Släppt på bete för första gången på många år

orion_x

Trådstartare
Så jag behöver lite hjälp. tror inte jag haft en arbetande häst på bete på typ 11 år och då var jag så liten att jag inte inns hur jag gjorde med foder..
Fick ett ryck och släppte mina två hästar på bete. den ena är ett 2 årigt russsto och den andra en 8 åring travarvalack. valacken är den som jobbar mest. Innan de fick äta gräs så hade han fri tillgång på hösilage och fick 0,5kg betfor, 1kg krafft grund och 1,5kg havre. russet fick fri tillgång på hösilage och ca 2dl betfor och en näve havre. tanken är väl att om det funkar ska de går ute dygnet runt men det kan man ju inte göra bara sådär. Därför funderar jag lite på hur jag ska göra med fodret. Valacken är jag väl inte så orolig för, mest russet. Bägge är ju vana vid fri tillgång på stråfoder, så jag hoppas de inte panikäter :smirk: . Frågar är hur mycket foder de ska få över natten. Russet har får nu bara lite halm över natten. Vill inte hon ska få fång eller kolik juh... jag har ingen aning om hur kraftigt betet är nu. Valacken har fått 1 kg grund och 0,5 kg havre och 200g betfor ungefär. Samte lite hösilage, vilket han iofs inte äter upp allt av ändå. Bägge är nu i lagom hull, men de har bara gått på gräs i två dagar än så länge ;) . Är det en bra start att dra ner på kraftfodret till den mängd jag har gjort?

Sv: Släppt på bete för första gången på många år

Jo, det är en bra början! Dock är det väl inte så jättebra att ha russ och travare ihop, russ behöver inte så mycket bete medans de flesta travare behöver rätt bra bete...

Ja, jag säger bara det. Var försiktig med betet i år. Det är så många hästar som har fått fång i år. Låt dom bara gå ute typ 4-5 timmar per dag i helst 2 veckor minst. Sedan kan du öka på vartefter. Vi har gjort så i 3 veckor nu. Ska göra så i en vecka till. Sedan midsommarveckan ska vi nog prova att låta dom vara ute dygnet runt.

Ojdå, å de som redan gått 7h igår och 6h redan idag. Betet har betats ner en gång av kossor men växt upp, så det är det de äter nu. Anledningen till att det är en travare och ett russ som går ihop är att det är mina hästar och därför går de ihop :smirk: . Russet var lite lös i magen igår, men sen blev det bättre de andra högarna. Men såg kraftfodret bra ut i övrigt?

Jag tror knappt att de behöver något kraftfoder alls, faktiskt....
Möjligtvis skulle jag ge bara lite betfor för att få i dom mineralerna..;)

Har du dom inne på natten?
Russet klarar sig fint på bara bete, och gräset har bra med näring om det är betat en gång innan i år. Hon mår nog bra av att stå inne på natten, så att det inte blir för mycket.
Jag har lite samma problem, jag har en shettis och en ardenner. Jag gör som så att dom går ihop i en bantarhage på dagen. På natten är shettisen inne, och ardennern går på bra bete. Då får dom ju iallafall sällskap av varandra halva dygnet.

Häls Embla

Miissade en sak... russet växer ju en del iom att hon är så ung... Så jag skulle tro att dom kna gå på samma bete... bara man vänjer dom försiktigt, som du gör...

Häls Embla

orion_x skrev:
Ojdå, å de som redan gått 7h igår och 6h redan idag. Betet har betats ner en gång av kossor men växt upp, så det är det de äter nu. Anledningen till att det är en travare och ett russ som går ihop är att det är mina hästar och därför går de ihop :smirk: . Russet var lite lös i magen igår, men sen blev det bättre de andra högarna. Men såg kraftfodret bra ut i övrigt?

Jag tror inte man ska överdriva fångrisken heller. Trots allt får de allra flesta hästar aldrig någonsin fång. Det är naturligtvis bra om man kan tillvänja till betet. Själv har jag dock alltid släppt på direkt från 0 till 24 timmars vistelse i betes markerna. Om man gångrar antalet hästar med antalet betesläpp jag utfört blir det cirka 1000. Av dessa 1000 har 1 häst 1 gång fått ett lätt fånganfall som sedan aldrig återkom. På mina stora kraftiga beten är alltså risken att få lätt fång vid plötsligt betessläpp 0,1 %.

Däremot är jag väldigt noga med att inte ge ett enda korn kraftfoder efter betesläpp. Först om någon häst kvalificerar sig för det genom att inte bli tjockare får dem det. Dock klarar sig även många av tävlingshästarna med enbart bra bete.

OM det är så att det är extra mkt fång i år (vilket jag inte är säker på) kanske det inte är betets fel enbart. Det har skett en väldigt ökning av förbrukningen av blandfodermedel i landet, I några fångfall jag har sett har hästarna stått på ett blandfoder som inneburit en hög stärkelsegiva, släppts på bete med bibehållen kraftfodergiva och genast fått fång. Dessa har jag snarare tolkat som att betet var droppen som fick bägaren att rinna över. HH

Ja det är en bra start. Själv har jag en vbl val och en shettis hemma på ett kraftigt bete. Det (peppar,peppar) funkar bra. Ta det lite lugnt i början bara när du vänjer in dom på gräs och utöka sen.

Travaren har alltid varit svår att hålla i hull, eftersom han har varit hingst så länge. kastrerade honom först förra våren. Därför är jag lite osäker på om jag ska dra in på allt ktaftfoder för hans del. Russet får ingenting, förutom lite betfor med mineraler och vitlök. Det handlar om kanske 0,5-1dl torrt. Inte så mycket. Bägge står inne på natten. Russet har fått halm att knapra på så hon harnått att göra om hon vill, men hon har inte ätit så mycket. Travaren har fått hösilage, men inatt knaprade han nog bara i sig 1-2kg. Så de verkar inte vara så hungriga=)
Dessutom får travaren regelbunden motion. Rids nästan varje dag. Tvååringen brukar också motioneras lite, men inte så mycket.

Jag tror inte man ska överdriva fångrisken heller. Trots
Nej, men man ska alltid ha det i åtanke. Och göra som du skriver är helt åt fanders. Det rekomenderar jag ingen att göra.

OM det är så att det är extra mkt fång i år (vilket jag inte är säker på) kanske det inte är betets fel enbart.
Det kan du ge dig på att det är.Du kan ju ringa din vet eller hovslagare och kolla det om du inte tror mig. Jag har kontakt med flera hovslagare och min veterinär. Och alla säger att det är mycket högre antal hästar i år som har fått fång. Även hästar som eg inte brukar få fång. Det är ju oftast lättfödda hästar såsom russ, shettisar och islänningar.
I år är det många halvblod, araber osv....
Detta pga våren troligtvis och dom kalla nätterna. om hästen går på bete dygnet runt så betar den ju även tidigar morgnar. Det är tydligen då som det är mest kritiskt.

Jag släppte inte mina på bete förrän det var frostfria nätter. Dessutom får mina hästar havre,betfor,mineraler och ibland morötter. Min shettis syns knappt ibland för att gräset är så högt... Då dom stod inne så fick dom ändå komma ut och beta gräs på morgonen. Jag tror faktiskt att mycket är hur man vänjer dom. Min shettiskille fick av förra ägaren en liter havre, trots att han bara stod i hagen. Detta har jag dragit ner men tycker du inte att det är konstigt att han inte fått fång? Däremot vande jag dem långsamt vid gräs.

Hej!
En fråga bara om blandfodermedel. Jag antar att du menar färdigfoder. Vad är det som skiljer dem från rena foder tex havre, korn, majs osv. i hur hästen tar upp det och hur det påverkar hästen? Varför skulle de få lättare till fång av blandfodermedlena?

Jag är inte säker, men jag har för mig att näringsvärdena inte skiljer så jättemycket på olika foder. Och att de i grunden är gjorda av rent foder. Hade för mig att rena spannmål var det mest stärkelserika fodret också. Men jag vet som sagt inte, du får gärna förklara lite mer. Hoppas du förstår vad jag undrar över!
Tack på förhand!

Färdiggjorda blandningar av fodermedel ger inte större risk för störningar än om man själv tog samma ingredienser och blandade ihop i sitt stall.

MEN problemet ligger i att många hästägare inte reflekterar över ingredienserna utan ökar givan så att det kanske blir en väldigt stor dos av en enskild ingrediens som kanske långt överskrider rekommenderad maxgiva.

Vissa ingredienser, t ex korn, majs och soja är mkt potenta fodermedel när det gäller att påverka miljön i hästens tarm och därmed risken för fång, kolik mm.

Om man bara räknar på hur mkt det det blir av varje ingrediens, åtminstone av de som inte bör ges i för stor giva, när man gör sin foderstat borde det inte vara någon nackdel med färdigfoder.

Tack för ett snabbt och bra svar! :bow:
Med andra ord, så borde man även ha en innehållsförteckning över de olika näringsämnessorterna i fodret, stärkelse, protein, cellulosa osv. Ungefär som det finns på människomat?
Fast problemet ligger inte i färdigmaten som sådan, utan att näringsämnen ligger "dolt" i färdiga blandningar? Så om man skulle ge havre/korn eller liknande och inte bry sig om näringsinnehållet, så skulle det vara samma sak och ge samma resultat?

Jaja, jag ger ju inte min häst nåt kraftfoder alls, funderar på att lägga till 1-2 dl havre om dan till hösten bara för att kunna lura i henne sina mineraler. Bara betfor är inte tillräckligt gott enligt henne. Dessutom är jag elak som inte fodrar henne :angel:
Gör den lilla mängden stärkelse någon skillnad för hästen?

Tack,tack igen! :banana:

/Z

Zenith skrev:
Med andra ord, så borde man även ha en innehållsförteckning över de olika näringsämnessorterna i fodret, stärkelse, protein, cellulosa osv. Ungefär som det finns på människomat?/Z

Ja, ffa socker/stärkelse saknas totalt i deklarationerna i Sverige men finns med i vissa länder.

Zenith skrev:
Fast problemet ligger inte i färdigmaten som sådan, utan att näringsämnen ligger "dolt" i färdiga blandningar? Så om man skulle ge havre/korn eller liknande och inte bry sig om näringsinnehållet, så skulle det vara samma sak och ge samma resultat?/Z

Jepp. Den som utformar en foderstat måste tänka på vilka ingredienser som ingår i ett foder och även hur det är behandlat. En viss mängd stärkelse från havre är mycket säkrare än samma mängd stärkelse från kornkross eftersom havren s tas upp mkt snabbare i tunntarmen. Om kornet är upphettad tas det däremot upp snabbare.

Zenith skrev:
Jaja, jag ger ju inte min häst nåt kraftfoder alls, funderar på att lägga till 1-2 dl havre om dan till hösten bara för att kunna lura i henne sina mineraler.
Gör den lilla mängden stärkelse någon skillnad för hästen?

/Z

Stärkelsen i ett par dl havre tas alltså upp snabbt och kan inte vara farligt för hästen. Det finns enstaka hästar som blir helprilliga en stund av den snabba blodsockerhöjningen även av små mängder havre men det är inte heller farligt för hästen (möjligen för ryttaren!)

gejsa skrev:
Nej, men man ska alltid ha det i åtanke. Och göra som du skriver är helt åt fanders. Det rekomenderar jag ingen att göra.

Det kan du ge dig på att det är.Du kan ju ringa din vet eller hovslagare och kolla det om du inte tror mig. Jag har kontakt med flera hovslagare och min veterinär. Och alla säger att det är mycket högre antal hästar i år som har fått fång. Även hästar som eg inte brukar få fång. Det är ju oftast lättfödda hästar såsom russ, shettisar och islänningar.
I år är det många halvblod, araber osv....
Detta pga våren troligtvis och dom kalla nätterna. om hästen går på bete dygnet runt så betar den ju även tidigar morgnar. Det är tydligen då som det är mest kritiskt.
Helt riktigt,så har jag oxå fått det förklarat för mig.Det är väl Fructanet i gräset som ökar när det är kyligt ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden