F

fimichi

Vad är symptomen? Oddsen att bli friska(hur lång tid tar det ungefär?)? Orsak?


Sammanfattat...Vad är slinger egentligen?


/ Fimichi
 
Sv: Slinger

"En häst med slinger är vinglig vilket beror på sjukdomar i ryggrad eller ryggmärg. Vanligt bland unghingstar på bete - orsak kan vara en skada på halskotpelaren beroende på att hingstarna har slagits. Diagnos ställs gnm röntgen. Om det rör sig om lindriga skador brukar symptomen avta efterhand (minst två månader). Vingligheten är oftast över efter ett år, märks då mest vid vändningar som är tvära. Släpning av bakhovar brukar bestå. Uppnår ej full kapacitet. Om hästen ej blivit bättre e. 2 mån kan utdömning ske.
Annan typ av slinger orsakas av inflammation i ryggmärgen, drabbar unghästar. Börjar med symptom på allmäninfektion, utgångspunkt från luftvägarna. (vanligen rhinopneumonitis - virusabort - i centralnervös form). Blodprov tas för att diagnosticera. Ca 1 år e. början kan man se resultat. Även Bornavirus och Borrelios kan ge neurologiska symptom".
(ur Håll hästen frisk)
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 354
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 825
Senast: fio
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp