Slår om i bak...

Tesla

Trådstartare
Hej alla duktiga Bukefalister!

Är det någon här som kan komma med bra tips/övningar för att få hästen att spåra ordentligt i galoppen? Min pålle vill gärna smita undan när jag kräver lite mer samling och han har svårt för att spåra och sätta under sig ordentligt (han är under utbildning, dock ingen unghäst). Nu har han även utvecklat den olaten att han slår om i bak när det blir jobbigt, ffa på böjda spår :banghead: något som kanske inte är så praktiskt att göra på tävlingsbanan ("halvt byte" - kan man införa detO_o?).

Tacksam för alla tips och råd! (Vi ligger på Lätt B-nivå, har precis börjat jobba med öppna/sluta i trav).

Sv: Slår om i bak...

Först; är du säker på att den är helt fräsch? kan vara något som gör att den inte vill spåra ordentligt och sedan vid lite press är obehagligt och gör att den slår om.
Är den kollad och fräsch så är mitt tips att bygga upp genom korta bitar galopp, du bryter av innan hästen slår om. Galoppfattningar och övergångar. Och de korta bitar som du galopperar är det noga med att hålla rak, och sedan bryta av innan den byter...

Är 100% säker på att han är helt fräsch.

Just övergångar och korta bitar galopp är något jag börjat träna extra mycket senaste tiden, tack för bekräftelsen på att jag är inne på rätt spår:) Måste nog dock bli mer noggrann med att han verkligen är helt rak.

Fler tips emottages tacksamt! Gärna konkreta övningar man kan roa sig med på 20x40-bana eller på grusvägar.

Steglängdsändringar i galoppen - växla ganska tätt mellan stora steg, halvstora steg och kortare steg (men inte så korta att han slår om) i korta pass med pauser emellan och jobba med att han ska jobba korrekt i alla varianter. Så småningom kommer både hans styrka och hans lydighet att göra att han inte kommer ihåg att lösa problemet med att slå om, även om du flyttar de korta stegen mot mer och mer samling.

Lär dig hitta gränsen till när han slår om. Sen utmanar du den gränsen hela tiden men håller dig på rätt sida om den sas.

Sen hade jag kollat sadeln. Har en vän här uppe som har haft precis samma problem med sin häst i precis samma utbildningsfas. Hade med den på sadelprovning och testade lite olika varianter. När rätt sadel för hästen lades på kunde hon pressa honom på ett helt annat sätt utan omslag. När vi la på en av de andra sadlarna igen kom problemet tillbaka.

Låter som ett kanon-tips som kommer passa oss bra! Just fokus är något jag måste jobba med hela tiden. Lille hästen blir så lätt uttråkad och börjar tänka på annat, eller så "tror han" vad vi ska göra härnäst och börjar med någon övning helt på egen hand och ofta helt bakvänt mot vad det faktiskt var jag hade tänkt vi skulle göra:meh:

Ska prova din övning nästa dressyrpass, igår var vi på tävling (nöjd med ritten som helhet trots ett nedrans omslag i utgången av en galoppvolt) så det blir ett par lugna dagar för herren innan vi laddar igen!

Jag har varit inne på den banan, att jobba honom precis nära "gränsen" utan att han slår om, för att på det viset bli starkare i momentet. Jag har dock inte ännu hittat/lärt mig exakt vart gränsen går, dan varierar lite på dagsform och humör har jag märkt (hos både häst och ryttare).

Så var det sadeldjungeln också :yuck:... Jag är mycket väl medveten om att jag inte har den till 100% optimala sadeln för varken mig eller hästen, men det fungerar för stunden. Detta är dock inget problem som kommit i samband med den sadel jag har, sadeln har jag haft sedan långt innan han började slå om i galoppen. Kan visserligen ha med sadeln att göra iaf, det kan jag inte utesluta. Tids nog ska vi nog också hitta den perfekta sadeln (och som jag ska jubla den dagen :D). För att inte detta ska bli en tråd som lämnar fokus på min ursprungliga fråga så kan vi väl avsluta sadeldiskussionen här och nu (innan den ens har börjat ;)).

Har du tillgång till spegel? Annars får man släpa ut en välvillig kompis på banan.
Rid mot kompisen/spegeln och titta på den inre bakbenet, jag sätter hundra spänn på att det ligger innanför hästen i dubbla spår. Alltså att bakbenet ligger närmare mitten mot banan.

Sen är det "bara" att korrigera framdel mot bakdel, dvs tänk/rid öppna. Att peta in bak och begära att hästen ska gå fram, då har du att göra resten av det passet.

Jag tänker tvärt om dvs man rättar framdelen på bakdelen. TS: Tänk "fyrkant" när du vänder på volten för att få hästen rak, dvs du använder ytterhjälperna för att flytta framdelen på bakdelen. då kommer bakbenet "in".

Jag uppfattar att ni menar samma sak, dvs. att man rättar in framdelen på bakdelen.

Ja jag läste som en kratta - satt på jobbet :( ;)

Var själv förvånad ;) blandrastik och jag är ju typ gifta i fråga om samma reflektioner sen många år , trots att vi aldrig öht språkat med varandra öht , men vi postar typ samma svar i trådar oavsett ämne ? ;)

Senast ändrad:

Jag har tyvärr inte tillgång till spegel men ska försöka tvinga ut någon stackare som får stå med mig i paddocken någon dag. Jag tror som du, att han går på dubbla spår.

Låter som en bra övning som både du och Mackan är inne på :) Vilken gångart är övningen tänkt för? Alla 3 eller bara galoppen?

Ja jag läste som en kratta - satt på jobbet :( ;)

Var själv förvånad ;) blandrastik och jag är ju typ gifta i fråga om samma reflektioner sen många år , trots att vi aldrig öht språkat med varandra öht , men vi postar typ samma svar i trådar oavsett ämne ? ;)

Jag menar blott..:D
Vi är ju i princip alltid överens.

Jag har tyvärr inte tillgång till spegel men ska försöka tvinga ut någon stackare som får stå med mig i paddocken någon dag. Jag tror som du, att han går på dubbla spår.

Låter som en bra övning som både du och Mackan är inne på :) Vilken gångart är övningen tänkt för? Alla 3 eller bara galoppen?

Kan du galoppera så är väl det bara bra, men det är rätt så knixigt, det lätt att hästen antingen går fram, eller spårar. Eller ålar sig fram i nåt mitt emellan. Då väljer jag fram, och då är det fram som gäller.

Så börja i skritt, fortsätt med traven då det känns bra.

Update:

Igår red jag ut en tur på skogsvägarna och testade lite... Tänkte att om jag rider en svag öppna i trav och sedan fattar galopp ur denna så borde jag rimligtvis komma åt det där nedrans bakbenet:sneaky:. Tror bestämt att jag lyckades, för hästen hade till en början inte alls någon lust att fatta rätt galopp - mycket enklare att ta den andra ju! Fick till det efter ett par försök - och då fick jag en helt annan typ av galopp mot vad vi vanligtvis har - mission accomplished :D Galopperade bara en liten bit (och bara njöt) och sedan gav jag mig INNAN det blev omslag eller annat tok. Nu längtar jag som bara den till nästa ridpass så att jag kan testa fler av era braiga tips!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 285
Senast: Kilauea
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Dressyr Jag skulle vilja förfina mina galopphjälper. På grund av att jag själv är skev har jag svårt att fatta höger galopp. (Jag jobbar med min...
Svar
13
· Visningar
3 260
Senast: axel
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?