Slår i vid trav..

M

malinvz

Hej !

(Denna tråd finns även på icelandichorse.se forumet)

Jag är letar efter en tävlingshäst med stor kapacite, och jag har hittat en intressant vallack på 7 år. Som jag är väldigt intresserad av.

Men det är så att han "smider" alltså slår i när han travar, han har stor och rumslig trav. Min tränare sa att man kan få poängavdrag vid tävling, men att man kan få bort detta genom att sko på ett annat sätt, och att det kan vara för att han är obalanserad.

Eftersom det inte är min häst så vet jag inte om det är för att han helt enkelt är obalanserad eller att är det för någon annan anledning. Vad kan detta bero på, och går det att få bort ?

/ Malin

Sv: Slår i vid trav..

MIn sköt/medryttarhäst slog ofta i hovarna i traven innan, men när vi bytade hovslagare så slutade han med det. Så det kan bero på felskoning.

Min valack gör så när han blir distraherad och kommer ur form och balans... Tror jag säkert är lätt hjälpt med bra träning, han är ju inte så gammal ännu... Min har väl blivit mer stabil först nu i 10-11-årsåldern... :crazy:
Har för mig att någon sagt att det kan bli så om de sänker ryggen i traven.
Gör han det mycket eller bara ibland?

Heej, tack så mycket för svaren !

"Skuggi" jag vet faktiskt inte om han sänker ryggen ofta, eftersom jag har bara ridit honom ungefär minuter sammanlagt :(

Ofta kan hästen smida pga ren obalans och brist på samling, så jag skulle snarare sätta min hatt på bristen av samling då faktiskt hästen sänker ryggen istället för att höja den.

Visst kan skoning medverka till detta problem, men långt ifrån så ofta som många verkar tro.

Min häst kan göra så ibland, men mest på dåligt underlag då han tappar balansen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 757
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 569
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben