Slår ner tån i marken ?

gylle

Trådstartare
Hastigt uppkommen hälta i förrgårkväll, går lite fram och tillbaka, difust ansvälld i benet ljummen överallt även hov, ingen markant värme över något parti, puls knä, kota, hov första kvällen, iom puls i hov drogs sko + sula av, lite svart sörja som luktade skunk under sulan i strålfåran, hovbandage med jod lades på över natten. Hoven kall utan puls morgonen efter dock fortfarande ansvälld uppåt i benet och fortsatt halt. Utgick därför att det trots allt inte satt i hoven, ingen reaktion någonstans i hov/ballar med visitertång, skon slogs på igen dock utan sula.
Lika halt i morse har stått i liten sjukhage under dagen, bättre vid intag dock inte helt ohalt. Nästintill ohalt i skritt dock syntes tydligt att hoven sätts ner annorlunda tån slås liksom ner i marken (blev väldigt markant när man gick på vår singelplan. Då singeln skvätte iväg friskt vid varje nedsättning av hoven. Vad säger ni någon som sett just detta rörelsemönster Var satt problemet då ?

Sv: Slår ner tån i marken ?

Det har suttit bak i hoven, hovböld högt bak i hoven, kom upp vid ena ballen i kronranden. Det har varit orsaken de gånger jag har sett en häst röra sig så.
Finns säkert andra orsaker.
En gång hände det nu för ett par månder sen, direkt efter skoning och då satt den bakersta sömmen för högt och togs bort, men tyvärr hade det redan blivit en blödning, med böld som följd.

Kan lägga till att de då gärna avlastar lite bakdelen av hoven när de står också, om man ser efter.

Senast ändrad av en moderator:

Gissar obs gissar på att det kan vara som ovanstående säger. hovböld elelr sömstick.
Nyligen skodd?

Var det riktigt rejält med sörja kan det ju även vara riktig ordentlig hovröta som krupit uppåt i strålen och vidare.

Gissar obs gissar på att det kan vara som ovanstående säger. hovböld elelr sömstick.
Nyligen skodd?

Var det riktigt rejält med sörja kan det ju även vara riktig ordentlig hovröta som krupit uppåt i strålen och vidare.

Lukten på sörjan fick mig att assosiera till hovböld, var ganska övertygad när jag såg det att det öppnat sig en hovböld (hästen fick för första gången på sig helgjutna equipak sulor ca 5 dagar innan och har känts superfräsch dock ej riden de sista två dagarna pga fölning som tog tid och de andra fick skrota i hagen istället). När dessa sulorna härdar blir det ju rejäl värme under dem, så de borde ju klart kunna locka hovbölder att spricka om där gömmer sig något skit. Därav att jag så snabbt accosierade till hovböld alterrnativt att han reagerat på sulltrrycket som dessa sulor ger, därav att jag ryckte skon och sulan direkt och satte på jodbandage över natten.
Det som är så konstigt som fick mig att släppa tanken på hovböld var att hoven var kall morgonen efter ingen puls och noll reaktion på visitertång, lik förbaskat var hältan kvar. Min första tanke nu när jag såg gångstilen var också hovböld baktill (sörjan fanns i bakre delen av strålfåran), ville hörra om fler accosierrade denna gångstil till samma sak, dock finns ingen reaktion alls på att man klämmer ihop balarna rejält med visitertången vlket de ju brukar ha vid hovbölder i bakre delen.
Hmmm, år nog knalla ut och lägga ytterligare ett hovbandage, det skadar ju inte även om det i slutänden skulle visa sig att det inte sitter där

Bingo :D
Hältan helt borta idag, lade på animalintex hovomslag igår kväll, klippte även till ett par avlånga bitar som jag varma tryckte in så mkt det gick uppe i strålfårorna. Märkbart irriterad irrriterad av bandaget, stampade med hoven, svällde på ännu mer i benet under natten är helt ohalt nu på morgonen sprang med honom på gården. Har låtit bandaget sitta kvar och även hällt ner jod i det, han får ha det medans han är ute i sjukhagen, måste försöka fixa mer animalintex under dagen för naturligtvis var det sista jag tog nu. Varför behöver man alltid sådant på en helg, och aldrig någonsin en vardag ?

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 378
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 431
Senast: domesticus
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 015
Senast: Boj
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka