slår sig på udda ställe

Travtjej_87

Trådstartare
Hej.
Jag behöver höra om någon har någon idé, vi har ett litet problem med vår 3åring.
Han slår sig på ena bakbenet när vi kör honom,
lättast att förklara är att säga att de är ovanför tåkappan fast vid kronranden, där är han i å slår sig varje gång vi kör honom.
Jag vet inte riktigt vad vi ska göra, någon som har något tips?
Ska vi bara lägga på skalpers å försöka få den att täcka där framme eller ska man ge sig på å byta skor?
Han går ju med järn skor runt om + tunna silikon sulor fram..
Bolla gärna ideér med mig :)
Jag har aldrig varit med om att en häst slår sig på detta ställe tidigare nämligen...
Tacksam för alla tips :)

Sv: slår sig på udda ställe

Bakvända skor fram. O sätt på skalpers. Kan funka om du lindar bakbenen så den breddar mer. Använd helst inte kotring det e väldigt stor chans att det skaver.

Mitt kallblod har gjort så hela livet. Jag hade alltid boots bak vid körning. Sen försökte vi ha snabbare överrullning fram. Öppen tå funkar säkert men att gå med sådana skor permanent kan påverka hovbenet. På min körde varierade vi med halvrunda/tvärtå/sidokappor.

Våran 3 åring slog på sig ett tag både på hovar och på ben.. Tog ut en ET och det visade sig att hon va stel i korset och därför slog hon på sig...
Ett tips om hästen börjat slå på sig nu och inte gjort de tidigare koll så den inte fått nå problem i höft och kors och det e därför den sparkar på sig..
Tydligen ett av de första tecken på att hästarna e lite snea och stela är att de börjar slå på sig på benen eller hovar

försök få bort problemet så fort som möjligt, då det annars kan sätta sig i huvuvdet på hästen om han hela tiden slår sig o får ont.

Jag råkade ut för detta också. Jag fick rådet att sätta på ett par lätta boots fram och det hjälpte. Nu har jag också satt på tåöppet och då blir det ännu mer marginal till bakhoven men bara bootsen hade räckt.

Slår han sig i alla farter eller bara i låg eller hög fart?
Jag hade börjat med att korta tårna fram och sätta på skalpers eller boots bak som skydd. Om han springer och slår på sig kommer han att springa och spänna sig vilket bara kommer att ge fler problem framgent.

Förutsatt att hästen är genomkollad och fräsch finns det nog mycket att trixa med. Du har fått bra råd.

Jag skulle även försöka "räta upp" honom lite bak (utan att veta hur han ser ut) dvs höja trakten och korta tån något i den mån det går. Samtidigt testa med halvrunda fram ev tvärtå (om inte halvrund fungerar). Nu vet jag inte hur din häst ser ut men många inom travet vill ju ha långa tår fram för att dels hästen ska trava samt att den ska "ha fötter" att kunna gå barfota. Jag är lite allergisk mot det och föredrar i den mån det går korta tår även fram eftersom hästarna annars lätt kan få problem (tex hovleder) vilket också i sin tur kan resultera i att den slår sig mer.
Som sagt, det var rent allmänt, men kanske något går att testa?

Bakvända skor som någon föreslår är det jag skulle prova i sista hand, det brukar bara sluta med ett sämre framsteg som är långt in under kroppen!

Vet tex en häst som slog på sig mycket, gick en längre period med bakvända, blev inte bättre, slog sig mindre med vanlig sko och normal tå och slår sig inte alls med PG.
Hur man provar sig fram beror dock på vilken typ av framsteg hästen har!

Kort tå och relativt höga trakter bak, eventuellt extra långa traktarmar, brukar dock alltid vara bra på dessa hästar!

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 257
Senast: Susan
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Madde71
·
Hästvård En gång i tiden var jag ägare till en häst med världens vackraste svans, idag är dock den svansen ett blott minne :( Min lilla madame...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama