Slår dem??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Znooty
  • Startdatum Startdatum
Z

Znooty

Många tycker att "vi" slår hästarna inom trav sporten men vi slår INTE(!!!!) Hästarna vi ger dem bara uppmuntrande klappar bara så att alla vet! Jag vill gärna veta era åsikter :bow: :bow: så skriv!! // Znooty! :)

Sv: Slår dem??

Gör inte du som jag och ger dom en omgång innan fodring så dom inte sparkar i boxväggen???

nilema skrev:
Gör inte du som jag och ger dom en omgång innan fodring så dom inte sparkar i boxväggen???
Joho då, självklart! Och en BPM:are på morgonen så det vet sin plats... Dessutom har jag märkt att regelbundna BPM:are ger längre o större mular, vilket ju är super bra, när jag piskat dem (en handrare såklart och mutad banveterinär) hela upploppet för att de ska få mulen först.. :angel: ;)

nej nej inte piskat....uppmuntrande klappar var det :angel:

Ja just det var så det hette :) För visst beter dom sig bättre och springer fortare då?

Fast för att riktigt "plåga" min häst brukar jag...hmm...SJUNGA :devil: för honom och då ni.... :) då behövs inga uppmuntrande klappar (undrar varför han har huva???)

Kan min "skönsång" räknas som uppmuntrande små tillrop???
Klappa händerna duger om man samtidigt stampar med fötterna... typ raketen :D

bulan skrev:
Kan min "skönsång" räknas som uppmuntrande små tillrop???
Klappa händerna duger om man samtidigt stampar med fötterna... typ raketen :D
Om den går upp i falsett eller innehåller babyspråk.. ;)
Men stampa fötter kan vara svårt på upploppet?

åh..ja den är nog en fin mix av falsett, babyspråk och något konstigt kraxande men det fungerar för han springer som tusan :D
Stampa med fötterna måste gå på nåt sätt (med risk att ramla ur sulkyn...) måste fundera på det :confused:

jag menar under loppen många jag har träffat tycker att det ser brutalt ut :(

Znooty skrev:
jag menar under loppen många jag har träffat tycker att det ser brutalt ut :(

Ärligt talat kan jag oxå tycka att det ibland ser illa ut.
Personligen tror jag inte att hästen springer fortare för att man bankar skiten ur den :mad:
Men i de flesta fall ser det nog värre ut än vad det är.

Vad är det som ser brutlat ut, är det bruket av pisken? Kommer kritiken från människor som är insatta i hästsport överhuvudtaget eller är det från "vanliga" människor?

Inom travet bör vi absolut ta kritik som denna på allvar, enligt vad jag förstått så är pisken i farozonen. Inte blir det bättre av att några inte kan kontrollera sig alls. Att driva en häst så den kommer in med märken som hände för några veckor sedan tyder på total brist på respekt för hästen och tillfällig sinnesförvirring(?). Om man inte kan tänka klart i loppen ska man inte köra. Jag tycker att sådana tilltag ska ge avstängning i minst 2 år. Travsporten klarar sig bra utan dessa kuskar.

I Sverige är drivningen väldigt hårt reglerad. Jag tycker inte det ser illa ut och kan inte tänka mig att hästarna far illa när det sköts enligt regelboken. De flesta kuskar driver inte speciellt hårt.

I några andra länder är det inte alls samma focus på drivning och där kan det verkligen se brutalt ut. Vem vill sätta upp Mike Lachance (USA) efter hans uppvisning förra året? Ingen jag känner... Huh.

Ja, tyvärr kommer det ju ibland kuskar som i ivern driver lite för hårt.
min sambo var med och tittade på trav en sådan gång och han som redan tidigare är lite skeptisk mot travsporten blev ju inte mer imponerad av vad han fick se.

ja! i sverige är det inte så mycket men i usa & frankrike.......

I fransk travsport tycker jag att man kan se en klar förbättring det senaste 10 åren vad gäller hårda drivningar.

Har, tyvärr, flera gånger snackat med hästfolk, som inte är intresserade av trav, att vi är " idioter, djurplågare, skulle själva ha en omgång med piskan" osv osv. Visst är vi bättre än i en del länder vad det gäller hur och när drivning får ske, men tyvärr finns det rötägg även bland kuskar och det är ju sånt som blir RUBRIKER i stor text i tidningar....

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
970
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 192
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
712
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V