Släppa ut katterna? *ganska långt*

MonteRose

Trådstartare
Ni kloka kattmänniskor, snälla hjälp mig.

Jag tänkte ta mina två innekatter och fara till min bror och passa hans två katter när han är bortrest nästa vecka.

Dessa fyra katter är kullsyskon på två år och alla har bott hos mig som innekatter tills i höstas då jag gav min bror de två katterna som är mest framåt. Brodern bor perfekt ur kattperspektiv och de har anpassat sig bra till ett liv där de kan komma o gå som de vill.

Mina två innekatter har hälsat på hos brodern ett par gånger hans katter har accepterat besök av mina två ganska bra.

Nu äntligen till frågan....

Vågar jag släppa ut mina två blygisar?

Provade idag att sätta halsband med pingla på dem, gick inge bra, den ene fick tjocksvans och gick o gömde sig o den andre fnattade sig frenetiskt.

Kan man släppa ut dem utan halsband?
De kanske inte bryr sig om halsbanden när de ska utforska?

Sv: Släppa ut katterna? *ganska långt*

Största problemet är väl att de kanske kommer vilja fortsätta vara utomhus när ni åkt hem igen.

Halsband har jag slösat alldeles för mycket pengar på, min gammelkatt lyckades alltid få av sig dem så en permanent ID-märkning är väl att föredra.

Katterna är tatuerade men svårtydda samt är osäker på om folk begriper vad de ska göra med siffrorna.

Mina två är livrädda för att gå ut i trappen (bor i lägenhet).

Inbillar mig att i alla fall den ene är understimulerad trots att jag försöker leka med honom och sysselsätta så mycket jag kan.

När vi var i stugan tre veckor i somras så var alla fyra ute på dagarna. Vi plockade in dem strax före skymningen och det funkade bra.

Nej, nej, nej.

Jag hade iaf aldrig vågat.

Dels för rädslan att de ska få smak för utelivet och inte trivas som innekatter sedan, vilket ofta händer. En bekant gjorde nyligen den missen, hade världens goaste, försiktiga innekatt som han tog med till föräldrarnas torp, där hon fick gå ute fritt en vecka, hon gick inte att ha som innekatt igen sen.

Men mycket för rädslan att de ska springa iväg eller bli skrämda.
De är ju inte vana vid utelivet och är risken verkligen värd det?

Sedan är ju också innekatter känsligare för sjukdomar då de har sämre immunförsvar än utegående katter, de har ju en så skyddad vardag. Det är en sak om de ska bli inne-och utegående katter för gott, men bara för ett par veckor hade jag inte tyckt det var värt riskerna.

Speciellt inte som dina katters tatueringar är lite otydliga också.
Håll hårt i dina vänner istället :)

Det är nog sant det du skriver.

Jag vill det bästa för mina katter men samtidigt är de ju mina ögonstenar och vill inte va utan dem. Svår balansgång det där.

Förhoppningsvis är det tillräckligt äventyr för dem att åka bil samt komma till nytt hus och träffa sina syskon.

Jag skulle inte släppa ut katter som inte kommer att få gå ut i fortsättningen. Bättre att inte ge dem smak på vad de går miste om.

Nej jag hade inte låtit dem gå ut, det är grymt att för ett par veckor få leva ute och inne som man vill för att sedan återgå till att bara vara innekatt.

Risken är stor att de protesterar genom att gå utanför lådan.

Det är dessutom alltid en större risk att släppa ut vuxna katter, de har inte lärt sig att hålla sig undan vägar och andra faror.

Så om du tar med dem så låt dem vara inne.

Fast de var ute 3 veckor i somras och det gick bra.

Men det är klart de är ett år äldre nu och kanske för gamla för stora omställningar och mer invanda vid sina rutiner.

Största problemet är väl att de kanske kommer vilja fortsätta vara utomhus när ni åkt hem igen.

Halsband har jag slösat alldeles för mycket pengar på, min gammelkatt lyckades alltid få av sig dem så en permanent ID-märkning är väl att föredra.

Vet ni hur mkt en permanent id-märkning kostar???

Vet ni hur mkt en permanent id-märkning kostar???

Tatuering brukar väl iofs oftast göras i samband med kastrering, men det kanske går på 300 kr om man inte gör det i samband med kastrering. Katten ska ju få lugnande och sedan tatueras. Ring och fråga din veterinär. Väljer man chip kostar det 300-400 kr.

Jag brukar släppa ut mina katter när vi åker till stugan. Bor i stan och här är det omöjligt att släppa ut dem. På något sätt tror jag att de skiljer på situationerna. I stan har de ett litet hus och på landet har de ett stort hus med grön matta, blå himmel och läskiga bilar. Däremot skulle jag aldrig börja gå ut med dem hemma för då skulle jag nog få katter som stod vid ytterdörren varje dag.

Mina går små äventyr men håller sig i närheten och kommer när man ropar. Först hade jag alltid halsband löst fastsatta ifall det skulle hända något men senast så glömde jag dem hemma. Men har nog helst halsband på dem i alla fall. Mina är endast chipmärkta, tror att folk fattar det ännu mindre än tatuering. Eftersom de var vana med sele sen de var små så var halsband en baggis. Jag har visat bilarna för dem och de tyckte att det var jätteäckligt och springer in på tomten fort som tusan om det kommer en bil. Nu har vi iofs inte världens mest trafikerade gata utan en liten grusväg utanför. Jag är mer nervös över räven och vildkatter.

Mina är 4 år nu och i år var första gången de fick komma och gå precis som de ville. Innan dess hade jag dem i sele eller löplina men de ville ut HELA tiden och jag orkade inte vaka över dem ständigt. Tog ett bra tag innan jag slutade vara nervös och nojjig för allt. På något sätt verkar de veta vad som gäller. När vi kommer till stugan står de direkt vid dörren och jamar och när vi kommer hem igen så går de och lägger sig i fotöljen.

Från folk som testat har jag hört flera framgångshistorier. Om det funkade för dig förra gången så funkar det säkert igen. Men det är en risk man tar förstås. Sen så är man ju såklart rädd om sin katt. Det finns betydligt mer risker ute än inne!

Fast de var ute 3 veckor i somras och det gick bra.

Men det är klart de är ett år äldre nu och kanske för gamla för stora omställningar och mer invanda vid sina rutiner.

Det kanske är bra att de har mer rutiner. Då kanske de inte är lika benägna att skaffa sig nya! ;)

Pröva sätt på dem halsband utan bjällra istället?

Jag vet ett flertal människor som varje sommar låter sina katter gå lösa i sommarstugan och sen när de kommer in till stan så vill dem inte gå ut för det. De skiljer på ställena de befinner sig på och förväntningarna de har mellan dem. Men klart det kan vara en risk.
Vi har en katt som vi har med till landet, vi har åkt ut och in - där en vecka, inne i stan 3 dagar osv.
Nu vill han visserligen gå ut här ibland men det är för vi har lärt honom gå i koppel sedan några månader så vi går en promenad iaf varannan dag, helst en kvällspromenad i skymningen som han älskar.
Kanske ett alternativ för dig om det skulle bli så att dina katter börjar protestera? Pröva att gå med dem i koppel och sele på landet först och se hur de reagerar.

Svar till er alla.

Tack för era synpunkter!

Nu är vi hos min bror mitt ute i skogen.
Mina katter känner sig nu nästan som hemma här innomhus. Borderns katter är klart stressade över att ha besök och kommer endast in för att slafsa i sig mat med blixtens hastighet även om det har blivit lite mer avslappnat mellan dem. Det har inte varit några regelrätta slagsmål men broderns katter har tydligt markerat när mina nyfiket smugit fram till dem.

Hade den ene av mina ute i sele som han fick ett litet utbrott av och det tog inte mer än ca 3 sekunder förrns broderns hankatt kom studsandes på tvären med tjocksvans och krum rygg.

I natt när jag var uppe för att gå på toa så öppnade jag ytterdörrn för att se om de ville komma in o äta (de är lite magra i min mening) och då fick jag se en skugga komma farandes bakifrån och ut i natten.... Johnsson, Den fegaste av de fega katterna.....
Jag smög efter ljudlöst och försiktigt och lyckades fånga in honom och vilt fäktande få in honom i huset igen.

Jag märker ju att de väldigt gärna vill gå ut men jag vågar inte släppa ut dem för det känns som om broderns katter skulle jaga dem till skogs då.

Lite märkligt är det tycker jag att broderns katter kommer ihåg mig och accepterar mig utan problem medans de inte accepterar sina kullsyskon. Någon som kan förklara det?

Du låter klok och lyhörd tycker jag! :bow:

Om man ändå kunde läsa deras tankar ibland... jag har aldrig varit med om kullsyskon som träffas igen efter en längre tid ifrån varann, man tycker det är märkligt att de inte kommer ihåg varandra, men kanske handlar det inte om minnet? Kanske är det deras nya, vuxna liv, ändrade personligheter, ny intregritet och revirskännande?
Jag gissar bara :p

Men jag förstår dig som håller dina inne under dessa förhållanden. Känns ju onödigt om de skulle bli jagade till skogs och inte våga sig tillbaka igen. Det är säkert äventyr nog för dem med nytt hus, nya kattpolare, nya lukter och platser. Sånt kan vara nog så mentalt uttröttande :D

Nej, nej, nej.

Jag hade iaf aldrig vågat.

Dels för rädslan att de ska få smak för utelivet och inte trivas som innekatter sedan, vilket ofta händer. En bekant gjorde nyligen den missen, hade världens goaste, försiktiga innekatt som han tog med till föräldrarnas torp, där hon fick gå ute fritt en vecka, hon gick inte att ha som innekatt igen sen.

Varför gick inte det?

Våra katter växlar utan problem mellan uteliv på landet och inneliv i stan. I stan vet de att man inte kan gå ut, så där har de inga ambitioner att komma ut. På landet däremot skulle det vara svårt att hålla dem inne, för där är de vana att kunna gå ut. De blir klängigare och mer leksugna när de är inne, men det är ju inte så konstigt, de har ju mindre stimulans då. Hur de är inne har inte påverkats av att de får vara ute (utom första dagarna de kommer hem till lägenheten, då brukar de sova ut i ett par dagar först. :D)

Det är inte konstigt att de reagerar, det är inte naturligt för katter att ta emot andra vuxna katter i sitt revir. Att de är syskon spelar ingen roll i det fallet, det är fel katt i fel revir helt enkelt.

Låt du din bror katter åtminstone ha sitt utomhusrevir ifred, så slipper ni slagsmål och ev. bortjagade katter.

Jag köper ditt resonemang men vad som gör mig fundersam är att här inomhus så går det hur bra som helst.
Deras revirkänsla är starkare utomhus precis som om de visste att här inomhus så är det människorna som bestämmer.

Tack för dina vänliga ord!

Och tycker det du skriver låter väldigt bra, är bara det att när mina sitter i fönsterkarmarna och följer min minsta rörelse i trädgården med (i mitt tycke) sorgsna ögon, så kniper det lite i hjärtat.

Usch vad egoistisk jag är, borde ju givetvis skänka även dessa två till brodern så att de oxå fick ett fullvärdigt kattliv.
Men jag då? Jag vill/kan ju inte va utan dem. :cry:

Skönt att det funkar för er, men för honom funkade det inte.
Hon var också ganska ung, 6-8 månader gammal tror jag och fick gå ute fritt hela långa dagarna i en vecka ungefär hos föräldrarna, tror hon höll på att riva lgh sen när hon kom hem till lgh.

Det kan ju funka, men det kan ju också bli en hemsk lockelse för dem. Jag hade inte vågat chansa, men så har även samma sak hänt mig med min dåvarande 1,5-årige innekatt, som jag lät vara ute lite hos mina föräldrar, han är numera boende hos dem sedan 5 år tillbaka och jag saknar honom än :(

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 910
Övr. Katt Jag har funderat på detta ett tag och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att bolla lite tankar! Jag köpte min katt Charlie från ett...
Svar
10
· Visningar
1 764
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Ja, egentligen tycker väl jag oxå att katt- GPS är överkurs, men mot följande bakgrund funderar jag på att skaffa en: Katten Edward...
Svar
4
· Visningar
4 840
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama