Slår i när han trampar under sig - skydd?

DeLexus

Trådstartare
Hej!

Har en relativt ung häst som varit skadad mycket efter att han blev påkörd för några år sedan. När han nu börjar bli frisk och därför börjar gå "rätt" så slår han i hovarna när han trampar under sig, särskilt vid ökningar. Antar att han kommer bli bättre på detta men....

Jag vet inte exakt vad det är han slår i för det är svårt att se, men det låter som hov mot hov. Jag har fått för mig att han slår i bakhoven mot undersidan av framhoven!? Är rädd att han ska skada sig. Någon som har erfarenhet av detta och tips på vilka skydd jag bör använda? Har boots fram men det "klonkar" ganska bra ändå...

Sv: Slår i när han trampar under sig - skydd?

Om det bara är hovarna han slår ihop finns det nog inte så mycket du kan göra vad jag vet. Verkar han vara brydd av det? Snubblar han när hovarna slår ihop?

Det finns olika anledningar till att de slår ihop hovarna men de två vanligaste är obalans och för långa hovar bak och svaghet och avslappning.

När de börjar att gå i form och i avslappning så är det inte alls ovanligt att de börjar slå ihop för att styrkan och farten inte finns genom hela kroppen. Dels så får de ett långt steg bak och hinner samtidigt inte upp och undan med framhovarna. Det kan åtgärdas genom att man kräven mer samling och ibland räcker det med att korta tån bak.

Jag skyddar med boots fram i ett sånt läge under perioden det behövs och medan man åtgärdar.

låter som om hästen "smider". Bakhoven slår i undersidan av framhoven. Brukar inträffa på unghästar och stora hästar som inte fått tillräcklig stabilitet och styrka i bakdelen än.

Min häst gjorde så och jag skodde henne med lätta skor med tvärtå fram, hon hann undan fortare med frambenen. Sedan tunga "ridskor" bak och tog en större storlek på skorna och la ut traktarmarna längre bakåt. De bromsade steget lite och med tyngre skor får steget ngt högre rörelse än lång och flack

Låt hästen hitta sin balans i sin takt i öppen form för att kunna jobba rätt.
Använd boots.
Balansen får den genom att kunna använda nacken utan att den är låst av för hårda tyglar att balansera upp kroppen.
När hästen är tillräckligt stark att öka takten så smider den förhoppningsvis inte.
Det är obehagligt för hästen och på sikt så kanske hästen inte vill länga steget då det gör ont att slå i fram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 764
Senast: Ceta
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 399
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: nullo-modo
·
Trav Hejsan! Har tänkt att börja köra mitt kallblod lite mer kontinuerligt, men jag har märkt att han är lite rädd att trampa sig. Han...
Svar
3
· Visningar
2 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka