slickar inte på saltsten.

C

CeciliaAndersen

min systers häst har inte rört sin saltsten sedan dem stallades in i typ September :crazy:
är det farligt att hästar inte slickar på sin saltsten, eller det gör ingenting?
är det nödvändigt att hästen äter salt? har hört att det bara behövs om hästen dricker dåligt eller arbetas hårt och svettas väldigt mycket.
denna häst dricker som han ska och rids inte speciellt hårt och svettas bara väldigt lite.

annars får man ju ge honom salt i lösform i samband med fodring av krafftfoder. vad för salt ska man köpa då?

Sv: slickar inte på saltsten.

Många kraftfoderblandningar och mineralfoder innehåller salt så om hästen äter sådant kan saltbehovet vara fyllt genom detta. Annars är det bra att blanda salt i fodret för att fylla behovet och då går det alldeles utmärkt att använda vanligt hushållssalt.

hans saltbehov kan vara fyllt på annat sätt, dvs av fodret. Blanda i salt i vanliga fodret om du vill vara säker. Utöver saltstenen får mina hästar 1 msk per dygn.

Jag blir nyfiken på vilken sorts saltsten det är - är det 100% salt eller är det med diverse mineraler och andra tillskott i?

Det är en gul saltsten :) vet inte vad det är för märke.

Hej.

Enligt min åsikt så behöver de allra flesta hästar som tränas och rids normalt extra tillförsel av salt +fri tillgång på salt dvs saltsten av typen som baseras på vakuumsalt bör alltid finnas till hästen.

Det är ju inte enbart salt som förloras vid svettning utan även andra ämnen (elektrolyter) Vilka ju är otroligt viktigt för att hästen ska kunna prestera. En häst som har för låg saltbalans kan ha kraftig vätskebrist utan att känna direkt törst.

Alla hästar behöver således extra tillskott på salt. Dygns behovet brukar ligga på mellan 10-30g salt/dygn. Hästar har en enormt hög tolerans på saltintag varpå det som inte behövs utsöndras via njurarna.

Vi ger rent havssalt till våra hästar (varje kväll i kraftfodret) Vid kraftig ansträngning eller varma dagar får de extra salt utöver kvällsfodringen. Vid tävling brukar vi vattna med saltlösning utspätt ca10g salt/1 liter vatten.
Vi köper vårt havssalt på granngården.

Senast ändrad av en moderator:

Bara nyfiken. Varför havssalt och vad är rent havssalt?

Jag ger ungefär en matsked grovsalt utan jod (billigare än kraffts)per dygn då hästen inte äter salt självmant och dessutom dricker dåligt.

vad har du för bevis för detta?

Vad jag har för bevis??? Jag har läst massor om just hästars saltintag. Men jag har inte själv kommit fram till studieresultaten utan tagit del av andras kunskaper och forskning. Tränar själv mina hästar mycket och har därför läst om deras behov vid höga saltförluster och låga....Det är nog bara att du själv läser så kommer du nog fram till samma sak.

Varför jag ger havssalt??? Det mesta av allt salt man anänder kommer väl från havet.... ser det därför bara naturligt att ge "rent" havssalt, alltså inga tillsatser utan bara utvunnet salt ifrån salttankarna. Tycker att det är lätthanterligt och att man kan köpa så pass stora mängder att det räcker länge. Utan att för den skull vara i otympliga förpackningar. Sedan är det lätt att få tag på, och det håller bra pris.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Vinur
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 156
Senast: Docka
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 330
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V