P

Pepparn

Hej!

Min häst har i dagarna blivit utdömd för slinger och jag känner mig så himla förvirrad samtidigt som det förklarar massor.

Någon med erfarenhet av Slinger som kan dela med sig av sina erfarenheter och tankar? Vore mycket tacksam.

/Karin

Sv: Slinger

hej! Jag hade ett varmblod för ngr år sedan som av en veterinär fick diagnosen "slinger". Om detta stämde vet jag ej. En annan vet var av helt annan uppfattning. Hur som helst:
Symptomen började med oregelbundet rörelsemönster bak. Sedan kom "vandrande hälta". Vinglighet. Snubblande. Problem att få stopp efter galopper i hagen. Han höll på att braka igenom staketet ett par gånger pga av att han inte kunde stanna i tid.
Trötthet. Dålig uppfattning om var han hade bakbenen. Öm rygg. mm mm. Till slut avlivade jag honom eftersom jag såg på honom att han tyckte det räckte. All livsglädje försvann.......
Symptomen ökade succesivt över en period av nästan ett år. Enl vet var detta pga av att han tappade muskelmassa. Problemen gjorde i sin tur att han inte kunde tränas - mer förlust av muskler - värre symptom osv osv.
Men som sagt. Vet var oense och jag obducerade inte hästen så diagnosen är osäker....

hej! Jag hade ett varmblod för ngr år sedan som av en veterinär fick diagnosen "slinger". Om detta stämde vet jag ej. En annan vet var av helt annan uppfattning. Hur som helst:
Symptomen började med oregelbundet rörelsemönster bak. Sedan kom "vandrande hälta". Vinglighet. Snubblande. Problem att få stopp efter galopper i hagen. Han höll på att braka igenom staketet ett par gånger pga av att han inte kunde stanna i tid.
Trötthet. Dålig uppfattning om var han hade bakbenen. Öm rygg. mm mm. Till slut avlivade jag honom eftersom jag såg på honom att han tyckte det räckte. All livsglädje försvann.......
Symptomen ökade succesivt över en period av nästan ett år. Enl vet var detta pga av att han tappade muskelmassa. Problemen gjorde i sin tur att han inte kunde tränas - mer förlust av muskler - värre symptom osv osv.
Men som sagt. Vet var oense och jag obducerade inte hästen så diagnosen är osäker....
Ja det där är tydliga tecken på slinger. De är synd om hästarna som får det. Dom mår riktigt dåligt./erfaren av slinger.

Tack för era svar!

Beskrivningen passar in på min häst också. Jag har haft honom i drygt två år och han har alltid varit snubblig. Från och till har han varit halt/ofräsh bak. Förra sommaren var han mycket snubblig en period och jag tog då fästingprover, som inte visade sjukdom. Nu i vintras hade han en kotledsinflammation fram. Efter detta gick han riktigt bra ett tag, kändes mycket stark. Så var vi ute och galopperade och han snubblar till och går ned på framknäna. Vi klarade oss under omständigheterna bra. Några dagar efter detta är han halt och svullen i ett bakben igen. Och nu har han blivit utdömd för Slinger. Någon dag efter detta springer hästarna i hagen och min häst snubblar och rasar ned på knä. Jag hade ingen aning om att en sådan sjukdom fanns. Men det stämmer ju bra in. Nu när jag ser tillbaka så vet jag ju att jag tyckte att det var obehagligt att rida snabbare än skritt på ojämnt underlag och att han även på en grusväg kunde snubbla till för ingenting. Nu blev det en hel uppsats, skönt att skriva av sig. Jag förstår honom ju mycket bättre nu. Det känna bara så jobbigt att man inte vet säkert.

Tack än en gång för era svar!

Jag fick ta bort min unghäst i början på mars i år pga Slinger/wobbler.

Om du söker på mitt namn, kan du se de trådar som jag har skrivit.
Där står alla hans symtomer beskrivna m.m

Han började att "insjukna" nov/dec-06 och avlivades som sagt mars-07. SÅ det var ett ganska så snabbt förlopp..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka