Slimmad barfotaboot vid tappsko

Esmeralda

Trådstartare
Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer till någon kontinuitet med ridningen. Funderar nu på att ha barfotaboots i reserv så att jag kan rida ändå vid tappsko. Men då behöver barfotabootsen vara tunna och ha bra glid för att det inte ska skilja sig så mycket mot den andra hoven med järnsko. Alla boots jag tittat på hittills bygger rätt mycket undertill, så att hästen blir lite låghalt, samt har en kant som ger för mycket friktion. Har ni något tips på en mer slimmad modell?
 
Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer till någon kontinuitet med ridningen. Funderar nu på att ha barfotaboots i reserv så att jag kan rida ändå vid tappsko. Men då behöver barfotabootsen vara tunna och ha bra glid för att det inte ska skilja sig så mycket mot den andra hoven med järnsko. Alla boots jag tittat på hittills bygger rätt mycket undertill, så att hästen blir lite låghalt, samt har en kant som ger för mycket friktion. Har ni något tips på en mer slimmad modell?
Scootboots bygger väl inte lika mycket?
(inte provat själv).
 
Scootboots bygger väl inte lika mycket?
(inte provat själv).
Jag har scootboots som jag har haft till bakhovarna innan hästen blev skodd bak, men jag tycker att de är lite för tjocka samt har för dåligt glid. Funkar att skritta ut med, men inte i ridhus med fiberunderlag tycker jag.
 
Jag har scootboots som jag har haft till bakhovarna innan hästen blev skodd bak, men jag tycker att de är lite för tjocka samt har för dåligt glid. Funkar att skritta ut med, men inte i ridhus med fiberunderlag tycker jag.
Aha, fiber.
Då har jag nog inga idéer. Hoppas någon annan vet något.
 
Du kan inte lära dig slå på tappskor själv förresten? Eller går hovarna sönder för mycket?
Tapppskokursen har har räddat mig MÅNGA gånger genom åren...
 
Du kan inte lära dig slå på tappskor själv förresten? Eller går hovarna sönder för mycket?
Tapppskokursen har har räddat mig MÅNGA gånger genom åren...
Jodå, jag har skott massor under mina år i travstall😅 och har tappskokompetens och har alla verktyg osv. Men problemen är 2:
- Jag ska åka på träning på annan anläggning och tar in hästen som visar sig ha tappsko, tidsbrist, hinner jag slå på ny sko?
- Det avgörande: I och med att hästen tar av sig skorna ideligen uppnår de skor som trots allt sitter kvar inte tillräckligt mkt slitage för att kasseras vid ordinarie skoning och därmed har jag inga gamla skor att slå på. Och de som trampas av i de 2-4 ha stora kuperade hagarna är antingen försvunna eller bananböjda 😒
 
Jodå, jag har skott massor under mina år i travstall😅 och har tappskokompetens och har alla verktyg osv. Men problemen är 2:
- Jag ska åka på träning på annan anläggning och tar in hästen som visar sig ha tappsko, tidsbrist, hinner jag slå på ny sko?
- Det avgörande: I och med att hästen tar av sig skorna ideligen uppnår de skor som trots allt sitter kvar inte tillräckligt mkt slitage för att kasseras vid ordinarie skoning och därmed har jag inga gamla skor att slå på. Och de som trampas av i de 2-4 ha stora kuperade hagarna är antingen försvunna eller bananböjda 😒
Attans. Svårt läge.

Mina brukar möjligen böja dem lite när de tappar. Men de går oftast att banka till.
2 hade jag nog löst med att be hovis forma till en extra uppsättning skor att ha på lager 😅.

Men för att få glidmoment på fiber känns det nästan som det skulle behöva vara metallundersida eller något.
Gummiliknande känns ju inte som det skulle gå alls?
 
Jodå, jag har skott massor under mina år i travstall😅 och har tappskokompetens och har alla verktyg osv. Men problemen är 2:
- Jag ska åka på träning på annan anläggning och tar in hästen som visar sig ha tappsko, tidsbrist, hinner jag slå på ny sko?
- Det avgörande: I och med att hästen tar av sig skorna ideligen uppnår de skor som trots allt sitter kvar inte tillräckligt mkt slitage för att kasseras vid ordinarie skoning och därmed har jag inga gamla skor att slå på. Och de som trampas av i de 2-4 ha stora kuperade hagarna är antingen försvunna eller bananböjda 😒
Om den trampar av sig skor så ofta så är det ju något med skoningen som inte stämmer?
 
Tror inte där finns någon annan boot än scootboot som skulle ha tunnare sula. Dom är ju väldigt tunna och har svårt att se att någon boot med tunnare sula än så skulle ge ordentligt skydd. Limskor är väl enda alternativet.

Personligen hade jag plockat skorna på en sån häst och kört barfota istället. Förstör ju hoven totalt om den drar skor hela tiden. Sen hade jag sett över foderstaten och se till att den får rätt mineral. Ger man till exempel krafft miner eller liknande innehåller don skyhöga mängder med järn som förstör hela mineral balansen och slår ut koppar, zink och annat som är viktigt för bra hov hälsa.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: EmmaN
·
Utrustning Tyckte mycket av barfotabootstrådarna handlade om ridning/hållbarhet (men mycket bra läsning ändå för en helt oinsatt :bow:) så därför...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 164
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 615
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp