Slickar av sig pälsen!

Blåsippan

Trådstartare
Hej! Ni som också har katter, har ni någonsin hört talas om att en katt slickar av sig pälsen så den blir nästan naken? Min katt gör det någon gång om året och veterinären på kliniken säger bara att jag ska övergå till något av dom svindyra foder dom säljer, men jag tror inte på foderallergi eftersom hon får samma foder hela tiden och det här bara händer ibland! Stress? Men det finns inget som har ändrats i hennes liv och det här har inte hänt i samband med dom operationer hon har genomgått, för då har hon ju orsak att bli stressad. Vet inte vad jag ska göra, det är synd om henne och det ser hemskt ut..,:confused:
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Är det över hela pälsen eller bara på vissa områden? Kan hon slicka för att hon har ont någonstans?
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Hon slickar av sig lika på båda sidor och frambenen, tror absolut inte det har med någon smärta att göra.
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Min mors katt gjorde detta och han hade problem med sköldkörteln som gjorde att hormonerna var konstiga. Nu blir han behandlad mot det. Men annars skulle jag se det som understimulering och stress.
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Min mammas katt har gjort det pga foderallergi, hon blir bättre på specialfoder och framför allt efter en mirakelmedicin som gjorde att all hennes päls kom tillbaka och hon aldrig slickar sig längre *peppar peppar* (mer än vanlig tvätt då). Hon fick extra mycket bekymmer med överdriven tvättning och pälsavfall på magen efter en bukspottskörtelinflammation men med denna medicin, som hon kan äta för alltid enligt veterinär, så håller hon sig superfin. Kan ta reda på medicinens namn om du vill så kan du rådfråga din veterinär om den?
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Är det konstaterat foderallergi också? Tycker inte det kan vara det på min katt eftersom hon får samma mat hela tiden och det kan gå månader utan att hon slickar av sig pälsen. Men det där med sköldkörtel låter som det stämmer, vill gärna veta vad medicinen heter så jag kan googla lite mer på både den och sjukdomen!
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Skäldkörtelproblem kan man kolla via blodprov, det är enkelt. Min ena biter av pälsen på magen, på bakbenen och på en fläck på frambenen. Jag tror på henne att det beror på stress.
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Är det konstaterat foderallergi också? Tycker inte det kan vara det på min katt eftersom hon får samma mat hela tiden och det kan gå månader utan att hon slickar av sig pälsen. Men det där med sköldkörtel låter som det stämmer, vill gärna veta vad medicinen heter så jag kan googla lite mer på både den och sjukdomen!

Foderallergi har blivit konstaterat. Medicinen heter Ciklosporin Ivax.
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Hej.Min katt gör oxå det. jag har en Ragdoll han började för ca 2 år sedan.
Slickade helt frenetiskt,han hade inget hår mellan benen eller på insidan av framtassarna.Riktigt jobbigt.
Veterinären hade ingen aning!!!
Sen träffade jag en kattuppfödare som hade så på en av sina han katter. Hon sa till mig att det heter "cat scrubs" eller nått sånt.
Tydligen så blir det nån hormon rubbning på han katterna när man kasstrerar dom.
Ungefär som ett tvångsbeteende. Så nu har våran katt börjat igen!! Så han får gå omkring med en tratt.Sen på kvällen tar vi av den för att han ska kunna " tvätta" sig normalt. Och det fungerar en stund sen börjar han med sitt maniska beteende. Blir arg på oss när vi säger till,vänder sig om och fortsätter.Så då får han ha tratten på igen!!! Jobbigt. Förra året blev han bättre när han fick vara ute på lina och titta på fåglar m.m han har varit bra hela hösten och pälsen har växt ut.men sen började han igen nu till slutet av januari.
Men vi har hela tiden fått säga till honom om det går över styr.
Så jag har ingen aning om hur man ska få slut på det....tyvärr
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Min katt gjorde det förut, hon slickade sig sårig på magen.
Veterinären trodde det var foderallergi och vi testade allt möjligt tills de till slut kunde göra ett test som sa att det inte var foderallergi utan damm och kvalsterallergi.

Nu gör hon det väldigt väldigt sällan och aldrig så hon får sår.
Ganska konstigt egentligen om hon är allergisk mot damm och kvalster för tant har bestämt sig för att vara inne katt på äldre dar.
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

En kompis katt gjorde likadant och veterinären trodde på foderallergi. Blev dock inte bättre av foderbyte men när katten fick flytta till ett hem med kattkompisar försvann beteendet direkt. Så kanske någon form av understimulering?
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

I ditt fall låter det ju som att det är stressrelaterat. Att slicka av sig päls är ett ganska vanligt stressbeteende hos katt. Det kan bero på hormonella förändringar pga. sjukdom men det kan handla om rena miljöfaktorer. Har katten blivit kollad av veterinär och bedöms vara fysiskt frisk får man göra en utredning av miljön och se om beteendet går att härleda till något specifikt i miljön.
 
Sv: Slickar av sig pälsen!

Det kan vara olika saker som gör att en katt frenetiskt tvättar sig så pälsen försvinner.
Som andra skriver kan det vara foder, stress, understimulering men även smärta.
När katten tvättar sig utsöndras endorfiner vilket ger smärtlindring så jag skulle kolla upp katten hos en annan veterinär så du får ett annat utlåtande av någon som inte sett katten tidigare. Speciellt eftersom katten är opererad så skulle jag kolla upp den för smärta, hittar man inget så har du i alla fall uteslutit den saken, samma sak som du förmodligen gjort med fodret eftersom katten äter samma sak hela tiden.

Jag håller på och läser väldigt mycket om dessa beteenden hos katter för tillfället så jag är väldigt inne på att det kan vara smärta i din katts fall, annars kolla en extra gång på vad Sol skriver! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 280
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp