sliter sig när man leder

I

isan_love

ja rubriken säger allt.. min shettis som är 15 år!!! håller på att slita sig när man ska leda henne.

Det värsta är att när man har grimma så har man ingen chans att hålla emot när hon lägger all sin tyngd.. ´shettisar är små men starka :(
Hon har även lyckats med detta med träns en gång.

Vad ska jag göra.. har aldrig varit med om de här problemen tidigare så jag vet inte hur jag ska hantera dom :S

ledarskap? någar speciella övningar som kan hjälpa?

det handlar inte om att hon blir rädd eller ha ont utan det är rent j*kelskap :devil: hon vill tillbaka till dom andra bara för att (hon är lugn att ha själv uteritter m.m.) vet att hon kan, så då blir det såhär..:cry:

Sv: sliter sig när man leder

vart går hästen i förhållande till dig? Hästen har inte lika stor chans att springa undan om du har huvudet vid din sida istället för bogen. Ju näramre huvudet du går desto starkare blir du. Du ska alltid vara steget före, gå med raska bestämda steg med ett mål inställt i sikte.

Led i träns tills du har kontroll på hästen, när du ser att den är på väg att gå åt ett annat håll så smacka till och led åt ditt håll. Likadant gör du i grimma.

Träna ledarskap, när du stannar så ska hästen stanna. Du ska vara ledaren, eftersom hästen gör som den vill så är du inte den som bestämmer.

Eller helt enkelt en kedja? Fäst som en trekant under skulle nog vara bra.

Ja det är ju skönt för hästen om man tappar den och den kliver på kedjan. Har man otur så får hästen underkäken i två bitar.

Håller helt med incognito om ledarskapsövningar!

Annars, trä ditt vanliga grimskaft över mulen på hästen när du leder. Snällare än en kedja, men du har mer att sätta emot än i vanliga fall.

vill helst inte använda mig av det :S

Ja det är ju skönt för hästen om man tappar den och den kliver på kedjan. Har man otur så får hästen underkäken i två bitar.

Det var ju till att måla faan på väggarna. Känns ungefär i samma härad som att man inte bör transportera sin häst för man kan riskera krocka.

Jag brukar för övrigt använda kedja på hästar som jag inte FÅR tappa, som inte bör stegra sig eller dra i väg och bralla. Tex sådana som har boxvila.

vill helst inte använda mig av det :S

Nej det vill väl ingen egentligen men det kan ju vara ett sätt att få stopp på en smart liten häst som lärt sig hur man ska göra för att dra iväg.

Jag använder kedjan på att jag går vid bogen och har grimskaftet i handen, vill hästen dra iväg knyter jag handen, då stoppas hästen i sin rörelse och märker att den är fast. Dvs motsatsen till att den lyckas komma lös titt och tätt.

Men visst, en häst som alltid är lyhörd och lydig vill vi ju alla ha. I den bästa av världar.

Hästar är lättdistraherade djur och det ska man inte ta som nackdel utan se det som en fördel, när hon är på väg att sticka gäller det att vara snabb och göra ngt så hon "glömmer" att hon skulle sticka och sedan beröm.
Jag gillar inte spön i vanliga fall men har alltid med mig ett om det skulle behövas. skulle hon få för sig att sticka kan du ta spöt och peta på frambenen, dock inte slå. good luck!

Ledarskapsövningar är snällast mot hästen. Att använda kedja löser inte problemet egentligen, hästen gör ju bara som du vill för att det gör ont. Din häst är antagligen ledare över dig, och det ska vara tvärtom. Du ska hela tiden gå först, hästen få inte gå förbi dig med huvudet utan ska vara bakom. Höj handen och tvärstanna, fortsätter hästen att gå kan du dra, funkar inte det så fungerar det ibland med att tvärvända och gå åt andra hållet. Ha ett spö och sätt framför bogen på henne om hon inte stannar. Annars kan du rycka till i grimskaftet och hacka med armbågen. Hacka inte på henne utan hacka bara i luften. Hackandet betyder att du förbereder en spark.
Beröm när hon stannar, och sedan ska hon börja gå när du börjar gå.

Man kan även vara vänd mot hästen, alltså gå baklänges för att bli ännu tydligare. När du vill att hon ska stanna, ta ett kraftfullt steg framåt och höj handen.

testa kedjegrimskaft över eller under "mulen". Stidträns?, hum träna ledaskap som dom övre har nämt, finns massa. Testa lite olika och se vad din häst funkar med!

Det finns riktigt bra grimmor med en extra rem över nosryggen. Den extra remmen är fäst i två ringar i sidan, så fäster man grimskaftet i ringen på sidan ist för under(lite svårt att förklara men hittade ingen bild)... Som att snurra grimskaftet ett extra varv fast mer effektivt men ändå säkert o skonsamt, har alltid en sådan när jag lastar :)

är det inte den som kallas be nice grimma?

ts: träna att leda i paddock, att leda förbi skrämmande saker, att vända, stanna, backa, trava och stanna, gå över bommar osv osv osv. Sliter hon sig är hon instängd ändå. Plocka upp grimskaftet och upprepa, hon borde ju tröttna.

Njae den ser varken ut som en "be nice grimma" eller en repgrimma. Den ser ut som en helt vanlig grimma med ett extra rep över nosen som man kan strama åt något för lite extra kontakt.

Jag håller med dig till viss del. Om man har en häst som har lärt sig att den kan gå dit den själv vill utan att det händer något måste man bryta det beteendet. Jag tycker att det bäst med en sån häst är att säga till tydligt och skarpt så att polletten faller ner och sedan fortsätta med ledarskapsövningar.

Att hota med att man ska "sparka" genom att hacka med armbågarna i luften kommer bara funka tills hästen fattar att det bara är ett hot och att det hotet inte fullföljs om hästen ignorerar det. Hästar hotar precis som du säger med att sparka eller bita innan dom gör något men om den andra hästen inte flyttar sig så fullföljer hästen genom att sparka. Tomma hot lyssnar ingen på till slut så därför tycker jag att man kan börja med att hota men om hästen ignorerar så ska man fullfölja sitt hot och köra in armbågarna i bringan på hästen tills den ger efter. Inte misshandla hästen på något sätt men ändå fullfölja sitt hot så att hästen nästa gång tar dina hot på allvar.

Till TS: Jag säger som många andra. Använd kedja och ta med ett spö. Om h*n försöker gå sin väg måste du blockera och jag skulle korrigera ordentligt ett par gånger så att hästen fattar istället för att tex. halv korrigera en massa gånger utan att hästen lyssnar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama