Slingersymtom hos föl

lizzie

Trådstartare
Är det någon som har några erfarenheter av att slingersymtom växt bort på föl?

Mitt snart 5 månader gamla stoföl uppvisar slingersymtom iform av att hon lite vinglig i bakdelen, släpar bakbenen lite och har svårt att svänga. För övrigt pigg och glad så hoppet om att det är typ borreliainfektion är liten.

Veterinär ska titta på henne på onsdag och jag har pratat med flera olika. Antingen så har hon medfött fel eller fått ett trauma mot halskotpelare och då är loppet kört. Enligt en veterinärerna så kan det växa bort om det så att fölet är inne i en kraftig växtperiod nu när symtomen kommit, vilket hon är.

Naturligvis hoppas jag på mirakuläs förbättring, men när jag googlar på slingersymtom så är det inte munter läsning. Prognosen är nattsvart :cry:

Så om det är någon som har erfarenhet av slingersymtom i samband med växande föl och har något positivt att dela med sig av skulle det muntra upp mig lite.

/Lizzie

Det bästa är väl att röntga halskotpelaren. Då ser du hur det ser ut redan nu. Jag fick ta bort min slingerhäst på hösten när hon var ett år.

Tyvärr inget positivt och uppmuntrande utan mer den krassa sanningen.

Det bästa är väl att röntga halskotpelaren. Då ser du hur det ser ut redan nu. Jag fick ta bort min slingerhäst på hösten när hon var ett år.

Tyvärr inget positivt och uppmuntrande utan mer den krassa sanningen.

Att åka iväg och röntga nu funkar inte i dagsläget. Hon kan inte åka utan sin mamma och jag får inte in mamma häst i trailern. Så tyvärr är det inget alternativ i dagsläget - så fort hon är avvand så blir det röntgen.

/Lizzie

Strömsholm åker ut med portabel röntgen.
Hoppas på positiva provsvar.

Kommer Vet i morgon?

Tar deras verkligen halskotor?
Jag vet inte hur det är med föl. Men de flesta portabla brukar inte vara bra nog att röntga halskotor eller rygg på vuxna iaf.

Jag fick ta bort min när hon var ca 1,5 år.
Symptomen på henne var att hon såg lite stapplig ut bak, svårt att backa. Har för mig att veterinären höjde upp huvudet och backade, och blev det värre då så var det stor chans att det var slingers.
Hoppas det gick bra i onsdags.

Tar deras verkligen halskotor?
Jag vet inte hur det är med föl. Men de flesta portabla brukar inte vara bra nog att röntga halskotor eller rygg på vuxna iaf.
Vi har med portabel utrustning röntgat halskotpelaren på en åring, det gick utmärkt. Mindre utmärkt för åringen dock, som fick tas bort på grund av bland annat en fraktur i halskotpelaren.

TS, jag hoppas att du har fått positiva besked angående fölungen.

Om man läser på avel ser man att det tyvärr är så illa att fölet måste tas bort.

TS borde förstås svara på det själv men hon orkar kanske inte så jag skriver hur det blev.

Ring Evidensia kliniken i Örebro. Gamla ATG. Dom har tillgång till portabel röntgen. Veterinär Anders åker ju runt.. Jättebra folk!

Lycka till!!

AM

Som sagt! Det gick käpprätt åt helvete :cry:

Men jag fick ut en veterinär som hade med sig en portabel röntgen. Den tog hur bra bilder som helst på halskotpelaren - ett föl har ju inte så mycket muskelmassa ivägen. Fölis hade cervikal vertebral instabilitet/stenos - det syntes hur tydligt som helst. Dessutom fanns det en fraktur på en annan kota. Till och med jag själv såg på plåtarna utan problem - och jag är inte van att läsa röntgenbilder.

Så fölis fick somna in i måndags - 5 månader gammal :cry:.

Från att fölis gick lite stelt och hade tendens till vinglinghet till fullt utvecklad ataxi och ingen kontrol alls på benen - det gick på en vecka! Jag hade ingen aning om wobblersyndrom, hur fort det brukar utvecklas eller om det är vanligt över huvudet taget. Men vad jag förstått så är det genetiskt. Alltså kommer jag inte våga avla vidare på stoet - och det sörjer jag nästan mest förutom förlusten av mitt fina föl :cry:.

/Lizzie

Som sagt! Det gick käpprätt åt helvete :cry:

Men jag fick ut en veterinär som hade med sig en portabel röntgen. Den tog hur bra bilder som helst på halskotpelaren - ett föl har ju inte så mycket muskelmassa ivägen. Fölis hade cervikal vertebral instabilitet/stenos - det syntes hur tydligt som helst. Dessutom fanns det en fraktur på en annan kota. Till och med jag själv såg på plåtarna utan problem - och jag är inte van att läsa röntgenbilder.

Så fölis fick somna in i måndags - 5 månader gammal :cry:.

Från att fölis gick lite stelt och hade tendens till vinglinghet till fullt utvecklad ataxi och ingen kontrol alls på benen - det gick på en vecka! Jag hade ingen aning om wobblersyndrom, hur fort det brukar utvecklas eller om det är vanligt över huvudet taget. Men vad jag förstått så är det genetiskt. Alltså kommer jag inte våga avla vidare på stoet - och det sörjer jag nästan mest förutom förlusten av mitt fina föl :cry:.

/Lizzie

Dubbel sorg :cry: Många kramar från mig :(

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 782
Hästvård Har en bekant som hämtade hem ett föl i slutet av förra månaden. Hästen var då 8mån. Dagen efter hemkomst, uppdagades att han har ett...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Raggartass
·
Hästvård Ni som svarade på min andra tråd om mitt föl som låter som en liten gris i halsen, här är en liten uppföljning! Vi var på ultuna igår...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama