o följsam mellan hjälperna, eftergift o beröm, jobba vidare. För oss har dte blivit ett sätt att snabbt komma ned i stress. Jag förösker jobba likadant på rakt spår, men volterna går forttare o han blir mkt mer lösgjord av dem snabbt.
Han blir väldigt uppjagad o spänd i nya situationer, exemplevis om vi åker o tränar på nytt ställe med folk o hästar, åker iväg o tävlar, det avviker från det normala på nåt sätt (vilket det ju ofta gör, vi rider mkt ute och jag har miljötränat honom hela hans inridningsperiod) han är elektrisk helt enkelt, och det ger ju också att han är otroligt fin när han är mjuk, väntande o lyder/lyssnar, mkt utstrålning.
Jag har hållit på mkt från marken både före o under inridningen och han är väldigt lydig, går aldrig på mig, och lyder mina kommandon, men blir lätt spänd och nervös.

Hon är inte speciellt tittig, men ändå har hon "trippande" steg ÖVERALLT.

Lägg ut bommar som du successivt länger avståndet emellan.
Kräv redan från steg nr 1 så fort du satt dig på hästen att den ska skritta på framåt.
Jag har också gjort en aningens udda version på att få en ponny att skritta på framåt när vi var ute och red, då han rörde sig trippigt och ignorerade sin ryttare. Jag red en annan häst bredvid och hade med mig ett dressyrspö som jag petade till ponnyn på bakbenen med så fort den saktade ner. Observera dock att det var en valack (och inget "märrigt" sto) och han hade aldrig någon tendens att sparka mot spö/skänkel/andra hästar.

Framförallt tror jag problemet är konsekvens, dvs. du accepterar att hästen inte går fram. När du suttit upp på hästen för att börja rida, be att den går fram för ett lätt tryck med skänkeln. Reagerar den inte, på med spöet bakom skänkeln direkt. Då brukar de lära sig ganska snabbt att det är trevligast att börja gå för det lätta trycket, för då slipper man pisk. Sen lär du få påminna den flera gånger, och alltid påminna dig själv varje gång du sitter upp på hästen att göra på samma sätt.

(Råkade citera _Peplis_, men inlägget var naturligtvis riktat till trådskaparen)

jag har inte läst det dom andra har skrivit osv men iaf ;)

jag kan tänka mej att den kanske inte orkar eller att den inte riktigt vill helt och fullt ut eller att den inte vågar. då kan du ju träna mentalt att få den att lita på dej (vet inte nått exakt tips :p) om den inte vågar. och om den inte vill kan du göra det mer roligt och själv peppa dej och hästen. och om den inte orkar så får du antagligen träna den och muskla den mer så den orkar. :p

kanske inte blev det bästa inlägget men hoppas det var till lite hjälp i alla fall :D

Jag har/har haft samma problem med min ponny, men jag har hoppat mycket studs och i dressyren övar ja på att kunna går från kort, kort galopp till att länga ordentligt + att min tränare hjälper mig mkt :D

eftersom hon sparkar bakut när du försöker få henne mer framåt så är det att hon inte går fram tillr. hon är lat tror jag.. sen att hon är tung i handen men kännslig är också att hon inte går fram ordentligt så hon lägger sig i handen i stället för att komma bakifrån och balansera sig själv.. du måste få henne att trava på och länga ut steget att komma bakifrån. även i galoppen. galoppera på och få henne komma bakifrån och arbeta med rygg och rumpa.. skritt,trav och galoppbommar är ngt bra som får hästen att länga ut sitt steg och få en bra rythme. även studs är bra så hästen får länga på sig.. men mest av allt.. du måste rida på mera. bättre trav och galopp så hon kommer upp och arbetar. du ska inte göra jobbet genom att ha henne i hela handen.. hon måste balansera sig själv... mer ben.... lycka till :) :laugh:mvh

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 176
Senast: Tualma
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka