släppa ut kattunge?

S

skrocken

hur länge brukar ni vänta innan ni börjar släppa ut kattungen efter det att ni fått hem den? Naturligtvis följer jag med i början. Vi bor "mitt i skogen".

Sv: släppa ut kattunge?

Tidigast när den är vaccinerad och kastrerad. Givetvis försäkrad också. Och gärna bortåt året så de inte är riktigt lika impulsiva längre.

Det finns så många olika läror om detta!

Vi höll dom (har ett syskonpar) inne ungefär två veckor (eller var det en? *dåligt minne*). Sen fick de gå ut men enbart med vårat sällskap och en liten stund. Tror de var ute max 30 min första gångerna. Succesivt ökade vi tiden och när de varit hos oss ett par månader började vi gå in korta stunder när dom var ute. Det resulterade i att kissarna kom tultande efter! De ville inte vara ute själva. ;)

De båda kastrerades och ID-märktes vid 6 mån och då började de också få vara ute när vi skulle åka bort korta stunder (max ngn timme), men då klarade de fint att vara ute själva även om de föredrog vårat sällskap.

Nu är de 8 månader och de är ute hela dagarna medan vi är på jobbet. De äter frukost och sen vill dom ut. ;) De trivs jättebra med det! På kvällarna är det inne och mys i soffan som gäller. :love: På helgerna när vi är hemma händer det fortfarande att de kommer in och "hämtar" oss och vill ha sällskap ute. Det bästa dom vet är när vi håller på i trädgårdslandet. Då är dom med oss och är fulla i bus! :love:

Vi bor också "i skogen"!

//Alice

Min är 6 månader gammal nu, han fick gå ut tillsammans med oss redan efter en vecka efter att vi fått hem honom (fick honom vid 6 veckors ålder pga div. omständigheter) då fick han gå ut i sele, senare har han fått vara ute på egen hand men under bevakning och sen att få vara ute ensam, fast än så länge bara om vi är hemma.
Ute på heltid även om vi jobbar/är borta kommer han inet att få vara på ännu ett par månader.
Just nu är han på "husarrest" ett tag för han blev kastrerad i måndags.

Vi bor på gård o har långt till vägen så jag är inte orolig för bilar osv. Hade vi bott nära stor väg så inte en chans att han hade fått gå ut redan.

Jag skulle inte våga släppa ut någon katt själv innan den var kastrerad pga. risken att den kommer bort och får ungar som förvildas, eller som bäst kommer hem dräktig och man måste ta hand om kattungar som det redan finns ett för stort överskott av.
Sedan är kattungar liksom alla ungar väldigt impulsrika och har inte lika stor chans att undfly en räv, rovfågel eller lodjur som en vuxen katt har. Så i mitt fall skulle jag bara ha katten ute under bevakning tills den blev 6 månader och kastrerad.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
379
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras