släppa ut eller inte? hittekatt..

Emmahpemma

Trådstartare
Vi har en fd. hemlös katt här hemma som vi adopterat... han är vuxen (ca 2år enligt veterinär) och har levt ute minst ett halvår..(så länge som kattjouren hade koll på honom).. Han har nog bott hos någon före det, för han var van hundar och gick på lådan klockrent osv direkt han kom till oss... inte det minsta skygg...
Nu ska vi flytta till ett område där det är mkt lite trafik så jag skulle kunna tänka mig låta katten gå ut...
MEN är det så klokt egentligen? hur lätt "förvildas" katten? tänk om han inte kommer hem igen?

eller är klokast att göra en kattgård på uteplatsen?

katten är kastrerad och avmaskad och vaccinerad enligt konstens alla regler...
 
Sv: släppa ut eller inte? hittekatt..

Det där är nog lite olika, vi har haft en hittekatt ute, hon rymde bara till oss och stannade sedan. Mamma och pappas katt är också hittekatt, hon går ute, följer även med till landet och går ute där utan problem.
Sedan har mamma och pappa haft en "återkommande rymling", en katt som helt enkelt försöker flytta ifrån sitt gamla hem :p men hittills har de lyckats hitta honom.

Så, tja, det beror nog på.
 
Sv: släppa ut eller inte? hittekatt..

Till stallet har vi tagit katter från djurskyddet som faktiskt dessutom varit innekatter större delen av tiden hos dem/jourhem som går ute och kommer tillbaka. Olika bakgrunder där nån dessutom hittats som utekatt.

Vi har följt tipset om att ha dem helt innestängda en period för att sedan öppna upp så att de vet vars de hör hemma..och de har då kommit tillbaka "hem" :)

Så länge de känner sig hemma och trygga borde de väl återvända hem, förvildas i den meningen borde de väl inte göra om de inte blivit födda ute i det vilda, eller?
 
Sv: släppa ut eller inte? hittekatt..

skulle tro att det är viktigt att när ni flyttar till det nya huset så låt katten vara inne flera veckor minst, så han verkligen vet att det är "hemma" sedan kan ni nog släppa ut den.
 
Sv: släppa ut eller inte? hittekatt..

säger som de andra ha inne katten ett tag och kolla om den verkar ty sig till er eller om den tar distans. Är den social och kommer fram och vill bli kelad med ligger vid er osv så skulle jag säga att det inte är några problem att släppa ut. Skulle nog säga att katter är ganska smarta de vet var de har trygghet och mat och trivs de så håller de sig till det stället även om katter som redan bor i området försöker "köra iväg dem"

Jag har haft både kattungar "från början" och hittekatter. och alla har hållit sig i närheten. Ibland har de stannat ute några dagar men alltid kommit hem. För mig är det nästan lite plågeri att hålla en katt instängd som är van vid att vara ute om den inte självmant vägrar att gå ut ;).
 
Sv: släppa ut eller inte? hittekatt..

Låt katten acklimatisera sig i det nya hemmet ordentligt. Jag hade låtit den vara inne i minst två månader innan ni släpper ut den första gången så att den verkligen känner sig trygg i det nya hemmet först för det kan ta lite längre tid för dem att göra det när de har haft en tuff tid bakom sig. Öppna sedan dörren och låt katten själv bestämma takten. Den kanske inte alls är intresserad av att gå ut. Första gången kanske den bara vill titta ut genom dörren lite för att sedan sitta på trappan och titta en stund. Lyft absolut inte ut katten genom dörren för då är risken större att den inte hittar hem. En katt ska alltid gå själv när den är ute. Man ska alltså inte lyfta upp katten i trädgården heller för då stör man deras inbyggda orienterings förmåga.

Sedan, om ni vill vara helt säkra på att inget händer katten så är självklart en kattrastgård bättre för då är den utom räckhåll både för andra katter, rävar och bilar. Farorna är tyvärr många för en katt även långt ute på landet där få bilar åker.

Chippa gärna katten också om du bestämmer dig för att släppa ut den och sätt gärna ett halsband med telefonnummer på så ökar chanserna att få tillbaka den om den skulle irra bort sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 891
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp