Släpvagnskunniga - räcker det att byta påskjutsdämpare?

Alexandra_W

Trådstartare
Släpet har bestämt sig för att bakåt är helt onödigt att röra sig. Så fort jag vill backa så trycks damasken på draget ihop helt och hållet (såg det är ett hål på damasken med, inte för det påverkar funktion men väl skyddet för grejerna under) och bromsarna slår i.

Räcker det - generellt sett - att byta påskjutsdämparen i sådana fall?

Släpet är besiktigat u.a. sent i somras.
 
Jag kan inte nått sådant men är det inte bara att justera bromsarna mer? Det gjorde dom på mitt släp när det hände.
 
Jag kan inte nått sådant men är det inte bara att justera bromsarna mer? Det gjorde dom på mitt släp när det hände.

Jag har haft samma problem förr. Då höll de på att justera ihjäl sig utan resultat. Sen försvann problemet av sig själv. För att nu vara åter.

Men då släpet är besiktigat ua så är jag mer inne på - särskilt med trasig damask - att dämparen faktiskt är "slut och kaputt". Fast jag kan inte särskilt mycket heller - men inbillar mig att feljusterade bromsar skulle märkts på annat vis med?
 
Jag har haft samma problem förr. Då höll de på att justera ihjäl sig utan resultat. Sen försvann problemet av sig själv. För att nu vara åter.

Men då släpet är besiktigat ua så är jag mer inne på - särskilt med trasig damask - att dämparen faktiskt är "slut och kaputt". Fast jag kan inte särskilt mycket heller - men inbillar mig att feljusterade bromsar skulle märkts på annat vis med?

Nä jag märkte inte något särskilt :p Dom tog väl inte så bra bara?
 
Låter mer som backautomatiken inte fungerar. Inget dom kontrollerar vid besiktning. Har ingenting med påskjutsanordningen att göra.
 
Låter mer som backautomatiken inte fungerar. Inget dom kontrollerar vid besiktning. Har ingenting med påskjutsanordningen att göra.

Utveckla?

Jag kan inte påstå att det känns som jag har full koll på hur bromssystemet fungerar, men jag har försökt. Och googlat. Och det tycks som tre saker dominerar. Ett är nåt som sitter vid/i bromsbackarna/trummorna och kan bli glappt, så det funkar dåligt backa. Två är feljusterade bromsar. Tre är byta påskjutsdämparen. Jag blir dock inte klok på om påskjutsdämparen funkar "åt båda hållen"? Alltså både dämpar påskjut från släpet mot bilen när man bromsar under färd, och dämpar bilens påskjut mot bilen när man backar - eller om det bara spelar roll kring det första.

Och ja jag kan fråga en verkstad och ska det, men släpet var in och ut på verkstad för EXAKT samma sak (bromsar låser sig vid backning) för några år sen. Det justerades och donades och tre olika verkstäder var inblandade. Men inget blev bättre (däremot lyckades de vid ett tillfälle justera bromsarna så de låg på och allt blev glödhett, jättespännande att upptäcka det på motorvägen..)
 
TILLÄGG som slog mig. Förr när jag hade problem låste sig hjulen helt, och om man tvångsbackade blev det "släpspår" i underlaget.

Idag så det kändes som jag tryckte släpet bakåt med låsta bromsar, men hjulen rullade, det var normala rullspår i snön.

Om det påverkar svaret.
 
Antagligen är det så smutigt/rostigt att bromsbackarna inte kan rotera ur läge när du backar. Så demontering och rengöring av bromsarna borde nog kunna göra susen. Några timmars trevlig sysselsättning en helg! :D
 
Om det hade varit påskjutsBROMSEN hade du känt det vid inbromsning vid körning. Oerhört obehagligt! :crazy:
Den kollar de ju vid besiktningen dock.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Om det hade varit påskjutsBROMSEN hade du känt det vid inbromsning vid körning. Oerhört obehagligt! :crazy:
Den kollar de ju vid besiktningen dock.

Varför skriver du bromsen med stora bokstäver? *hänger inte med* Dämparen är ju en del av påskjutsbromsanordningen. Man kan byta dämparen separat, eller byta hela påskjutet (vilket kostar äckligt mycket jmf med 'bara' en dämpare).

Så utveckla hur du menar, jag hänger inte med?
 
Varför skriver du bromsen med stora bokstäver? *hänger inte med* Dämparen är ju en del av påskjutsbromsanordningen. Man kan byta dämparen separat, eller byta hela påskjutet (vilket kostar äckligt mycket jmf med 'bara' en dämpare).

Så utveckla hur du menar, jag hänger inte med?
Bara för att inte snabbläsa förbi påskjutsngt. :)

Tänkte bara delge den infon, att du skulle märkt om bromsdelen inte funkade, när du kör rakt fram. Iom du tog upp att du var osäker på om det var samma funktion.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Bara för att inte snabbläsa förbi påskjutsngt. :)

Tänkte bara delge den infon, att du skulle märkt om bromsdelen inte funkade, när du kör rakt fram. Iom du tog upp att du var osäker på om det var samma funktion.

Du menar när bromsarna inte tar?

Och ja. Det märker man. Även på tomma, lätta släp.
 
Bara för att inte snabbläsa förbi påskjutsngt. :)

Tänkte bara delge den infon, att du skulle märkt om bromsdelen inte funkade, när du kör rakt fram. Iom du tog upp att du var osäker på om det var samma funktion.

Ah, då är jag med. Sen, jag är inte helt säker jag skulle märka det. Jag bromsar som en kärring med släp i, mer rulla till stopp. Fördelen med att bo på landet, man kan planera själv. Märkte dock inget sist när jag körde genom stan och i rödljusköer (men det var den gången jag först fick problem att backa den här svängen). Men besiktningen borde ju märkt det.

Men BROMSARNA kan väl ta UTAN att dämparen dämpar? Eller?

Jag vill bli rik, så jag kan skrota släpet och köpa ett nytt. Jag har varit nöjd med det och det har varit ett jättesnällt släp som bara tuffat på i alla tretton åren. Men det lever på sluttampen, så fort jag kan ska det bytas ut. Så vore himla fint att slippa lägga x tusenlappar på att byta halva bromssystemet liksom... Drömma går ju iaf.
 
För långa slaglängder låter det som. Behöver överhuvudtaget inte vara fel på på dämparen, även om det kan vara det med.

Finns en lite bok som heter "Känn draget" som tar upp en del kontroller som är bra att göra.

Tror som någon skrev längre upp - det är en justeringsfråga. Man får justera och justera igen, sen är backarna slut och man byter och börjar om.
Även om bromsarna tar bra och det var inom gränsen vi besiktningen så kan det vara dags att se över.

Det kan med vara så att det börjat kärva så bromsen inte släpper som den ska, behöver inte vara så illa (än) så det går varmt, men ändå slita lite mer än nödvändigt.
Både en och annan mekaniker - både proffs och hemmapulare trycker tillbaka mekaniken och stoppar dit nya backar samt justerar in. Men ska det hålla så ska alla bitar ovillkorligen tas loss och isär, göras rena samt smörjas med rätt medel vid montering. Det är ingen snäll miljö de sitter i! Vad som är rätt medel att smörja med går meningarna isär om så det ger vi oss inte in i, dessutom kan det vara olika.
 
Ah, då är jag med. Sen, jag är inte helt säker jag skulle märka det. Jag bromsar som en kärring med släp i, mer rulla till stopp. Fördelen med att bo på landet, man kan planera själv. Märkte dock inget sist när jag körde genom stan och i rödljusköer (men det var den gången jag först fick problem att backa den här svängen). Men besiktningen borde ju märkt det.

Men BROMSARNA kan väl ta UTAN att dämparen dämpar? Eller?

Jag vill bli rik, så jag kan skrota släpet och köpa ett nytt. Jag har varit nöjd med det och det har varit ett jättesnällt släp som bara tuffat på i alla tretton åren. Men det lever på sluttampen, så fort jag kan ska det bytas ut. Så vore himla fint att slippa lägga x tusenlappar på att byta halva bromssystemet liksom... Drömma går ju iaf.

Du märker det ändå. Hur kärringaktigt man än kör. Känns som du får hela släpet i arslet och puttas framåt. Ungefär som vid seriekrock och du blir påkörd bakifrån. Hände mig med en superlätt gammal husvagn.

@lil-sis Kan inte exakt hur de två olika fungerar men de testar ju både släpets egen bromsfunktion och påskjutsbromsen vid besiktning. Så bromsarna kan ju i sig fungera men påskjutsmekaniken gör att inbromsningen fallerar och så kan det ju vara tvärtom. Om jag inte misstolkat allt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
I hålet som du skriver om, om det är ett tillverkat hål, kan det finnas en smörjnippel som ska ha sig nåt slag med smörjsprutan när det ska smörjas.
 
Köp inte nytt bara för du blir rik är du snäll!
Samma problem på dem med i alla fall.

Så det är onödigt du jobbar och står i för att bli rik, ut och rid en sväng istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 293
Senast: Liten
·
Utrustning Suck. Jag blir knäpp. I somras/höstas var släpet in X gånger hos verkstaden, då bromsarna tvärlåser när man backar. Det trycks ihop i...
Svar
14
· Visningar
19 813
Senast: axel
·
Utrustning Från dag till annan i princip, eller i alla fall vecka till annan så har bromsarna börjat nypa i vid backning på släpet. Jag hade det...
Svar
14
· Visningar
27 960
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 210
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp