Slitage på senor osv?

T

TheDot

Hur stort blir slitaget, kan det ens bli något, på en häst som är runt 12 år som tävlat aktivt och upp till svår klass?

Vad är det som kan bli negativt av att ha hoppat hästen mycket, tänker på benen osv. Tacksam för svar! :)

Sv: Slitage på senor osv?

Helt omöjligt att svara på.Det är så många faktorer som spelar in.Men ett visst "naturligt"slitage får man nog räkna med.

Okej! Hur påverkar det hästen, slitage alltså?

Tror att slitaget är större på en häst som fritidshoppas flitigt,
Än en häst som hoppas på högre nivå.

Böjsenorna är mycket starka bindvävsstrukturer som består av elastiska trådar i fina buntar, omgivna av bindvävshinnor och vätska. Deras funktion är att böja kota, knä men de fungerar också stötdämpande när hästen landar eftersom de då ger efter lagom mycket så att hästen inte trampar igenom.

Om hästen ansträngs mer än senorna klarar av blir det små bristningar, bindvävsbildning och vätska i vävnaden. Utvändigt kan man känna att senan blir mjuk och "svampig", att jämföra benen kan vara en bra ide. Lyft benet som om du skulle kratsa hovarna och "knipsa" runt senor och gaffelband, det kan ge dig information.
För att se kvaliteten på vävnaden måste man göra ultraljud och det kan du ju göra om du är orolig.

Vid hård belastning är det alltid den "svagaste länken" som gör sönder först, så om hästen har någon exteriörbrist är det kanske framför allt kota och framknä som far illa av hoppning. Så röntga dem om du funderar på köp. Men jag instämmer med *Lisa* att en häst som tävlats på högre nivå troligen både är exteriört korrektare och bättre riden än många fritidshästar och därför inte ett så "farligt" köp (förutom att ingen förstås kan garantera att det gäller i just ditt fall).

Tack så mkt! :bow:

Så säg att det skulle bli köp, tycker du alltså att vi ska röntga kota och framknä?

Vad och hur mycket man ska röntga vid köp är en fråga om hästens användningsområde, pris, din egen ekonomi etc. Röntgen är ett bra redskap men ska användas med urskiljning, äldre individer kan förstås ha lite slitage men om det påverkar eller inte kan vara svårare att avgöra. Finns det röntgenfynd kan du få problem att försäkra hästen även om förändringarna inte påverkar det du vill använda hästen till. Ju högre värde på hästen desto mera "friskhetsgaranti" vill försäkringsbolaget ha. Eftersom din fråga specifikt gällde senorna är frågan om det finns något som gör att du är orolig just för dem? I så fall kan det vara befogat med en ultraljudsundersökning. Om hästen är ren på böjprov på alla fyra kan du ju t ex resonera med besiktningsveterinären om vilka ytterligare undersökningar som han/hon rekommenderar med hänsyn till hästens skick, pris och användningsområde. Om hästen är "oväntat billig" i förhållande till stam, ålder och prestationer så beror det i regel på nånting.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka