Släppa in valack till hingst

S

Suprize

Jag vill bara veta lite vad ni tycker om att släppa in en valack till 2 årig hingst... Brukar de vara ngra problem me att ha hingstar me andra?...

Sv: Släppa in valack till hingst

Det kan säkert gå bra bara de får träffas lite lugnt. Börja med att ställa hästarna i boxar brevid varandra några dagar, och ute i hage brevid varandra så att de kan kolla in varandra. Sedan släpper du ihop dem en dag då du kan ha koll på dem hela dagen. Lite stök blir det säkert i början, men det behöver inte bero på att den ena är en hingst. Min valack var riktigt tuff när vi släppte in ett sto i hagen, men det lugnade sig också efter ett par dagar.

Lycka till

Min valack och min hingst har gått tillsammans länge utan problem. valacken har alltid bestämmt i hagen men nu börjar hingsten ta över och bli lite tuffare. Men dom bråkar inte på nått vis.:)

håller med a1agnlju
det brukar oftast gå bra, hingsten är ju inte så gammal än, och vänjer den sig vid tidig ålder att gå med andra hästar, så går det oftast bra,

min 5 års hingst går med min 11 åriga valack

Det är väldigt olika på olika individer.
Vår minishettishingst försökte döda våran varmblodsvalack som vi hade förut, än fast han inte ens gick i samma hage. :devil:

Men hästen är ju inte så gammal, så prova som någon tidigare sa, att ställa dom i boxar bredvid varandra först så dom hinner vänja sig lite vid varandra. Behöver inte bli mer problem att släppa ihop en hingst med en valack som att släppa ihop två valacker.

Vi har aldrig haft problem med att släppa in varken ston, valacker eller hingstar till våran hingst.

Min erfarnehet är att om hingsten får vänja sig vid att gå med andra redan från början så brukar det inte vara några problem, men har man börjat ha den för sig själv och den börjar bli uppåt två år så kan det blir slagsmål om man släpper ihop den med en valack.

Jag har mina unghingstar tillsammans med andra hingstar och en gammal valack utan problem. Valacken bestämmer. Men de går då med honom ända från det att de skiljs från sina mammor. Jag har inte haft kvar hingstarna längre än tills de varit 2 år gamla så jag har inte varit med om något maktskifte som flockledare. Jag vet inte riktigt hur det skulle gå.

mina tre hingstar har det aldrig varit problem att släppa in andra hästar till.

Jag satte ihop min sexåriga vallack med en 17-årig hingst efter att de fått stå bredvid varandra under natten. Det funkade utmärkt :) Numer står hingsten med en 22-årig vallack och det funkar också kanonbra.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 093
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar