Slickar på frambenen. Ont?

Finns en duktig tjej på djursjukhuset i Hässleholm, Indi och jag har gått hos henne under hösten/vintern.

Om inte Metacam hjälpt alls känns det ju lite fundersamt om det verkligen sitter i muskler/leder, det borde väl ha blivit lite förbättring med smärtlindring då.... ?

Mina har slickat på framben (och mattor/sängöverkast/etc) när de haft problem med tonsiller och/eller öron, har även hört många med "maghundar" som sett samma beteende.

Finns en duktig tjej på djursjukhuset i Hässleholm, Indi och jag har gått hos henne under hösten/vintern.

Om inte Metacam hjälpt alls känns det ju lite fundersamt om det verkligen sitter i muskler/leder, det borde väl ha blivit lite förbättring med smärtlindring då.... ?

Mina har slickat på framben (och mattor/sängöverkast/etc) när de haft problem med tonsiller och/eller öron, har även hört många med "maghundar" som sett samma beteende.
Tonsillerna är borttagna för längesedan. De är även kollade igen av veterinären, ifall nåt blivit kvar,

Överhuvudtaget har han (alltid haft) en (o)vana att slicka och "smaska" väldigt mycket. Som yngre kunde han (och även minst ett av kullsyskonen) ha riktiga sessioner med "luftslickande" dvs där han slickade intensivt och hetsigt rakt ut i luften och det var jättesvårt att få honom att sluta. Veterinären trodde det "satt i skallen" till slut. Efter en Metacamkur för en skada upphörde luftslickandet.

Även nu är han väldigt smaskig, inte hetsigt och stressat utan smackar mycket med tungan innan han ska slappna av när han ligger osv. Svårt att förklara men det är väldigt märkbart och nåt han alltid hållit på med. Så ibland undrar jag om benslickandet också är en vana, fast ny, nåt pillande typ nageltuggande hos människor?

OBS att han inte är en stressad hund, MEN väldigt intensiv som de flesta Beauceroner (...?) och alltid redo, trots sina 10 år på nacken.

Jag vill bara inte att han ska ha ont. På senare tid har han snubblat (?) 3,4 gånger i trappan, vilket oroar mig. Både när han gått uppför och nån gång nerför.

Jag ska kolla upp Hässleholm :-) Tack för tipset, Åsa!

Tonsillerna är borttagna för längesedan. De är även kollade igen av veterinären, ifall nåt blivit kvar,

Överhuvudtaget har han (alltid haft) en (o)vana att slicka och "smaska" väldigt mycket. Som yngre kunde han (och även minst ett av kullsyskonen) ha riktiga sessioner med "luftslickande" dvs där han slickade intensivt och hetsigt rakt ut i luften och det var jättesvårt att få honom att sluta. Veterinären trodde det "satt i skallen" till slut. Efter en Metacamkur för en skada upphörde luftslickandet.

Även nu är han väldigt smaskig, inte hetsigt och stressat utan smackar mycket med tungan innan han ska slappna av när han ligger osv. Svårt att förklara men det är väldigt märkbart och nåt han alltid hållit på med. Så ibland undrar jag om benslickandet också är en vana, fast ny, nåt pillande typ nageltuggande hos människor?

OBS att han inte är en stressad hund, MEN väldigt intensiv som de flesta Beauceroner (...?) och alltid redo, trots sina 10 år på nacken.

Jag vill bara inte att han ska ha ont. På senare tid har han snubblat (?) 3,4 gånger i trappan, vilket oroar mig. Både när han gått uppför och nån gång nerför.

Jag ska kolla upp Hässleholm :-) Tack för tipset, Åsa!

Hm.... intressant, två av mina har fått sina tonsiller bortopererade, Kenzo (som ju inte lever längre) och Garibaldi, båda har/hade kvar beteendet att "luftslicka" trots att hals och även öron (som båda hade problem med innan tonsilloperationen) varit helt ok. Undrar om det har något att göra med de borttagna tonsillerna.... ärrvävnad, eller nåt annat kanske? Men det har varit ett ganska konstant slickande som varken ökat eller minskat. När det kommer mer/annorlunda slickande som i Rs fall nu så börjar man ju helt klart undra vad som kan vara på gång.

Ang. snubblandet - mina gamlingar fick lite sämre balans och hade lättare att snubbla/halka ju äldre de blev. När vi flyttade ner hit till gården så vägrade Kenzo gå in i vardagsrummet förrän möblerna och mattorna var nerflyttade - han ville inte gå på laminatgolvet i vardagsrummet, han kände nog att han inte hade riktig stabilitet, vilket väl får ses som ganska normalt om de börjar uppnå 10 årsålder och uppåt. De sätter ju även muskler sämre på äldre dar. Men jag förstår att du blir orolig. :(

Här är en artikel där det står lite beroende på vart hunden slickar kan problemet sitta på olika ställen.

http://etologica.se/overdrivet-slic...ch-ryggproblem-efter-anvandandet-av-halsband/

Min äldsta border collie, 9 år, slickar ofta på frambenen på kvällarna. Jag har alltid misstänkt att han skulle kunna ha problem runt skulderbladen då han inte är så korrekt byggd där. Sedan läste jag denna artikel, som för övrigt någon här på buke hade länkat till (älskar att man lär sig så mkt av att läsa här inne!) där det bl a stod "Hundar som slickade sina framtassar visade tecken på inflammation och obehag i nedre delen av nacken medan hundar som slickade sina framben hade muskelspasmer och inflammationer i den intrascapulära regionen (runt skulderbladen). De hundar som slickade sina baktassar visade sig ha skador i ländryggraden."

Jag har inte kollat upp min hund än då han inte visar på några andra problem i vardagen, stundtals arbetar han dessutom ganska mkt med fåren. Men känner att det börjar bli dags, för när jag använder backontracks nättäcke på kvällarna när vi kommer in, slickar han knappt något vilket för mig är ytterligare ett tecken på att det är ngt som inte är rätt då det blir en så tydlig förändring av täcket.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 158
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj