Slappardag?

S

Syrsa

Får man ha slappardag med sin valp?

Det vill säga, bara traska omkring på den 3 hektar stora naturtomten, jaga fjärilar, tugga tuggben, bada på den egna stranden (dvs utan andra hundar/människor), sova i skuggan och ta en liten biltur till pizzerian? En dag utan träning, "planerad lek", godisletning, tankenötter, nya miljöer eller annan form av "aktiv stimulering"?

Eller är det lika taskigt mot valpen som att låta bli att promenera den vuxna hunden en dag?

*jag blir knäpp av att dagarna i ända fundera på om min valp får lagom stimulans. ena dagen tror jag det blir för mycket, andra att jag gör för lite. suck. min oro, min ständiga oro att göra fel. det borde finnas en manual, eller allmänna riktlinjer*

/Syrsa

Sv: Slappardag?

Herregud klart att man ska göra det! Små valpar behöver inte aktiveras i det oändliga. Jag tycker att din slappardag är väldigt intensiv för att vara en slappardag för en liten valp.

Åja, han sover ju fortfarande ungefär 16 h/dygn, så sådär väldigt mycket hinner vi ju inte med, inte ens på "hemmaplan" =)

Tack för svar! Själv tycker jag att vi har det GÔTT som f*n! =)

/Syrsa

Ojojoj, ta det lugnt du, låt valpen bli harmonisk och trygg och umgås hemma med sin flock! Annars får du en uppspelad hund som förväntar sig ACTION oavbrutet och som inte kan den viktiga konsten att koppla av!

Nu lät det som att det är räsertempo alla andra dagar, men det är det inte! (Vill förtydliga.)

Vi gör ju naturligtvis inte ALL den där stimuleringen varje dag, fyra timmar om dagen. Jag bara undrade om det var OK med en dag på gräsmattan utan att något alls egentligen hände. Vi har haft det väldigt skönt, iaf. =)

(Fast det blev lite svalare, så nu har vi varit inne och sovit på soffan en stund, efter pizza-stölden... se Foto-tråden.)

/Syrsa, med en Keo som är lugn och kan vara passiv. =)

Tycker att det låter som ett perfekt liv för en hund:love:
Oavsett om den är valp eller vuxen så är ju sådana dagar oftast mest värdefulla.

Jag var/är likadan som dig.
Är superorolig för att voff ska bli understimulerad!

Tack pepp! Skönt att inte vara den enda som oroar sig!

Fast egentligen så tränar du ju din valp även när du har en sk slappardag då du promenerar lite på tex stranden. Det blir ju gratis miljöträning:idea:

simba_112, det har du ju alldeles rätt i!
Även om stranden är tyst och stilla så är det spännande att simma en liten kortis (typ 30 sekunder, för jag tycker det är lite för kallt för längre simturer för en liten bebis)

och sen får man ju leka spökleken när man kommer upp! =)

Och alla fjärilar och dofter. Det händer ju ganska mycket även när det inte händer nå´t (tycker en annan).

/Syrsa

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 013
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation