Sliter det på hästen?

L

LindavCindy

Jag undrar om det sliter på hästen att tävla en gång varje helg (lokalt) om den får vila en eller två gånger i veckan helt?

Sv: Sliter det på hästen?

Det beror väl helt på vilken gren du rider? Att tävla 1.40cm hoppning varje helg skulle nog inte jag göra...

Hon skrev lokalt.

Och så vitt jag vet så förekommer det inte 1.40 hoppning på lokal nivå.

TS
Det beror väl på om hästen är tränad för att tävla och i kondition. Så länge den tycker att det är roligt är det nog ingen fara.

Det beror ju på om hästen tycker det är kul. själv skulle jag inte göra det, för att de till sist kanske tappar lusten. Tycker själv att max 2-3 helger i rad.

Det beror på tycker jag. Om man ska tävla varje helg så kan man ju inte hålla på och träna hoppning de andra dagarna.
Sen blir ju nästan alla hästar lite stressade av att va på tävlingsplatsen.... Så de kanske tröttnar. de beror ju helt på vilken häst du har.
Men jag skulle nog tycka att det räckte me varannan helg eller nått sånt.
Och föresten kanske du själv oxå skulle tröttna och de vill man ju inte:)

Nja... det är ju upp till en själv, men jag skulle inte tävla varenda helg under hela tävlingssäsongen:crazy: (om det var så du menade), två-tre helger i rad kan väl vara okej...
Man ska ju helst hinna träna mellan tävlingarna också, utan att hästen ska tröttna på hoppning helt...

i perioder då mina hästar skulle gått flera helger i rad så brukar vi skippa träningen under veckan. och lugn dag före tävlingstart och vila dagen efter o lugn dag dagen efter det. Bara man inte "hårdtränar" så är det ingen fara.

men givetvis kan man ju inte köra på helg efter helg.
mina hästar har alltid fått gå på sommarbete under tävlingsäsongen och även fått vila.

Antar att du menar förslitningar på hästen. Jag skulle säga att det beror helt på din ridning. Hur du rider, hur du rider fram, hur du skrittar och travar av etc etc.

Det skulle inte jag göra, men det beror ju som sagt på hur hästen är och hur man rider annars. Några helger i rad är ju okej men inte en hel säsong eller liknande... även om man själv tycker det är roligt att tävla mycket behöver ju inte hästen tycka det, jag skulle inte vilja riskera att min häst tappade lusten och inte tyckte det var kul längre...

att rida lokala tävlingar är ju mindre ansträngande än att rida hemma...
du rider fram en stund och sen in på banan...
hemma rider man ju länge än så!

men det beror mkt på om pållen tycker det är jobbigt att åka iväg, stress är ju mer slitsamt än jobb!

Jag undrar om det sliter på hästen att tävla en gång varje helg (lokalt) om den får vila en eller två gånger i veckan helt?

Jag fick dålig samvete efter att jag tävlat klubbtävling dressyr ena helgen och nästa helg Hoppning!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka