Slemsäck?

UllaBeata

Trådstartare
"Mitt" sto fick förra året en ganska mjuk (antagligen vätskefylld) knöl mitt på knäet. Först tänkte jag inte så mycket på den, men sedan när vinterpälsen försvann så började den synas lite mer. Så småningom tog vi hit veterinären som fick kika på den och hon trodde att det var en slemsäck som svullnat upp, en slags skyddsreaktion mot slag, sparkar och liknande.
Hon sa att det oftast inte var farligt, och eftersom hästen inte ömmade, haltade eller visade att hon hade ont så tyckte hon att vi kunde fortsätta träna som vanligt.
Hon berättade också att man kan behandla den genom att droppa ut vätskan genom ett slags rör (ett ganska enkelt ingrepp) och att den då kan gå ner. Ibland gör den inte det heller, men hon sa att det då mest är ett "skönhetsfel", eftersom hästen (i alla fall i det här fallet) inte besväras av den.
Vi gjorde den här behandlingen på hästen men knölen gick inte ner. Jag har ridit som vanligt sedan ingreppet (i höstas, sept kanske) och hästen har varit helt frisk hela tiden.
Men jag är ändå lite orolig eftersom den inte går ner.

Skulle det kunna vara skadligt?
Jag litar verkligen på min veterinär och vet att hon är kunnig, men i skrivande stund är jag lite orolig. Förstår egentligen inte varför jag är det eftersom hästen verkar må prima, men det skulle i vilket fall vara intressant att höra era tankar om det här.

/Anna

Sv: Slemsäck?

Putt putt :angel:

Ingen som har någon annan idé? För jag tolkar er tystnad som att ni inte tror att det är något allvarligare än en slemsäck, vilket iofs är skönt.

/Anna

Frågan är var den sitter, är det i senskidan? Om vi pratar framknän så vet jag inte det sitter ngn slemsäck där, men kan minnas dåligt. Hursom så efter en senskideinfl t ex, så kan man få en kvarstående fyllnad, som är just ett skönhetsfel. Samtidigt så kan det naturligtvis vara en kronisk inflammation med, man kan ju ultraljuda om man vill.

Men är hästen kry och ohalt och u.a. finns väl inte mkt anledning att rota i det. Ponnyn hade en fylld slemsäck (inte knäet dock) förut, som jag kollade upp för att vara säker (han hade inga problem). Den bedömdes som den alltid skulle vara kvar, men faktiskt så efter sådär 1½ år började dne gå ner, och idag märks den inte ens. (Vi tappade aldrig på ponnyn, det fyller nästan alltid på)

Okej, tack för svaret! :bow:
Jag tycker själv inte heller att det känns som någon större idé att rota i det när hon verkar må såpass bra. Och skulle den ändra form eller växa eller så får jag ringa på vet.
Jag vill nog mest få det bekräftat att jag inte behöver oroa mig (jag är bäst i världen på att oroa mig för saker :angel: )
Men som sagt, tack för svaret! :)

/Anna

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18