Slår i framhovarna, vad göra?

A

allroundhästarna

Jag har gjort en upptäkt (tror jag) med min ena häst. I samlad galopp, (och galopp "på stället"), och om man håller han innan ett hinder så riktigt SLÅR han i framhovarna i backen. Han sätter under sig bakbenen ordentligt. Jag har ridit på lite hårdare underlag några veckor nu och då hörs det verkligen (därav upptäkten). Vad jag tänker på är: att det troligtvis är orsaken till hans hovsprickor fram!?!
Vad gör man för att komma bort från det att han SLÅR i hovarna?

Sv: Slår i framhovarna, vad göra?

Ingen som har förslag, åsikter eller något?????

Jag förstår inte heller. Har hästen onormal frambensaktion?

Hur slår han i hovarna? Mot vad? Undersidan mot marken? Eller undersidan mot bakbenen? Eller?

Hur ser han ut i fötterna och hur är han skodd?
Det låter som han har stort övertramp och inte hinner undan med frambenen innan bakbenen kommer.

Om han har långa tår är det troligt att han kan bli lite snubblig fram och försvåra överrullningen.
Hovarna blir också svagare om hoven har flytit ut mycket.

Prata med din hovslagare och/eller be en annan hovis om en second opinion.

Ska försöka att förklara mer noggrannt. Om vi galopperar i arbetsgalopp på ridbanan så galopperar han lugnt och normalt med ganska rund galopp. Men om han ska exv hoppa så blir han lite ivrig och då börjar han att sätta bakbenen ordentligt under sig och blir ganska lätt fram. Varje galoppsteg i den situationen tar han i och slår i hovarna i backen med alla kraft han har. Det bara dånar. Det är inga runda galoppsteg utan mer upp och ner i frambensrörelsen. Sist hovis skodde så trodde han att hans horisontella hovspricka fram (se annan tråd) troligtvis beror på att han slår i hovarna så hårt i galoppen. ( det är tydligen en vanlig orsak). Så jag undrar lite vad man kan göra för att få bort att han drämmer i hovarna. (utan att sluta hoppa, eftersom att han älskar det)
Ändra sits? Använda hjälptyglar? Andra förslag?
Fråga gärna om ni inte förstår vad jag menar.
Jag vill gärna få bukt med detta, som jag tycker är ett problem.

Kan har inget tips som förändrar detta att komma med, men skulle inte hovis kunna sko med nån slags (stötdämpande?) sula undertiden ni får bukt med problemet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 220
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur