Slickar sig om tassarna + morötter

squarepants

Trådstartare
Vår hund har nu för bara någon dag sedan börjat slicka sig om tassarna väldigt mycket. Förut har hon gjort det kanske någon enstaka gång om hon varit blöt länge eller har mycket smuts mellan trampdynorna.
Jag funderade på om hon kan vara torr på dynorna så det är därför hon slickar? Har smörjt in med helosansalva varje gång efter hon varit ute.
Tvättar tassarna när de är smutsiga och torkar alltid torrt med hårblås. Har ni varit med om något liknande? Vad kan det vara? Svamp?

Sedan en fråga till:
Morötter till hund?
Hon är gaaaaalen i morötter och äter genast upp maten om där ligger lite rivna morötter. Annars så äter hon någon kula lite "då och då". Att ta bort maten efter 10min (eller liknande) så hon skall känna sig "pressad" gör ingen skillnad. Gör det något om hon får lite per mål? (blir väl ca 1½-2dl dagligen)
Hon fick det igår en gång och blev inte lös i magen.
Har det någon skadlig effekt?

Sv: Slickar sig om tassarna + morötter

rätta mig om jag har fel men är inte morötter jättenyttigt för både hund och människa? Så att få i sig lite extra gott skulle väll inte skda, antar jag..

Och det där med tassarna.. Har du provat riktig salva som jägarna har på deras hundars tassar? Kanske fungerar om det typ är vägsaltet som kliar.. Inte säker där heller men det kan ju vara vört ett försök

Då fortsätter jag med det :d

Ingen mer som har några funderingar om tassarna?

Då fortsätter jag med det :d

Ingen mer som har några funderingar om tassarna?

Min hund gör precis likadant, o hon har gjort det sen hon va lliten, e 2 år 8 mån nu.. har testat med ngn ja kunde köpa hos vet men det skulle man tvätta hunden varje gång man vart ute o ja slutade emd det då det blev jobbigt.. då min hund e stor..
min både slickar o gnagar o ligger verkligen o biter. bruka få stora sår av det.. o hon gör det på alal fyra tassarna..

Zinita;9365296 min både slickar o gnagar o ligger verkligen o biter. bruka få stora sår av det.. o hon gör det på alal fyra tassarna..[/QUOTE skrev:
Är det inte jobbigt om hon får sår då?????

Tassarna: Det är inte så att hon har mcyket päls mellan tårna? Klipp bort det då.

kan det vara så att hon blir torr då du tvättar och blåser torrt? Räcker det inte med att sjölja och torka med handduk?

Pröva att smörja innan hon går ut - kan det vara en idé - för att skydda tassarna?

Har du provat Skillingaryds hundsalva? Den är superbra mot klåda. Sätt en liten klick på tassen/mellan trampdynorna så smälter den själv. Den smakar tjära och brukar inte vara så aptitlig för hunden.

Vad gäller morötter så är det bara nyttigt. Men varför inte ge hunden en hel morot att gnaga på istället för att ge rårivna?

Immer

Är det inte jobbigt om hon får sår då?????

Självklart e det jobbigt, men vet ej va ja ska göra för att hon ska sluta, så fort ja ser/hör att hon gnager så säger ja självklart till henne..

Tack för alla tips! Skall kolla på salvan, Immer!
Det funkar inte med hästsalvan? :angel: :p

Hel morot kanske skulle funka.. Men det är just det att de blandas med kulorna som gör det gott, tror jag.
Hel morot kanske är bra för tänderna? Så de blir tvättade och fina :idea:

Jag har oxå hört att morötter skulle vara nyttigt, har dock ingen säker källa.

När det gäller tassarna, det är inte så att du nyligen bytt foder? Jag har hört av flera att deras hundar reagerade så på ett foder som de är (eller har blivit) lite överkänsliga mot.

´Morötter är ingen fara för hunden men gör varken till eller från ur nyttighets synpunkt då hundar överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig råa morötter.

När det gäller tassarna - det kan vara svamp! Kolla om det är rött och irriterat mellan trampdynorna.

Javan

´Morötter är ingen fara för hunden men gör varken till eller från ur nyttighets synpunkt då hundar överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig råa morötter.

Men råa morötter är betydligt mycket billigare än tuggben :)

Immer

Men råa morötter är betydligt mycket billigare än tuggben :)

Immer
Absolut :) men det var några som påstod att det var nyttigt för hunden och det är ju inte nyttigt-nyttigt dvs det gör varken till eller från.

Min gamla flat ÄLSKADE morötter och låg gärna och gnagde på en!

Det kan nog vara så att din hund har fått eller håller på att få svamp mellan trampdynorna. Prova att pudra med vanligt fotsvampspuder, Pevaryl, som du köper på apoteket (samma som för människor). Man kan behöva hålla på ganska länge och pudra flera gånger varje dag men det hjälper. Se till att hålla så torrt som möjligt mellan trampdynorna, det måste var helt torrt när du pudrar. Helosan hjälper inte, det kan ibland göra att de slickar ännu mer.

Min hund äter upp hästarnas fodermorötter, varje dag går hon och tar en stor morot. :d Hon tycker det är väldigt mumsigt. Hon mår prima!

Hon hade öven problem med tassarna, tvättade rent och smörjde in med idominsalva. Sen dess har hon slutat. Kanske kan satsa på ett par skor på tassarna när det är blött och smutsigt så såren hinner att läka.

:)

Senast ändrad av en moderator:

Hej Zinita, det som din hund har är nog exem..jag har ssjälv två kungspudlar och är noga med att klippa tassarna, väldigt noga under tassarna, mellan tårna så att det inte fastna snö för till slut blir det som en snöboll under tassen och då får de ont för att tårna trycks isär..jag vet inte om ni förstår vad det är jag försöker förklara, men det är iaf så att om de då för exem av det så kan det fortfarande vara kvar tills nästa sommar där på, så det är inte bara på vintern som hundarna har exem.. :) Och denna vinter ska jag köpa skor/strumpor som jag kan använda för jag ska låta de dra mig tex på skidor:) Det kommer de att älska tror jag;)

Nu har jag inte läst igenom alla svar..

Våran vovve slickade och naggade sig på tassarna, mellan klorna. Då ringde vi till våran veterinör och rådfrågade, och som svar sa hon att vi skulle smörja in tassarna med vanlig grönsåpa.
- Och tro det eller ej, men det funkade kanon!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 054
Senast: Rumpnissen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 739
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Ena hunden är lite rödaktig i pälsen mellan tårna och trampdynorna. Han verkar inte besvärad av det, slickar inte eller liknande men jag...
Svar
7
· Visningar
5 582
Senast: Elementary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023