Slår med huvudet, vad göra?

Emro

Trådstartare
Jag har ett litet problem vid ridning. Hästen slår väldigt med huvudet, kastar upp det och försöker dra tyglarna ur handen på mig. Jag undrar främst vad det kan bero på och hur jag kan göra för att det ska bli bättre.

Hästen har tidigare haft en ficka i munnen som har irriterat, det är nu läkt, men den känns ändå av. Det bett hon har nu är det som ägaren tycker fungerar bäst. Ja, alltså som ni nu förstår är det inte min häst så jag kan inte påverka utrustning och så, utan mer hur jag rider.

Då jag även har ridit på ridskolehästar som har haft munbesvär som numera är läkta så slår de också mycket med huvudet och försöker dra tyglarna ur handen på mig.

Är detta sånt som är vanligt om hästen har/har haft munbesvär. Att den då fortätter med huvudet?
I övrigt tycker jag själv att jag har en mjuk och stadig hand så den borde inte bringa obehag för hästen.

Tips på vad jag kan göra för att förbättra? Försöker nu ignorera det och smacka på lite istället när hon börjar krångla.

Alla tips emottages tacksamt!

Sv: Slår med huvudet, vad göra?

Min foderhäst kastar oxå en hel del med huvudet (väver upp och ner). provade martingal, men det var lika med noll. Allt kändes hopplöst. tills jag blev rekomenderad att sätta på ett gummisnodd rätt så löst (så hästen i alla fall kan gå med huvudet "normalt"). Har nu använt det 6-7 gånger, har iofs fått dragit åt den ibland då hon i början kastade ännu värre (hon blev väl chokad över att det plötsligt var något som tog emot och tog i mer).
Nu när hon haft den ett tag så har hon succecsivt slutat att kasta med huvudet, då hon förmodligen upptäckte att det blev väääldigt jobbigt :smirk:.

Det kan ju vara värt att prova och gummisnoddar är ju inte så dyra :idea:

Missade att du skrev att du inte kunde påverka utrustningen då det inte är din häst.
Men tror du inte att om du frågar ägaren om du kan få sätta på en gummisnodd?

Om kastningarna beror på att hästen har problem med munnen utelämnar jag. Då det ändå inte är något jag kan påverka...

Lycka till!!!

Min dotters ponny hade liknande problem förr men han slutade helt då vi bytte bett. Du skrev att du inte kan göra någonting åt saken när det gäller utrustning men du kan ju iaf prata med henne om det och föreslå det, för det måste väl vara ett problem för henne också?

Lycka till!

Tack för svaren båda två.

Ägaren rider ju ingenting nu, men hon vet att det har varit problem med bett och provat flera olika och detta är det som fungerar bäst.

Nu när jag tänker på det så observerade jag att hon inte gjorde på samma sätt när jag red i skogen. Red alltså ut idag och då är hon pigg och frammåt och bryr sig inte om bettet, inte mer än att hon gärna själv vill länga tyglarna när vi saktar av till skritt.

det ka ju vara så att hästen lider psykiskt av bettet, traumatisk barndom typ (hehe). så va det iallafall på min häst o hon blev så mkt lugnare när ja provade hackamore på henne, eftersom hn antagligen va "rädd" för bettet. ändå har hon alltid vart snäll att tränsa med bett men jag upplever att hon gillar hackamoret. du måste väl kunna prata med ägaren om du kan få prova något annat? annars får du väl prova med grimma, funkar det oxå o om hästen trivs bättre med det så föreslå något bettlöst. kan oxå vara så att du är hård eller stum i handen eftersom du haft problemet med fler hästar (uppfattade jag det rätt). lycka till :)

Tack för ännu ett svar.

Vill inte låta självgod, men tror inte det är fel på min hand. Börjar tro att hon vill komma undan arbete lite eftersom hon inte beter sig så när man rider i skogen.

Vad det gäller andra hästarna så hade dom haft en skade och reagerade negativt på bett även efter att skadan läkt. Jag har ridit samma vid senare tillfälle och det har då bättrats.

Får rida lite till och se hur det känns, kan ju också vara så att hon förknippar bettet med ont eftersom hon har haft ont innan, men det ska inte vara några problem nu.

Tack ändå för alla synpunkter och förslag!

Har du kollat upp hästens rygg? Annars är det en bra idé att göra det. Det är inte ovanligt att hästar får sättningar i manke, rygg eller kors. Fick hem en fullblodsvalack för ett par månader sedan, han va väldigt besvärlig med huvudet, tänderna kollades, vargtand plockades ut, utöver det lät jag en kiropraktor se över hela hästen, idag är han en ängel att rida. Väl värt att prova.

Om allt annat är kollat o vi förutsätter att hästen är helt frisk så föreslår jag en fast martingal under en period. Fick själv ha det till min häst som kastade med huvudet tog bara ett par träningar innan han fattat galoppen.

fast martingal är banlyst i sverige. hellre inspänning eller ännu bättre, snodd

...det var mer än jag visste.

på en ridskola där jag var gick några av hästarna ofta med fast martingal, och jag upplever det som en bättre lösning än gummisnodd...

vem har förbjudit den och varför?

fast martingal=matringal som man fäster i nosgrimman (bara så att vi har samma uppfattning om vad det egentligen är) eftersom den till skillnad från inspänningstyglar inte är elastisk kan den få hästen att tappa balansen då den har huvudet låst i ett visst läge. med inspänning eller snodd kan hästen röra på huvudet om det skulle behövas men undviker det oftast, med martingalen sitter huvet fast.

jag är 99% säker på att man inte får använda den o ja tycker att det är rimligt, men ja kan inte lova att det faktiskt är så

Senast ändrad av en moderator:

Kolla så inget skaver på huvudet på henne.

Jag hade ett arabsto som skakade ordentligt på huvudet efter en stunds ridning. Tidigare ägare hade bytt till annat tjockare bett och satt dit nosgrimma bl.a. Jag böt till ett bridongbett (ja, jag är mycket mjuk i handen), det belv lite bättre men inte bra. Då började jag exprimentera med tränset. Efter ett tag visade det sig att det var pannbandet som skavde när hon blev varm. När jag tagit bort detta slutade hon skaka på huudet helt.

jag är med på att den sitter i nosgrimman
men att huvudet sitter fast är jag inte riktigt med på, man spänner den ju inte så hårt att hästen går med krök på nacken

på tävling får man inte använda den, men vem ska kolla om man har det hemma??

Om den sitter så löst att hästen är fullt möjlig att röra huvudet förstår jag inte vad den ska va till för nytta. Hjälptyglar i allmänhet döljer ändå bara symptom att något gör ont eller inte är som det ska på hästen

Hej igen!!

En del svar gar droppat in i tråden. Jag har sen jag startade tråden bara ridit i skogen och där finns ju inte problemet alls.

Idag tänkte jag ta tag i dressyren igen, och tänka sig, hon gjorde ingenting alls. Bara lugn och fin med huvudet.

Men tack för alla svar och jag kommer att lägga dem på minnet om det här skulle vara ett fortsatt problem, vi håller fortfarande på att lära känna varandra.

Silly skrev:
fast martingal är banlyst i sverige. hellre inspänning eller ännu bättre, snodd

haha.. förstod inte först och fattade att martingal överhuvudtaget var bannlyst! :D ojojoj...skyller på febern! :p

en hjälptygel ska vara just en hjälp för ryttaren och inte ett instrument för att knöla ihop hästen så mkt som möjligt :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: skiesabove
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 498
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info